گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی در بانک صادرات ایران

با در اختیار داشتن 20 واحد بانکی در اروپا و آسیا

گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی در بانک صادرات ایران

دوشنبه, می 30, 2016 - 12:27 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

تاریخچه بانکداری به شيوه نوين در ایران از اوایل سال ١٣٠٠ هجری شمسی به دلیل ضرورت های اقتصادی و سیاسی آغاز شد اما از آنجايی که نخستین بانک های ایرانی تا حدودی با حمايت دولت و در راستای تحقق خواست و منافع حکومت شکل گرفته بودند کمتر به جلب رضایت آحاد مردم توجه داشتند از این رو به غیر از عدّه قلیلی که دارای مکنت و سرمایه زیادی بودند، اکثریت مردم ترجیح می‌دادند به جای پس‌‌انداز وجوه مازاد خود در بانک ها، به رغم وجود تمامی مخاطرات احتمالی پول های نقد خویش را در خانه نگهدارند.

به گزارش دیوان اقتصاد، تاریخچه بانک صادرات ایران به طوری که براساس آمار منتشره در سال ١٣٣٠ (هجری شمسی) «از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود ١١ درصد آن در اختیار بانک ها و ٨٩ درصد مابقی آن در پستو های منازل و صــندوقچه‌ های شـخصی مردم و به عبارتی به صورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری می‌شده است.

**سرمايه اوليه بانك**

بانک صادرات ایران به عنوان یک بانك خصوصی و به صورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در ١٥ شهريورماه سال ١٣٣١ طبق قوانین آن روزگار با سرمايه اوليه ٢٠ ميليون ریال كه پرداخت نيمی از آن هم با تعهد پرداخت نيمی ديگر، قابل پذيرش اداره ثبت شركتها با شماره ٣٨٣٣ تاسيس گردید.

اين سرمايه با خريد ٧٦ سهم توسط دو نفر از اعضای هيأت مؤسسان بانك و سرمايه گذاری بقيه اعضای هيأت مديره تأمين گرديد و سهامداران با واگذاری سفته به هيأت مديره تعهد نمودند ٥٠ درصد بقيه تعهد خود را از محل سود ساليانه پرداخت نمايند. بنیانگذاران بانک صادرات با درک صحیح شرايط حاکم بر آن زمان تلاش کردند با جذب حداکثر نقدینگی در دست مردم برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتری‌مداری تأسیس و در ٢٢ آبان سال ١٣٣١ با ١٣ نفر کارمند شروع به کار کرد درحالیکه خوش‌بین ترین افراد نیز با وجود بانک های قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. ارایه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، ایجاد فرصت های سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی ازاهداف اولیه بانک صادرات بود.

بانک صادرات ایران از بدو تأسیس، نوآوری در ارایه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را به عنوان اصل ثابت و جدایی ناپذیر لاینفک و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است (customer is the king)» توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب و مهمتر از آن مردم را با نظام بانکی آشنا و آشتی دهد.

اولین شعبه خارج از کشور اين بانک در سال ١٣٤٠ در هامبورگ آلمان تأسیس و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری افتتاح شدند.

 هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت بانک مستقل دایر در خارج از کشور (بانک صادرات تاشکند، لندن PLC، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان) را در اختیار دارد و علاوه بر این، واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بیش از ٢٠ واحد است.

بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی ایران را با داشتن بیش از ٢٩٠٠ شعبه فعال و باجه در اختیار دارد، این بانک که از سال ١٣٧٩ ارایه خدمات الکترونیکی (Online) را آغاز کرده، هم اکنون در زمینه‌های تعداد حساب‌های الکترونيکی، تعداد دستگاه‌های خودپرداز و پايانه های فروش، تعداد کارتهای الکترونيکی صادره، تعداد کاربران همراه بانک در نظام بانکی کشور جايگاه ممتازی به خود اختصاص داده است.

**خصوصي شدن بانک  **

بانک صادرات ايران پس از انقلاب ، در سال ١٣٥٨ در اجرای مصوبه مجلس ، "ملی" اعلام گرديد و پس از ٣٠ سال در راستاي اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی، در ١٩ خردادماه سال ١٣٨٨ به جرگه بانک‌های خصوصی پيوست و با کد «وبصادر» در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذيرفته شد.

خصوصی شدن و تغيير در مالکيت بانک به منزله نقطه عطفی در جايگاه حقوقی و مديريتی بانک بوده و زمينه ساز تحولات اساسی در راستای چابک تر شدن، خلق ارزش افزوده و داشتن نقش مؤثرتر در اقتصاد ايران گرديد.

