افزایش حق بیمه تولیدی به ۶۲۴۳ هزارمیلیارد

افزایش حق بیمه تولیدی به ۶۲۴۳ هزارمیلیارد

جمعه, آوریل 28, 2017 - 10:20 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

گزارش آمار عملکردی صنعت بیمه در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵ نشان می دهد در حالی که حق بیمه های تولیدی با ۹,۲۱ درصد افزایش به ۶.۲۴۳ هزار میلیارد ریال رسیده؛ اما همزمان خسارت های پرداختی نیز ۴.۲۵ درصد رشد یافته است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، در سال ۱۳۹۵، شرکت بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی به همراه ۲۲ شرکت بیمه غیردولتی آسیا، البرز، دانا، پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد، معلم، میهن، کوثر، ما، آرمان، تعاون، سرمد، تجارت نو و زندگی خاورمیانه در سرزمین اصلی و ۶ شرکت بیمه غیردولتی امید، حافظ، ایران معین، متقابل کیش، آسماری و متقابل اطمینان متحد قشم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیز ۲ شرکت بیمه اتکایی امین و اتکایی ایرانیان نیز در بازار بیمه بودند و فعالیت داشتند.
همچنین پروانه های فعالیت دو شرکت بیمه «تجارت نو» و شرکت تخصصی «بیمه زندگی خاورمیانه» به ترتیب در اردیبهشت و بهمن ماه سال گذشته صادر شده که در این بین بیمه خاورمیانه به دلیل آغاز فعالیت، در دوره زمانی مدنظر در گزارش فعلی عملکردی نداشته است.
بیمه مرکزی توضیح داده است از آنجایی که آمار فعالیت بازار بیمه بر اساس عملیات مستقیم بیمه ای تهیه شده و عملیات بیمه اتکائی (به دلیل اجتناب از احتساب مکرر حق بیمه تولیدی) در نظر گرفته نمی شود، لذا از بررسی عملکرد دو شرکت بیمه «اتکایی امین» و «اتکایی ایرانیان» در این گزارش آماری صرفنظر شده است.
براساس گزارش آمار عملکردی صنعت بیمه در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ که از سوی بیمه مرکزی منتشر شده، حق بیمه های تولیدی ۹,۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
تعداد بیمه نامه های صادر شده نیز با ۱۶,۲درصد رشد نسبت به ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۴ به بیش از ۵۱ میلیون و ۳۰ هزار فقره رسید.
رشد ۲۵,۴ درصدی خسارت های پرداختی
با این حال آمار منتشر شده نشان از رشد ۲۵,۴ درصدی خسارت های پرداختی دارد که رقم این خسارت ها را به بیش از ۱۵۲.۵ هزار میلیارد ریال رسانده است. آمار منتشر شده نشان می دهد که تعداد موارد خسارت با ۳۰.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۲۹ میلیون فقره افزایش یافته است.
همچنین نسبت خسارت های پرداختی در ۱۱ ماهه نخست سال گذشته ۱,۸ واحد افزایش یافته و باعث شده تا نسبت خسارت به ۶۲.۷ درصد برسد. این توضیح البته ضروری است که در محاسبه نسبت خسارت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد) مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی در نظر گرفته نمی‌شود.
بیمه شخص ثالث؛ ۳۹ درصد پرتفوی بازار
نکته مهم در آمار عملکردی آن است که همچنان بیمه شخص ثالث و مازاد با ۳۹ درصد بیشترین پرتفوی حق بیمه بازار را در اختیار دارد. بخش درمان با ۲۴,۲ و بیمه های زندگی با ۱۳.۴ نیز در رتبه های بعدی تشکیل دهنده پرتفوی بیمه هستند. نکته حائز اهمیت در این خصوص کاهش ۱۵.۱ درصدی سهم بیمه درمان از پرتفوی بازار است.
با این حال سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی بازار بیمه به ترتیب حدود ۶۱,۸ و ۵۷.۱ درصد است. این آمار به خوبی نشان می دهد که شرکت سهامی بیمه ایران بیش از ۳۸ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و ۴۲.۱ درصد از خسارت های پرداختی را پرداخت می کند.
براین اساس تنها ۱۰ شرکت ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، کوثر، پاسارگاد، معلم، کارآفرین و رازی (هر یک دارای سهم بیشتر یا مساوی ۳ درصد) در مجموع ۸۵,۷ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده اند و ۱۴.۳ درصد مابقی حق بیمه، توسط ۱۵ شرکت بیمه دیگر تولید شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.