بازگرداندن امید به جامعه اصناف و فروشندگان در آستانه سال نو

بازگرداندن امید به جامعه اصناف و فروشندگان در آستانه سال نو

یک‌شنبه, فوریه 19, 2017 - 14:12 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ساختمان پلاسکو، بعد از بازار تهران، از بزرگترین و معروف‌ترین بورس توزیع پوشاک در تهران بود. پاساژ پلاسکو، یکی از نخستین مراکز خرید مدرن در ایران بود که با بازار سنتی فرق بسیاری داشت؛ مکانی لوکس و مرتفع که مغازه‌های بسیاری را با دکورها و ویترین‌های رنگارنگ در دل خود جای داده بود و به همراه رستوران سلف سرویس در بالاترین طبقه و مکان‌هایی برای استراحت مشتریان، به یکی از پر رونق‌ترین مکان‌های اقتصادی ایران تبدیل شده بود. در این مجتمع حدود ۵۶۰ واحد تجاری فعال بود که بیشتر آنها را تولیدی‌های پوشاک تشکیل می‌دادند. سهم اشتغال ساختمان پلاسکو در صنعت پوشاک کشور حدود ۰٫۶ درصد بود که نشانی از نقش به سزای آن در اشتغال بود. با توجه به نزدیک شدن به ایام عید، بیشتر واحدهای تولیدی مشغول به کار بودند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شب عید مردم باشند. 

به گزارش دیوان اقتصاد، به گفته ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، واحدهای تولیدی مجتمع پلاسکو به صورت ۱۰۰ درصد، پوشاک داخلی تولید می‌کردند و ارزش اجناس هر واحد تولید به طور میانگین، حدود ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. نرخ اجاره‌ها و فروش سرقفلی در پاساژ پلاسکو متفاوت بود و ارزش سرقفلی برخی مغازه‌ها به ۴ تا ۵ میلیارد تومان نیز می‌رسید و اجاره بهای برخی از آن‌ها نزدیک ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه بود.

اما در پی حادثه ناگوار فروریختن ساختمان پلاسکو، که در بهمن ماه سال 1395 روی داد نه فقط ضربه به اقتصاد کشور در آستانه سال نو زد بلکه روح جامعه را نیز آزرده و متالم ساخت. جانفشانی آتش نشانان بزرگمرد حاضر در صحنه و در نهایت شهادت ایشان ، تاثیری ژرف و تکان دهنده بر افکار عمومی گذاشته و همگان را به تکاپوی پرداختن به این حادثه تلخ انداخت . اما انچه بیش از پیش نگران کننده بود از بین رفتن سرمایه و محل کسب فروشندگان و بازرگانان شاغل در ساختمان پلاسکو بود که سهم عمده ای از بخش پوشاک کل کشور را تامین نموده و سال ها در آن محل شناخته شده و مشغول به کار بودند .

با بروز این حادثه غم انگیز و تلخ ، ضرورت همدلی  و همراهی مردم و مسوولان با زیان دیدگان، بانک پارسیان رابا توجه به حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی به اقدام واداشته و پیشگام همراهی و یاری رسانی به کسبه کرد . با توجه به نزدیک بودن شب عید و اهمیت آن برای صنف پوشاک ، این حادثه در بدترین موقع وشرایط زمانی این حادثه برایشان رخ داده، گردش مالی و سود و درآمد شب عید چند برابر فصل های دیگر سال است.در نتیجه انتظار رسیدگی سریع تر داشتند و  بنابراین نهادهای مختلف تصمیم به ساماندهی سریع واحدها گرفتند تا بخشی از زیان و کاهش درآمد کسبه پلاسکو جبران شود.

براین اساس، جلسات فوری و اضطراری و با حضورمقامات مرتبط در نهاد ریاست جمهوری تشکیل و با تنظیم صورت جلسه های مقرر قرار شد آسیب دیدگان را بخش های مختلف نظام مدیریت، کمک و مساعدت کنند. بر اساس این گزارش ،در توافق ها بنا شد بانک بحث اسکان و جانمایی را با همکاری صنف و اتحادیه پوشاک انجام دهد  .همچنین ارگان هایی مانند بنیاد مستضعفان به عنوان مالک و صاحب ساختمان پلاسکو، معاون اجرایی ریاست جمهوری، استاندار تهران، صنف پوشاک و ... همه در جلسات پرشماری که بعد از آن برگزار شد شرکت کردند و به جهت جلوگیری از هرگونه سواستفاده تدابیر لازم اندیشیده شد.

در این اقدام مراجع با توجه به تجربه بانک پارسیان و حضور در صحنه ها برای حل بحران های مالی و اقتصادی و  اجتماعی، و حل معضلات ملی و همچنین اقدامات مشارکت جویانه بانک در معاونت و یاری صندوق های قرض الحسنه، سازمان بهزیستی کشور، مراکز خیریه مثل انجمن حمایت از بیماران کلیوی و از همه مهم تر ساماندهی معضل بزرگ تعاونی اعتبار ثامن الحجج ، به توانمندی بانک اعتماد کردند.

کار بزرگ و مسولانه ای که به همت بانک پارسیان به نمایندگی از 6 بانک بزرگ کشور ( ملت، تجارت، ملی، توسعه صادرات، صادرات  و صنعت و معدن)آغاز شده و دستاوردهای بسیاری داشت که تنها یکی از آن ها و شاید بزرگترینش اسکان کسبه ساختمان پلاسکو در مجتمع نور تهران باشد . بازگشت این گروه به چرخه بازار پوشاک آن هم در زمانی که اوج کسب و کار در این حوزه تلقی می شود، کاری نبود که به سادگی امکانپذیر باشد و شاید برای بسیاری از ایشان باور نکردنی بود که در کمتر از یک ماه بارقه های بازگشت به چرخه کار و تولید بدرخشد و دلگرمی دوباره به خانه های ایشان بازگردد .

