تامین مالی 300 میلیارد تومانی بزرگترین پالایشگاه در بورس انرژی

تامین مالی 300 میلیارد تومانی بزرگترین پالایشگاه در بورس انرژی

شنبه, فوریه 18, 2017 - 09:55 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیر سابق نظارت سازمان بورس، تامین مالی بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین در کشور و تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی بازار سرمایه عنوان کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، محمود رضا خواجه نصیری مدیر سابق نظارت بر بازارهای سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سالروز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و اقدامات صورت گرفته از سوی بازار سرمایه در این زمینه گفت: در بند اول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به موضوع «تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌ جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط» اشاره شده که در همین راستا فعالیت‌های خوبی از سوی بازار سرمایه انجام شده است.
وی با اشاره به تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین در کشور افزود: بهره‌برداری و افتتاح این پروژه گام بزرگی در مسیر بی نیازی کشور از واردات بنزین خواهد بود و این مساله دقیقا در بند ششم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده است.
خواجه نصیری با اشاره به مفاد بند ششم این سیاست ها و تاکید بر «افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی به ویژه در اقلام وارداتی و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص» تصریح کرد: با توجه به اتمام فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس و نیاز به سرمایه درگردش این پالایشگاه بزرگ در راستای خودکفایی کشور به واردات بنزین؛ شرکت تامین سرمایه آرمان پیشنهاد انتشار اوراق سلف استاندارد بنزین تولیدی این پالایشگاه را به شرکت بورس انرژی ارایه و با اخذ مجوز از سوی هیات پذیرش بورس انرژی؛ اقدام به انتشار 3 هزار میلیارد ریال از این اوراق کرد.
وی خاطرنشان کرد: در کنار خودکفایی کشور از واردات بنزین به واسطه تامین مالی این پروژه؛ بهره برداری کامل از آن می‌تواند ایران را به یک قطب قیمت گذاری در زمینه فرآورده‌های نفتی در منطقه تبدیل کند.
به گفته مدیر سابق نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس ،بهره برداری کامل این پالایشگاه از 2 بعد تولید و استفاده از میعانات گازی می‌تواند نقش مهمی را در راستای اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
خواجه نصیری با اشاره به مفاد بند دوم سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر «پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه» عنوان کرد: در این راستا نسبت به انعقاد تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه انجام شده است.
به گفته مدیر سابق نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس تامین مالی و ورود شرکتهای دانش بنیان به بورس از اساسی‌ترین راهکارهای تامین مالی و شکوفایی آنها در بازار سرمایه است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.