سهم ۵۸۰۰ میلیاردی سهام عدالتی‌ها در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر

سهم ۵۸۰۰ میلیاردی سهام عدالتی‌ها در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر

چهارشنبه, ژوئن 21, 2017 - 13:02 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت در ۱۰ سال گذشته به افزایش سرمایه شرکتهای حاضر در سبد این سهام اختصاص داده شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم؛ پس از ابلاغ بندهای مختلف سیاست‌های کلی اصل 44 در سالهای 84 و 85، «طرح توزیع سهام عدالت» پیشنهاد و عملی گردید و بر اساس این طرح قرار شد 500 هزار تومان از سهام بهترین و سودآورترین شرکت‌های بورسی به مشمولان به این شرط داده شود که در مدت 10 سال از سود این سهام، اقساط آن پرداخت گردد و پس از تسویه کامل، این سهام قابلیت خرید و فروش پیدا کند که بعدها این رقم به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
بر این اساس نگاهی به وضعیت سبد سهام عدالت نشان می‌دهد درصدهای مختلفی از سهام 60 شرکت در این پرتفو قرار گرفته است که علاوه بر مالکیت سهام این شرکتها، مشمولان می‌توانند سود سال مالی 95 شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت را نیز از سالجاری دریافت کنند.
همچنین بررسی وضعیت افزایش سرمایه این شرکتها حکایت از آن دارد که در 10 سال اجرای طرح توزیع سهام عدالت، دولت به نیابت از مشمولان و با هدف حفظ تعداد و ارزش سهام عدالت آنها، در افزایش سرمایه 60 شرکت حاضر در سبد این سهام شرکت کرده است.
بر این اساس حدود 5800 میلیارد تومان از سود سهام عدالت طی این سالها به افزایش سرمایه شرکتها اختصاص داده و دولت ضمن همراهی با مجامع عمومی این شرکتها از دریافت و واریز آن به خزانه صرف نظر کرده است.
گفتنی است طبق آمار معادل 3300 میلیارد تومان مشارکت در افزایش سرمایه‌ها که نتیجه آن حفظ ارزش سهام مشمولان بوده، در سه سال و نیم اخیر اتفاق افتاده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.