از دیگر دستاوردهای این اقدام مهم که با نمایش توان بالای بانک پارسیان در چانه زنی و حکمیت بیانگر اعتماد شبکه بانکی و مراجع ذی صلاح به بانک پارسیان است ، کاهش مطالبات معوق بانک و شبکه بانکی بود که منجر به بازگشت بخشی از این مطالبات به شبکه بانکی شد .

در حالی که بانک پارسیان اصالتا و به نمایندگی سایر بانک ها مالک سرقفلی های این مجتمع بود و می توانست ساختمان را تجهیز و آن تعدادی که مورد نظر داشت را به مزایده گذاشته و با فروش آن به مطالبات خود برسد از تحصیل فوری مطالباتش گذشت و برای کمک به  کسبه پلاسکو 2 سال تقبل کرد که با پرداخت کرایه  اندک و برابر با واحدهای نقاط کمتر مرغوب  پایتخت،  در آنجا مستقر شوند .

با عنایت به موقعیت مکانی مجتمع نور می توان گفت که این مجتمع یکی از بهترین مجتمع های تهران از نظر نوع معماری، دسترسی به بازار و خیابان ها، مجتمع در قلب پایتخت و مرکزیت شهر واقع شده... شرایط  و موقعیت مناسب است . با توجه به جوان بودن و قدمت پایین این ساختمان و زیبایی چشم نوازی که دارد و رعایت تمام نکات مانند نورگیری فضاها و مشاعاتی که برای ساختمان نیاز است، مجتمع استاندارد و به روز وایمن است.

بر اساس این گزارش،مجتمع از هر جهت یکی از معدود مجتمع های 4 بر تهران است و به خاطر نهایت بهره برداری بهینه از شیب خیابان ولیعصر، 3 تا همکف دارد. ورودی طالقانی، و 2 ورودی در خیابان ولیعصر  که پایین تر از میدان ولیعصر قرار دارد.  738 مغازه  و یک هایپرمارکت حدود 7000 متر مربعی دارد و هر شغل و صنفی می توانست در آنجا مستقر شود و پیش بینی این بود که این مجتمع اول تهران خواهد شد .

در جهت صیانت از منافع بانک ، موارد تعهدنامه ای انجام اما نسبت به شرایط عادی ، تسهیل فراوانی برای متقاضیان در نظر گرفته شد . به عنوان نمونه درفرمت قراردادهای بانک 3 تا چک تضمین از مستاجرگرفته می شود اما استثنا در مورد این عزیزان قرار شد یک چک تضمین بابت همه این موارد تحویل و یا مواردی از قبیل اجاره خیلی قابل قبولی برای آنها درنظر گرفته شود .گفتنی است؛ بنیاد مستضعفان نیز با توافق دراین کار ملی و پرداخت اجاره بها تا پایان اردیبهشت ماه در این امر خطیر شرکت کرده است.

پرویزیان مدیر عامل بانک پارسیان مکررا چندین بار هشدار داد که این اقدام کاری ملی است و با ارزش است  نباید طوری رفتار نشود که شبهه ایجاد شود .

همچنین برای هماهنگی کامل در ساماندهی ایشان یکی از شرکت های زیرمجموعه بانک یعنی معین پارسیان پارس ، به عنوان عاملیت کار، شناسایی کسبه وارد کار شد .براساس گزارش های روزانه این شرکت شرایط گاه پیچیده می شوند به عنوان نمونه برخی از کسبه ادعای سوختن دسته چک ها و یا نداشتن چک تضمین و موارد دیگر را دارند معهذا کار در حال انجام و پیشرفت است. با عنایت به نحوه واگذاری واحدها که اغلب در قالب سرقفلی کار کمی دشوارتربود اما تاکنون در خصوص واگذاری حدود 600 واحد توافق شده
است .

تا اکنون اکثریت قریب به اتفاق زیان دیدگان اسکان پیدا کردند در یک اقدام واقعا فوق العاده و مساعدت پرویزیان علیرغم تکمیل نبودن توافقنامه ها میان صنف و صاحب مجتمع ، مقرر شد با تهیه دو تعهدنامه و تعهد صنف مرتبط ، ظرف مدت یک هفته تا 10 روز قرارداد اجاره را امضا نمایند.

در ادامه ارائه خدمات مجموعه بانک پارسیان شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز پشتیبان تراکنش های مالی شده و در محل حضور دارد

بازگرداندن امید به جامعه اصناف و فروشندگان در آستانه سال نو بزرگترین دستاورد این کار است. با این کار بخشی از جامعه نیز که شامل خانواده ای کسبه زیادن دیده نیز می شود و شرکاری تجاری ایشان در جای جای میهن به آرامش رسیده و دلگرم به تدبیر مسولان و توانمندی شبکه بانکی می شوند.

همچنین ساکنین پیشین مجتمع نور که انتظارات سرمایه گذاری ایشان در گذر زمان آورده چندانی عایدشان نکرده و اغلب آماده واگذاری واحدهای خود بودند ، به رونق مجتمع امیدوار شده و به چرخه کار بازگشته اند .

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.