 امروزه بانک معتبر و مردمی صادرات ایران به عنوان بزرگترين بانک خصوصی و بورسی کشور با بهره‌مندی از بیش از ٦ دهه تجربه علاوه بر پایبندی کامل به اصول اولیه خود و اجرای دقیق بانکداری اسلامی می‌کوشد ضمن همسویی با بانکداری بین‌المللی از طریق رعایت اصول مشتری مداری و ارایه خدمات مطلوب و نوین بانکی، سرآمدی خود را در بازار پر رقابت بانکی داخلی حفظ و ارتقا بخشد و افزون بر این رضایتمندی مردم را جلب و نقش مؤثری را در آبادانی، پيشرفت و توسعه ميهن اسلامی ايفا نمايد.

** وظایف بانک **

بانک صادرات در چارچوب قانون پولي و بانكي كشور، قانون عمليات بانكي بدون ربا و ساير قوانين ذي ربط ، مقررات ناظر بر عمليات مجاز بانكي و ساير مصوبات شوراي پول و اعتبار و دستورات بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و با اخذ مجوز هاي لازم، مجاز به انجام فعاليت هایی چون  قبول سپرده ،  صدور گواهي سپرده عام و خاص،  ارائه چك و خدمات مرتبط با آن طبق قانون صدور چك،  انجام عمليات بين بانكي،  انجام عمليات اعتباري مصرح در قانون عمليات بانكي بدون ربا و آيين نامه هاي مربوطه، ارائه انواع ابزارهاي پرداخت می باشد .

همچنین  دريافت، پرداخت ، نقل و انتقال وجوه ريالي و ارزي، انجام امور نمايندگي به منظور جمع آوري وجوه، انواع قبوض خدمات شهري، ودايع و ...، گشايش انواع اعتبار اسنادي و صدور انواع ضمانت نامه، ارائه خدمات بانكي الكترونيكي از جمله صدور انواع كارت هاي الكترونيكي ( كارتهاي خريد ، كارت اعتباري ، كيف پول الكترونيكي و ... )، قبول و نگهداري اشياء گرانب ها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتريان،  انجام عمليات ارزي نظير خريد و فروش ارز ، انتقال ارز ، دريافت و اعطاي تسهيلات ارزي و حواله‌هاي ارزي و. .)،  خدمات مربوط به وجوه اداره شده،  تضمين بازخريد اوراق بهادار صادره اشخاص حقوقي دولتي و غير دولتي و .... از جمله وظایف این بانک محسوب می شود.

** ارایه تسهیلات به خریداران محصولات شرکت های تولیدی **

 بانک صادرات به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای سیاست های دولت مبنی بر حمایت از واحدهای تولیدی مبتلا به رکود ، طراحی را در این زمینه با عنوان «طرح حمایت از تولید » ارایه می کند .

دراین طرح بانک به عنوان حلقه واسط بین دو حلقه فروشنده محصول تولیدی (فاقد تقاضا برای خرید محصولات تولیدی خود ) و خریدار ( که فاقد نقدینگی می باشد ) قرار گرفته تا از سویی نقدینگیمورد نیاز خریدار برای خرید محصولات تولیدی شرکت ها فراهم شود و از سوی دیگر با تزریق وجوه نفد به شرکت های مذکور امکان تولید مستمر برای آنها فراهم گردد .

** طرح ارسال پیامک قبل از برگشت چک **

این طرح برای مشتریان قبل از گواهینامه عدم پرداخت وجه چک به علت کسر موجودی چک های متعلق به بانک صادرات ایران که به حساب شخص واگذار می شوند، اجرا می شود.

به این ترتیب که چنانچه حساب مشتری مانده کافی جهت تامین وجه چک را نداشته باشد ، پیامکی به او مبنی بر عدم کفایت موجودی ارسال و فرصتی برای تکمیل موجودی فراهم می گردد.

جلب رضایت مشتریان با ایجاد خدمتی متمایز از سایر بانک ها (این خدمت تنها در باک صادرات ایران ارایه می شود) ، فراهم نمودن فرصت تامین وجه برای دارندگان حساب قرض الحسنه جاری که به هر دلیل نسبت به تامین وجه چک اقدام نکرده اند ، جلوگیری از مشکلات مرتبط با صدور گواهینامه عدم پرداخت وجه چک و رفع اثر برای مشتریان .

**سپهر کارت خانواده ** 

این برنامه در راستای اصول مشتری مداری و ارائه خدمات نوین به مشتریان و با توجه به ابزارهای جدید برای پرداخت های مبتنی بر کارت های الکترونیکی و فرهنگ سازی در زمینه مدیریت نقدینگی خانواده محصول «سپهر کارت خانواده » طراحی شده است .

برقراری امکان مدیریت نقدینگی برای سرپرست خانواده جهت هر یک از اعضا ، برقراری امکان ارتباط چند کارت الکترونیکی به یک حساب ،  برقراری امکان اعمال محدودیت در انجام تراکنش های مالی به صورت ماهانه برای هر فرد دارنده کارت،  انحصاری بودن رمز هر یک از سپهر کارت ها ، رعایت حداکثر امنیت حساب اصلی به دلیل عدم امکان رویت و دسترسی به مانده حساب اصلی توسط دارندگان سپهر کارت های خانواده و ...از جمله مزیت های این کارت محسوب می شود.

 

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.