هشدار نماینده مجلس درباره تملک بنیاد مستضعفین بر کاخ های سعدآباد و نیاوران

هشدار نماینده مجلس درباره تملک بنیاد مستضعفین بر کاخ های سعدآباد و نیاوران

عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث فرهنگی طی نامه ای در خصوص تملک بنیاد مستضعفین بر کاخ های سعدآباد و نیاوران هشدار داد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از برنا، پروانه سلحشوری عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث فرهنگی در نامه ای به رئیس کمیسیون فرهنگی درباره مالکیت بنیاد مستضعفین نسبت به دو کاخ سعدآباد و نیاوران واکنش نشان داد. او در این نامه نوشت: اگر بنیاد مستضعفان به هر طریقی بتواند مالکیت این دو ملک را در اختیار بگیرد نقض مالکیت عمومی مردمی رخ داده است.
متن کامل بیانیه به این شرح است:
جناب آقای پژمان فر
رئیس محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
پیرو مکاتبات متعدد نهادهای مردمی و تشکل های خصوصی و عمومی مبنی بر طرح دعاوی تملک کاخ های نیاوران و سعدآباد پس از بررسی و مشورت از جمعی از کارشناسان مربوطه موارد به شرح ذیل جهت استحضار حضرتعالی و اطلاع نمایندگان محترم و همچنین اقدام مقتضی ایفا می گردد.
1-کاخ های نیاوران و سعدآباد متعلق به وزارت دربار بوده و هزینه ساخت و ایجاد باغ و ساختمان های آن از منابع ملی پرداخت شده است این اموال به هیچ وجه متعلق به خاندان پهلوی نبوده و از این رو به دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان تخصصی متولی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعلق دارد.
2-در تاریخ 1357.12.13 زمانی که حضرت امام خمینی قدس سره الشریف، طی فرمانی اختیار اموال منقول و غیرمنقول خاندان پهلوی را به شورای انقلاب واگذار کردند شورای انقلاب نیز بلافاصله به موجب لایحه قانونی مورخ 1359.1.23 کاخ های سعدآباد و نیاوران را برای ایجاد موزه به وزارت فرهنگ سابق واگذار کرد چرا که سند این املاک به نام وزارت دربار سابق، اداره بیوتات سلطنتی صادر شده بود و از آن تاریخ نیز این کاخ ها در اختیار وزارت فرهنگ وقت بوده است و بعد از آن هم این سازمان به عنوان جانشین قانونی آن وزارتخانه اقدام نموده است.
3-آنچه مسلم است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران تنها متولی قانونی حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی کشور است که در وظیفه اش حفظ و نگهداری، معرفی و بهره برداری فرهنگی و موزه ای از این مجموعه ها گنجانده شده است و در ماده 3 اساسنامه میراث فرهنگی ذیل بحث وظایف سازمان «شناسایی و در اختیار گرفتن کلیه اموالی که دارای ارزش های فرهنگی تاریخی بوده و جزء میراث فرهنگی محسوب می گردد و توسط دستگاه های مسئول ضبط شده است از وظایف سازمان میراث فرهنگی می باشد. لذا شایسته است که بنیاد مستضعفان و همچنین دیگر ارگان ها به جای طرح دعاوی برای بناهای تحت تملک سازمان میراث فرهنگی هر چه زودتر جهت انتقال اموال و املاکی که ارزش فرهنگی و تاریخی داشته و تحت اختیار این نهادها قرار دارند همکاری لازم را انجام دهند.
4-در اساسنامه بنیاد مستضعفان آمده است که به منظور تمرکز اموال خاندان پهلوی و همه کسانی که با وابستگی به این خاندان ثروت های نامشروع به دست آورده اند و دادگاه انقلاب حکم استرداد اموال مزبور را صادر کرده و می کند و تملک آنها از طرف مستضعفان و به مصرف رساندن همه درآمدهای آن اموال در راه بهبود وضع زندگی و به خصوص مسکن آنان به امر حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی و با تصویب شورای انقلاب موسسه ای به نامه بنیاد مستضعفان تشکیل و طبق مواد اساسنامه و مقررات آیین نامه های مربوطه که بر مبنای اساسنامه تهیه می شود اداره می گردد. از تدبر در این سطور دو مطلب به دست می آید.
الف: این اصرار در تملک بناهایی که حدود چهل سال است که مسیر اداره و مدیریت آن ها در جای درست خویش قرار گرفته و به درستی نگاهداری شده و در راه بهبود وضع زندگی مردم به آنها خدمات دهی می کنند با وظیفه و فلسفه وجودی این بنیاد در تناقض آشکار است.
ب: با توجه به اینکه هسته اولیه این بناها متعلق به دوره قاجار بوده است و نه پهلوی، ادعای تملک ارگانی به جز سازمان میراث فرهنیگ بر این بناها بی اساس و غیرقانونی به نظر می رسند.
5-این بناها بخشی از میراث فرهنگی کشور هستند و نیاز به نگهداری و مرمت تخصصی دائمی دارند و با توجه به اینکه کاربری آنها موزه است، تملک و اداره آنها توسط میراث فرهنگی باعث بهبود کیفیت خدمات دهی به مردم می شود و چنانچه این بناها به تملک بنیاد مستضعفان در بیایند بیم آن می رود که به سرنوشت بناهای باارزش دیگر تحت تملک و نظارت بنیاد دربیایند.
6-نکته مهم دیگر بحث مصادره اموال است در احکام مصادره بحث استرداد اموال زمانی مطرح است که ملک مورد نظر مالک داشته باشد در شرایطی که ملک از ابتدا مالکی نداشته باشد و همواره متعلق به عموم مردم بوده باشد نمی توان حکم مصادره را بر آن بار کرد بنابراین از اساس موضوع مصادره در این دو ملک سالبه به انتفاع موضوع است.
7-با توجه به موارد ذکر شده اگر بنیاد مستضعفان به هر طریقی بتواند مالکیت این دو ملک را در اختیار بگیرد نقض مالکیت عمومی مردمی رخ داده است.
در پایان یادآور می شود: با توجه به تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت مسأله فرهنگ، مردمی نمودن و همچنین واگذاری فعالیت های فرهنگی به مردم و مورد استفاده و در اختیار قرار گرفتن فضاهای فرهنگی به آحاد مردم در راستای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، لزوم همکاری سایر نهادها و سازمان ها بر تملک بی قید و شرط کاخ های مذکور برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضروری است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.