مجوز جدید گمرک برای عبور کالا از خط قرمز

مجوز جدید گمرک برای عبور کالا از خط قرمز

یک‌شنبه, ژانویه 15, 2017 - 09:44 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

فعالان مجاز اقتصادی در زمینه ترخیص کالا می‌توانند از تسهیلات ۱۷ گانه گمرک مانند عبور کالا از مسیر خارج از قرمز بهره مند شوند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم؛ یکی از اقدامات مهم گمرک ایران شناسایی و احصاء فهرست فعالان مجاز اقتصادی به منظور ارائه تسهیلات ویژه بوده است. این اقدامات در قالب بخشنامه‌های مختلف به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است، در ادامه این 17 اقدام به صورت فهرست‌وار مطرح می‌شود.
1- استفاده از تسهیلات ماده 57 آیین نامه اجرایی قانون امورگمرکی،بر اساس تبصره یک این ماده در صورتی که کالا به علل فورس ماژور از بین برود تضمین ماخوذه مسترد و تعهد مربوط از درجه اعتبار ساقط میشود.
2- پذیرش ضمانت نامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی ماده 6 قانون امورگمرکی(واردات قطعی کالا مستلزم پرداخت حقوق ورودی میباشد)
3- پذیرش ضمانت نامه بانکی برای ترخیص قطعی و سایر رویه ها ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون امورگمرکی
4- استفاده از تضمین بیمه ای برای صادرات
5- ترخیص کالا خارج از مسیر قرمز، یکی از تسهیلات مهمی که برای فعالان اقتصادی مجاز در نظر گرفته شده است عبور کالا از مسیرهای غیر از قرمز میباشد. فعالانی که مجوزهای لازم را در این خصوص به سامانه گمرک اعلام کنند می توانند از این امکان ویژه بهره مند شوند. گفتنی است عبور کالا از مسیر قرمز شامل انواع بازرسی ها میشود که به این ترتیب زمان و هزینه ترخیص کالا از گمرکات افزایش می‌یابد.
6- استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از تولید
7- استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات
8- تخفیف در هزینه خدمات انجام امورگمرکی (ارائه این بند از تسهیلات پس از پیشنهاد گمرک و تائید وزیرمحترم اموراقتصادی (بندالف ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون امورگمرکی) حداکثر تا سقف 50 درصد صورت خواهد پذیرفت .
9- استفاده از حداقل تضمین در کلیه مواردی که در قانون امورگمرکی و آیین نامه اجرایی به تضمین اشاره شده است.
10- رسیدگی به پرونده اختلافات گمرکی فعالان اقتصادی مجاز به صورت فوری و خارج از نویت در کمیسیون های پیگیری به اختلافات گمرکی .
11- ارائه مجوز ایجاد انبار اختصاصی
12- انجام فرآیند استرداد خارج از نوبت مطابق با تسهیلات پیش بینی شده در بسته حمایت از تولید با اخذ تعهد.

13- نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقه خارج از نوبت مطابق تسهیلات پیش بینی شده دربسته حمایت از تولید با اخذ تعهد .
14- استفاده از تسهیلات ماده 42 قانون امورگمرکی برای ترخیص کالا، اجازه رئیس کل گمرک و شخص بالاترین مقام وزارتخانه یا موسسه دولتی مرتبط با محاسبه وجوه متعلقه و صدور حکم.
15- استفاده از تسهیلات موضوع استاندارد 32-3 کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو.
16- استفاده از تسهیلات ماده 6 قانون امورگمرکی کالای متعلق به وزارتخانه ها و موسسات دولتی با تعهد مسئولان مالی سازمان و اشخاص با اخذ ضمانتنامه بانکی با حداکثر سقف یکساله.
17- رسیدگی خارج از نوبت اظهارنامه باتوجه به ضرائب تعیین شده با ضریب اهمیت زمانی دو (معادل شرکتهای تولیدی ) در سامانه جامع امورگمرکی بصورت سراسری.
گفتنی است درخصوص پذیرش ضمانت موضوع بند 2 و 3 و 16 فوق الذکر متناسب با ضمانتنامه وصول بایستی در همان سال انجام پذیرفته و در خصوص بند 2 سررسید ضمانتنامه تا بهمن ماه هرسال مشخص گردد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.