تشریفات گمرکی کاهش یافت

تشریفات گمرکی کاهش یافت

گمرک ایران اعلام کرد: از ۱۷ تیرماه سال‌جاری، محموله مسیرهای سبز و زرد مستقیم به مرزهای خروجی می‌روند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اگرچه با هدف الکترونیکی شدن تجارت کشور و تسهیل تشریفات گمرکی کلید خورد، اما با گذشت زمان اندکی، حالا زیرساختی را فراهم کرده که سریعتر و آسان تر می‌تواند تسهیلات بیشتری را در اختیار تجارت کشور قرار دهد.
تسهیلات گمرک در بخشنامه اخیرش نشان می دهد گام بلندی در این مسیر برداشته و می توان چشم انداز بهتر و شفاف تری را برای آینده ترسیم کرد. در بخشنامه اخیر که در همین راستا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده و از ۱۷ تیر اجرایی خواهد شد تسهیلاتی ارائه می شود که تا پیش از این بی سابقه بوده است.
ایجاد این تسهیلات منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه در حوزه صادرات خواهد شد که مهم ترین فاکتورها در دنیای تجارت است. پس از اجرایی شدن بخشنامه فوق در گمرکات، محموله اظهارنامه های صادراتی کنترل سطح یک (سبز) و دو (زرد) و یا اظهارنامه های صادراتی متقاضی ارزیابی در محل که در سطح سه قرار گرفته اند نیازی به ورود به گمرک مبدا ندارند، موضوعی که زمان و هزینه زیادی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده بود، حالا با تسهیلات جدید مستقیم به مرزهای خروجی هدایت می شوند. اما این تنها تسهیلاتی نیست که به این محموله ها داده شده، در تسهیلات جدید فرآیند توزین که پیش از این در گمرک مبدا انجام می شد و معطلی فراوانی برای کامیون ها ایجاد کرده بود، نیز حذف شد. آنها می توانند پس از بارگیری از انبار بدون معطلی، مستقیما به مرزهای خروجی حرکت کنند.
بر پایه این گزارش، گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت کاهش تشریفات گمرکی و کمک به تسریع صادرات کشور با اقدام دیگری در سامانه جامع گمرکی این مسیر را برای صادرکنندگان هموارتر کرده است. در اقدام جدید دو فرآیند کارشناسی و ارزیابی ادغام شده و بررسی اظهارنامه ها در یک مرحله انجام می شود. این اقدام نشان می دهد که روند سیستم گمرک جمهوری اسلامی ایران که از سیستم کاغذی و دستی به الکترونیکی شدن حرکت کرده، در قدم های بعدی با تجمیع فرآیندها قصد دارد، به روند تجارت کشور سرعت بیشتری ببخشد.
فرآیند دیگری که در بررسی اظهارنامه های سطح دو (زرد) حذف شده، بررسی این اسناد درگمرک مقصد است. گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه جدید به صادرکنندگان مسیر سطح دو (زرد) این امکان را داده که بررسی اظهارنامه و مدارک اسنادی تنها در گمرک مبدا انجام شود و در گمرک مقصد دیگر نیازی به بررسی نخواهد بود. این اقدام به صرفه جویی زمان برای صادرکنندگان کمک خواهد کرد.
همچنین برای حامل های سطح های یک (سبز) و دو (زرد) از این پس نیازی به الصاق پلمپ نیست و این فرآیند از این دو مسیر حذف شده، آنها می توانند بدون پلمپ به سمت مرزهای خروجی بروند. کالای صادراتی در مرز مورد ارزیابی کارشناسان گمرک قرار می گیرد و در صورت لزوم پلمپ و از مرز خارج می شود، این روند معطلی کالای صادراتی را از مبدا تا مرز به حداقل می رساند. دیگر نیازی نیست کالا یک بار در گمرک داخلی پلمپ شده و بار دیگر در مرز مورد بررسی قرار گیرد و پروانه صادرکننده در مرز خروجی صادر می شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.