ضرورت سیاستگذاری منسجم در پیاده سازی بانکداری نوین و همگام با پیشرفت های جهانی

مدیرعامل بانک قوامین عنوان کرد:

ضرورت سیاستگذاری منسجم در پیاده سازی بانکداری نوین و همگام با پیشرفت های جهانی

سه‌شنبه, ژانویه 17, 2017 - 09:39 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرعامل بانک قوامین گفت : بانک ها باید یک حرکت روزمره متناسب با بانکداری نوین داشته باشند در حالی که متاسفانه در نظام بانکی کمتر به این موضوع توجه شده است و این امر باعث ایجاد خسارت هایی به سیستم بانکی شده است و شاهدیم بعد از گذشت سال ها هنوز یک سیستم کر یکپارچه و ملی منطبق با عملیات بانکی بدون ربا نداریم.

به گزارش دیوان اقتصاد، غلامحسن تقی نتاج مدیر عامل بانک قوامین در مورد مدرن سازی و استفاده از محصولات بانکی ، تکنولوژی و مهارت های بانکی با اشاره به مطلب فوق افزود: البته بانک مرکزی در این زمینه تلاش هایی را انجام داده و شرکت خدمات انفورماتیک را راه اندازی کرده است که تا حدودی این خلا را پوشش می دهد و البته موفقیت هایی نیز دراین زمینه داشته،ولی متاسفانه پاسخگوی نیازها نیست و به طورکلی یک انسجام هدفمند در این راستا نداریم.
نتاج افزود: برای پیاده سازی بانکداری درکشور و نیز همگام با پیشرفت های جهانی باید این مسئله را با جدیت پیگیری کنیم، زیرا با گذشت زمان کارها دشوارتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه در بانک قوامین از حدود سال 1380 به این مسئله توجه ویژه داشته و می توان گفت جزء معدود بانک هایی هستیم که در زمینه کر بانکینگ به موفقیت هایی رسیده و با نگاه بانکداری اسلامی دراین رابطه عمل کرده ایم ؛ ادامه داد: بانکداری نوین اگر بخواهد به سرعت این خلاها را جبران کند باید سیاست گذاری منسجمی داشته باشد و البته بانک مرکزی نیز دراین زمینه کمک کرده تا شاهد رفتارهای متفاوت درکشور نباشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در بانک قوامین زیرساخت های لازم دراین مورد وجود دارد گفت: ارتباطات بین بانکی و بین کشوری هم تسهیل شده است.
مدیر عامل بانک خاطر نشان کرد: بانک قوامین یک بانک غیر دولتی است که بیشترین سهامداران آن شخصیت های حقیقی شاغل و بازنشسته نیروی انتظامی است و اکنون در بازار فرابورس فعالیت می کند.
نتاج با بیان اینکه متاسفانه به دلیل اطلاع رسانی های غلط درمورد سپرده های قرض الحسنه عنوان می شود بانک ها این منابع را برای کارکنان خود پرداخت می کنند، افزود : ما در بانک تمام سپرده های قرض الحسنه را به مصرف قرض الحسنه رسانده ایم.
وی گفت: بانک مرکزی نظارت کامل بر بانک ها داشته و به خصوص در بخش قرض الحسنه کنترل های لازم را انجام می دهد.
. نتاج با اشاره به استانداردهای کمیته بال که تاکید برکفایت سرمایه بانک ها دارد ، اضافه کرد: کفایت سرمایه بانک ها در شرایط فعلی 4 درصد بوده و افزایش سرمایه بانک ها ضروری است ، اما برای این افزایش سرمایه سود دهی و جذابیت سرمایه گذاری باید باشد، این درحالی است که بانک ها سود آوری لازم را ندارند.
مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: بحث چالش زیان دهی بانک ها باید هرچه سریعتر حل شود و ادامه این روند باعث تضعیف نسبت کفایت سرمایه بانک ها می شود و باید بپذیریم اقتصاد ما بانک محور است و حل مشکلات آن نیز باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه مطالبات معوق بانک قوامین در بخش تسهیلات خرد و متوسط حدود 5/1 درصد است، ادامه داد : پول بلوکه شده و بدهکارانی که اراده بر پرداخت بدهی خود نداشته باشند در این بانک نداریم.
مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه فعلا خدمات بانک در حوزه ریالی بوده است خاطر نشان کرد: در حوزه ارزی تلاش می کنیم تا مجوزهای لازم را تا اواخر سال 96 و اوایل 97 کسب کنیم.
وی در مورد مسئولیت های اجتماعی که بنگاه های اقتصادی به دنبال آن هستند گفت: اعتقاد ما این است که اگر در بانک قوانین و مقررات جاری کشور را اجرا کنیم این خود نوعی مسئولیت اجتماعی است.
نتاج گفت: درحوزه امنیت داخل کشور و ایجاد محیطی امن در کشور و در حوزه ورزش عمومی خدماتی را ارائه کردیم و تاکید ما بر ورزش های عمومی و مشارکت در برگزاری و اداره آن در سطح استان ها است.
مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه کارت های اعتباری خاطر نشان کرد : در حال حاضر به این موضوع وارد نشده ایم و تسهیلاتی که ارائه می شود در حد نیاز مشتریان است و اگر بازار جدیدی ایجاد شودکه به نفع تولید کنندگان باشد آن را در کارت های اعتباری تامین خواهیم کرد.
وی افزود: بازار کارت های اعتباری آن طور که تصور می شد رونق نداشته و به دلیل قیمت تمام شده پول بازار جذابی نیست . این در حالی است که از ابتدا قرار بود کارت های اعتباری برای کمک به رونق اقتصاد باشد و از محل منابع داخلی بانک پرداخت شود.
غلامحسن تقی نتاج با بیان اینکه اگر قرار است منابع کارت های اعتباری از محل منابع داخلی بانک ها باشد دیگر نیازی نیست از کارت اعتباری استفاده شود یادآور شد : رونق کارت های اعتباری نیازمند تامین منابع جدیدی است که فراتر از خود بانک است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.