حفظ اعتماد ملی در سایه آزادی با پیگیری جدی مطالبات

حفظ اعتماد ملی در سایه آزادی با پیگیری جدی مطالبات

مردم به کسانی که کاری برایشان نکردند "نه" گفتند
سه‌شنبه, می 23, 2017 - 10:24 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

شور و شوق انتخابات ریاست جمهوری هنوز در اذهان مردم باقی بود که نتایج انتخابات شوراهای شهر و روستا در تهران و شهرهای مختلف هم اعلام شد و اصلاح طلبان و طرفداران آنها توانستند پس از سال ها دوری از کرسی های مهم و تاثیرگذار شورای شهر به میدان سیاست گذاری این نهاد ارزشمند بازگردند.

 

به گزارش دیوان اقتصاد – امیرعلی امینیان - همان‌طور که بسیاری پیش‌بینی‌ می‌کردند لیست امید در تهران و سایر شهرها توانست پیروز باشد و البته یک رکورد در تهران از سوی فرزند آیت‌ا... هاشمی شکسته شد.

محسن هاشمی رکورد رأی در انتخابات شورای شهر تهران را زد و با بیش از یک‌میلیون و 700‌هزار رأی نشان داد که همگان به نیت سازندگی او معترف هستند. بر اساس نتایج اعلامی، مردم تهران حدود ۱۴۰‌هزار رأی بیشتر به نفر اول لیست امید در شورا نسبت به مجلس دهم داده‌اند. یعنی محسن هاشمی رفسنجانی بیشتر از محمدرضا عارف رأی آورد.

پس از پیروزی مقتدرانه حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، چشم‌ها به سمت نتایج پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستا چرخید. نتایج  به دست آمده و افزایش مشارکت مردم در این انتخابات نشان داد حساسیت مردم نسبت به شوراها افزایش پیدا کرده است.در سال ۹۲ مشارکت مردم تهران ۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر بود که در این دوره ۹۰۰‌هزار نفر به تعداد رأی‌دهندگان اضافه شد و در مجموع در تاریخ مشارکت مردم تهران آمار بی‌نظیری ثبت شد.

در شهرهایی مانند اراک، یزد، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و... هم  لیست اصلاح‌طلبان توانست اکثریت کرسی‌های شوراها را کسب کند. در شهر اراک، 8 کرسی از 11 کرسی به اصلاح‌طلبان رسید و در شهر اصفهان نیز تمامی افراد لیست امید وارد شورای شهر شدند. این درحالی است که برخی شخصیت‌های جناح اصولگرا، این شهر را پایگاه خود می‌دانند و معتقدند که در میان سفرهای استانی سیدابراهیم رئیسی، اصفهانی‌ها حضور پرشورتری داشتند و از او استقبال بهتری انجام دادند. اما اصفهانی‌ها در جریان انتخابات این موضوع را رد کردند. نتیجه انتخابات شورای شهر که تمامی لیست امید را وارد شورای شهر کرد گواهی بر رد این مدعاست. در شهر تبریز هم هشت کرسی از سیزده کرسی شورای شهر به اصلاح‌طلبان رسید تا در این شهر هم لیست امیدی‌ها پیشتاز باشند.

شهر دیگری که اصولگرایان از آن به عنوان پایگاه خود نام می‌برند، شهر مشهد است که زادگاه سیدابراهیم رئیسی هم هست. شاید یکی از جالب‌ترین اتفاقات این انتخابات، رفتار مردم در انتخابات شورای شهر مشهد بود که به‌طور کامل، لیست اصلاح‌طلبان رأی آورد و هیچ‌یک از نامزدها اصولگرا وارد آن نشد.

خبرها از اردبیل، کرمان، اصفهان، سمنان و قزوین هم حکایت از پیشی گرفتن اصلاح طلبان دارد.

در شهر تهران اما وضعیت جالب‌تری رخ داده است.‌ لیست امید، موفق شد مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 با شکست قاطعانه اصولگرایان وارد شورا شود و تمامی افراد فهرست اصلاح‌طلبان با رأی مردم، پیروز انتخابات شدند. شورای شهر تهران دارای 21 کرسی است. نفر بیست‌ودوم که از ورود مستقیم به شورا بازماند مهدی چمران، رئیس دوره چهارم شورای شهر است. یعنی در میان شکست خورده‌ها او بالاترین رأی را داشت. چمران که در 4 شورای قبل، معمولا به عنوان رئیس شورا انتخاب می‌شد و با ریاست او بود که احمدی‌نژاد و قالیباف شهرداران تهران شدند، شورای پنجم را باید از رسانه‌ها دنبال کند. چمران در تهران حدود 600‌هزار رأی آورد در حالی که آخرین نفر در لیست امید بیشتر از یک‌میلیون رأی کسب کرد. نتیجه این انتخابات نشان می‌دهد که حوادثی مانند پلاسکو، مردم را رنجانده و آنها‌درصدد حل آن برآمده‌اند. نفر اول شورای شهر تهران محسن هاشمی با بیش از یک‌میلیون و 700‌هزار رأی است. پس از او مرتضی الویری و احمد مسجدجامعی در رده‌های بعدی قرار دارند. لیست امید که البته انتقادات بسیار زیادی را درپی داشت، پیروز شد و اشخاصی مانند چمران، طلائی، راستگو و... را از شورای شهر کنار گذاشت. بعد از لیست امید، لیست اصولگرایان قرار گرفته و همچون انتخابات مجلس دهم، لیست ائتلافی آنها، پس از لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. پس از لیست اصولگرایان برخی نام‌ها جلب توجه می‌کند.‌ اسماعیل دوستی، نامزد پنجمین دوره شورای شهر تهران که در انتخابات ۷ اسفند ۹۴ از کاندیداهای اصولگرای عضو جمنا حمایت کرده بود با ۳۸‌هزار رأی حتی در بین40 نفر هم قرار نگرفت. در این میان نام افرادی مانند حکیمی‌پور، سرخو، تندگویان و... نیز به چشم می‌خورد که در شورای شهر قبلی، در فهرست اصلاح‌طلبان قرار داشتند اما در این دوره موفق نشدند وارد لیست شوند.‌

نتایج انتخابات شورای شهر پدیده‌هایی هم داشت: «از مردم برای مردم»؛ محمدحسن علی‌پور با همین شعار ساده حالا یکی از یازده منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت است. پاکبانی که در ایام تبلیغات انتخابات، ‌پخش تصویر پوستر‌هایش با لباس نارنجی رنگ رفتگری همه جا صدا کرد و حالا با بیش از 17‌هزار رأی یکی از صندلی‌های شورای شهر شهر را به‌دست آورده است. او می‌گوید شغل خودش را رها نمی‌کند و با همین لباس در شورا حضور پیدا خواهد کرد. ولی‌ا... رستمی‌نژاد، دستفروش خرم‌آبادی هم نفر اول انتخابات شورای شهر شد. رستمی‌نژاد، یک دستفروش قدیمی شهر خرم‌آباد است. او در عین حال کارشناسی ارشد زبان‌های خارجه از دانشگاه تهران است. رستمی‌نژاد سال‌ها قبل معلم مدارس استان لرستان بوده که به دلایل نامعلوم بیکار شده و سال‌هاست که کنار قلعه فلک‌الافلاک، بساط دستفروشی دارد. او پرنده فروش است و از همین راه معاش خانواده را تامین می‌کند.

با این پیروزی قدرتمندانه اصلاح طلبان و مردمی که حامی انها بودند سرمست از پیروزی بر اصولگرایان خود را برای 4 سال پر اقتدار آماده می کنند.چهارسالی که دولت،مجلس و شورای همسو می تواند منشا برکات زیادی برای مردم در شهرهای مختلف باشد.

در همین راستا شورای عالی اصلاح طلبان با صدور بیانیه ای رای قاطع به لیست را امید نشان جایگاه والای گفتمان اصلاح طلبی در میان مردم دانست.

بد نیست متن این پیام را هم با هم بازخوانی کنیم:

مردم بزرگوار تهران بار دیگر حماسه ماندگاری خلق کردند. حضور باشکوه مردم تهران در پای صندوقهای رای و اعتماد به لیست امید شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان و رای قاطع به این لیست به مانند انتخابات اسفند ۹۴ نشان از جایگاه والای گفتمان اصلاح طلبی در میان مردم دارد. باید در برابر این اعتماد گرانسنگ که سرمایه ارزشمندی محسوب می شود سر تعظیم فرود بیاوریم و قدردان مردم شریف تهران باشیم.

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان با تبریک پیروزی لیست امید به منتخبین مردم و ملت بزرگوار ایران از همراهی همه بزرگان اصلاح‌طلب بویژه جناب آقای سید محمد خاتمی که با پیام راهگشای خود زمینه ساز این پیروزی شدند تشکر و قدردانی می کند.

مطمئنا منتخبین مردم در شورای شهر باید از ظرفیت ایجاد شده در جریان ثبت نام در انتخابات دور پنجم شوراهای شهر و روستا که خواهان حضور در لیست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان بودند استفاده لازم را ببرند.

نهاد شوراها که میراث ارزشمند دولت اصلاحات است باید بیش از گذشته  در بحث مدیریت شهری کارامدی خود را نشان دهد. متاسفانه در ادوار گذشته شوراهای شهر در برخی کلان شهرها از جمله تهران آنگونه که شایسته این نهاد مدنی بود نتوانستند چالش‌های متعدد شهر را سامان دهی کنند. مردم شهر تهران از مشکلات متعددی رنج می برند شایسته است شورای شهر پنجم با اولویت بندی، چالش‌های مهم شهر را احصا کرده و با همراهی نهادهای ذی ربط در رفع این مشکلات و در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهند.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بار دیگر با قدردانی از حضور چشم گیر مردم بزرگوار کشورمان در انتخابات شوراها یاد و خاطره آیت‌الله سید محمود طالقانی که پایه گذار شوراها در قانون اساسی بودند را گرامی می‌دارد و از منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌خواهد به پاس اعتماد مردم بزرگوار به آنها از هیچ تلاشی برای خدمت‌گزاری به این ملت وظیفه شناس کوتاهی نکنند.

اما سوال اینجاست که چگونه اصلاح طلبان توانستند پیروز کارزار شورا در شهرهای مختلف باشند؟آیا جو ناشی از انتخابات ریاست جمهوری مردم را به سوی لیست های اصلاح طلبان سوق داد یا اینکه مردم با بینش و آگاهی تغییر را برای شوراهای شهر و روستا انتخاب کردند.

محمد مهدی تندگویان،عضو کنونی شورای شهر تهران و سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای چهارم در این رابطه به دیوان اقتصاد گفت:به تصور من مردم چند دوره ای است بیشتر از اینکه با جریانی موافق باشند ،مخالفتشان را با جریان دیگر نشان می دهند.

وی تصریح کرد: تفسیر رای مردم به اصلاح طلبان بیش از آنکه پاسخ مثبت به اصلاح طلبان باشد پاسخ نه به جریانی است که سال هاست به مطالبات مردم توجه نکرده و خواسته هایشان را در نظر نمی گیرد و در عین حال خود را نماینده عامه مردم هم معرفی می کند.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران تاکید کرد:پیام انتخابات امسال کاملا برعکس است.طیفی که مدام خود را نماینده مردم می داند پیام این مدل برخورد مردم را بگیرد.اگر قرار بود این ها بر اساس آنچه ادعا می کنند نمایندگان مردم باشند حداقل باید مردم جواب دیگری در انتخابات به آن ها می دادند.

به گفته تندگویان مشارکت مردم در انتخابات های بعدی به عملکرد های نمایندگان جدید شورای شهر بستگی دارد.اگر به خواسته هایشان توجه نشود در دوره های بعد به هر دو جریان بی اعتماد می شوند و نتیجه خوبی برای نظام ندارد.

وی با رد این ادعا که رای مردم به اصلاح طلبان در شورای شهر و روستا تاثیر پذیر از جو انتخابات ریاست جمهوری بود تاکید کرد: در مجلس هم همین طور بود اکنون هم همینطور بود.این یک پیام واضح است.مردم موافق اصلاح طلبی اند.جناح اصولگرا باید بپذیرد که مردم به دنبال مطالباتشان هستند و آن ها در این همه سال پاسخگوی این مطالبات نبوده اند.

احمد حکیمی پور،رئیس فراکسیون اصلاح طلبان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا شهر تهران نیز در همین رابطه به دیوان اقتصاد گفت:درباره اینکه چرا مردم به اصلاح طلبان بیش از اصولگرایان رای دادند نظری ندارم اما نکته قابل توجه این است که در طول چند دوره که انتخابات شوراها برگزار شده بیشترین مشارکت را در این دوره داشته ایم که نشان می دهد مردم بیش از پیش به جایگاه و اهمیت  شورا پی برده اند.

وی با بیان اینکه افزایش مشارکت مردم در انتخابات شوراهای شهر و روستا در تثبیت این نهاد بسیار موثر است تصریح کرد: این مساله تاثیر خوبی در استحکام جایگاه شوراها در ساختار جمهوری اسلامی دارد.با تمام این مسائل با مشارکت بالای مردم این دوره شورای شهر در اختیار اصلاح طلبان است و ان شاا.. که بتوانند با جدیت در حل مسایل مردم تلاش کنند.

حکیمی پور در تشریح وظایف اعضای جدید شورا در تهران اظهار کرد:شورا یک نهاد انتخابی است و منتخبان باید در برابر مردمی که انتخابشان کرده اند باید پاسخگو باشند.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران یادآور شد:اصلاح طلبانی که در این دوره شورا را در اختیار داشتند پاسخگوی مردم بودند.چراکه اصلاح طلبی یعنی پاسخگویی،شفافیت و قانون مداری.

حکیمی پور با بیان اینکه  اعضای اصلاح طلب شورای چهارم در موارد مختلف گزارش موضوعی به مردم می دادند تاکید کرد: در دوره چهارم مشکل ارتباطی و رسانه ای در شوراوجود داشت و اصلاح طلبان برای حل این مشکل تلاش کردند تا بتوانند مسائل را به راحتی با مردم مطرح کنند. طرحی داشتیم در این شورا که پخش جلسات شورا از رادیو تهران بود که اصولگرایان نگذاشتند اجرایی شود.

عضو کنونی شورای شهر تهران با ارائه پیشنهادی به اعضای منتخب شورای جدید اظهار کرد:خوب است اعضای جدید شورای شهر قبل از اینکه کاری را شروع کنند مصوبه های قبلی را بررسی کنند که قبلا چه تصویب شده و آیا گره گشا بوده است یا خیر.سپس به دنبال پروژه های جدید بروند.شورای گذشته ده ها مصوبه اجرا نشده دارد و باید منتخبان در دوره جدید آن ها را به انجام برسانند.

وی درباره گمانه زنی های مطرح شده درباره انتخاب شهردار تهران تصریح کرد:تا شکل گیری شورای جدید 2 ماه دیگر فرصت باقی است و این زمان فرصت مناسبی است که اعضای جدید با دقت نظر و مشورت ، شهردار جدید تهران را انتخاب کنند تا بلافاصله با تغییر شورا شهردار جدید نیز فعالیت خود را آغاز کند و بتواند خدمات خوبی برای مردم تهران ارائه کند.

به هر حال صرف نظر از پیروزی بزرگ اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا مردم چشم انتظار خدمات بزرگی در دوره پنجم شورای شهر تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ هستند .اتفاقات بزرگی برای تهران و سایر کلان شهرها باید رخ دهد که مردم سال هاست از آن ها محروم بوده اند.توسعه خدمات شهری،مبارزه با مشکلات زیست محیطی و توسعه حمل و نقل شهری تنها بخش کوچکی از خواسته های مردمی است که با شور و هیجان در انتخابات شرکت کرده اند و حال چشم انتظارند که نمایندگان منتخبشان برایشان کاری کنند.

باید منتظر ماند و عملکرد شورای شهر جدید با نیروهای تازه نفس و پر انرژی را ارزیابی کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.