تعداد بیمه نامه های صادره صنعت نیز به حدود ۵۰ میلیون فقره برسد

انتظار قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی:

تعداد بیمه نامه های صادره صنعت نیز به حدود ۵۰ میلیون فقره برسد

سه‌شنبه, مارس 8, 2016 - 14:56 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت بیمه

انتظار می رود حق بیمه تولیدی امسال صنعت با رشدی حدود ۱۶ درصد به ۲۴ هزار میلیارد تومان نزدیک شود و تعداد بیمه نامه های صادره صنعت نیز به حدود ۵۰ میلیون فقره برسد.

انتظار می رود حق بیمه تولیدی امسال صنعت با رشدی حدود ۱۶ درصد به ۲۴ هزار میلیارد تومان نزدیک شود و تعداد بیمه نامه های صادره صنعت نیز به حدود ۵۰ میلیون فقره برسد.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از ایستا نیوز،انتظار می رود حق بیمه تولیدی امسال صنعت با رشدی حدود 16 درصد به 24 هزار میلیارد تومان نزدیک شود و تعداد بیمه نامه های صادره صنعت نیز به حدود 50 میلیون فقره برسد.

 قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی از توسعه سامانه نظارت و هدایت امر بیمه "سنهاب" در سال جاری خبر داد.

 سامانه های  نظارتی و کنترلی بیمه مرکزی توسعه می یابدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، پرویز خسروشاهی گفت : در سال اینده هم توسعه سنهاب ادامه می یابد و سامانه های قوانین و آئین نامه ها ، دریافت برخط اطلاعات رشته های شخص ثالث ، حوادث راننده و بدنه اتومبیل و محاسبه شاخص های نظارتی به صورت آنلاین و تعامل بیمه مرکزی با نمایندگان و ارزیابان خسارت (میز کار) به سامانه های سنهاب اضافه می شود.

 خسروشاهی اظهار داشت : انتظار می رود حق بیمه تولیدی امسال صنعت با رشدی حدود 16 درصد به 24 هزار میلیارد تومان نزدیک شود و تعداد بیمهنامه های صادره صنعت نیز به حدود 50 میلیون فقره برسد.

 وی تاکید کرد : در سال 94 ، مسائل و مشکلات پیش آمده برای بیمه گذاران برخی از شرکت های بیمه به جهت عملکرد نامناسب آنها، با تدابیر بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه و همکاری خود آنان، تا حد زیادی کنترل و مدیریت شد و مشکلات یادشده تدریجاً در حال

برطرف شدن است.

 خسروشاهی اعلام کرد : در سال جاری، توسعه سامانه نظارت و هدایت امر بیمه(سنهاب) پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرد و گام های مهمی در جهت نظارت آنلاین و الکترونیکی بر فعالیت بیمه گری در کشور برداشته شد.

 وی افزود : سامانه های دریافت اطلاعات صورتهای مالی و محاسبه شاخصهای نظارت مالی، محاسبه برخط توانگری مالی شرکتهای بیمه(به صورت نمونه برای چند شرکت)، احراز صلاحیت مدیران ( موضوع آئین نامه 90 ) ، پایش عملکرد مؤسسات بیمه، ثبت و مدیریت اطلاعات شعب بیمه، ثبت و برگزاری آزمون و مدیریت اطلاعات ارزیابان خسارت و کارگزاران و نمایندگان و اکچوئران ( ارزیابان ریسک) ، دریافت اطلاعات بازدید از کارگزاران و نمایندگان(سامانه تحت موبایل و تبلت) و تعامل بیمه مرکزی با کارگزاران بیمه(میز کار) از مهمترین سامانه هایی است که در سال جاری به سامانه های موجود سنهاب اضافه شد.

 خسروشاهی اظهار داشت : با در نظر گرفتن تحولاتی که اقتصاد ایران در انتظار آن است و با توجه به تدابیر و اقداماتی که بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه در یکی دو سال اخیر انجام داده اند و برای سال آینده نیز در دستور کار خود دارند چشم انداز سال 95 صنعت بیمه امیدوارکننده است.

 وی گفت : در سال 95 ، اقتصاد کشور در دوره پساتحریم و پسابرجام با پدیدار شدن آثار رفع تحریم ها شاهد تحولات مهمی خواهد بود و انتظار می رود پس از چند سال انقباض قابل توجه در حجم فعالیت های اقتصادی شاهد رونق و رشد اقتصادی پایدار باشیم. طبعاً این تحول بر ایجاد رونق و پویایی و تحرک در صنعت بیمه نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود و انتظار می رود نرخ رشد حق بیمه های تولیدی افزایش یابد. پیش بینی می شود در سال پیش رو اولین شرکت بیمه تخصصی کشور در رشته بیمه های زندگی فعالیت خود را آغاز کند.

 خسروشاهی گفت : در سال آینده به احتمال زیاد قانون جدید بیمه شخص ثالث اجرایی خواهد شد و با توجه به سهم حدود 40 درصدی این رشته بیمه ای از بازار، صنعت بیمه هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا تحولات مهمی را شاهد خواهد بود و انتظار میرود

رضایت بیمه شدگان بیشتر تأمین شود، هم بیمه گران به سود منصفانه ای دست یابند ، حرفه ای تر رفتار کنند و هم بیمه مرکزی با قدرت بیشتر و ابزارهای کارآمدتری به نظارت بپردازد.

 قائم مقام بیمه مرکزی اعلام کرد : همزمان، با توسعه قابلیت های سامانه سنهاب بیمه مرکزی امکان صدور بیمه نامه های شخص ثالث و حوادث راننده با کد واحد فراهم خواهد شد و دریافت برخط اطلاعات بیمه نامه های مذکور ممکن می شود.

 وی افزود : با توجه به اینکه یکی از پیش نیازهای مهم عملیاتی شدن قانون جدید شخص ثالث ایجاد سیستمهای اطلاعاتی است بنابراین کددار کردن بیمه نامه ها و دریافت برخط اطلاعات آنها گامی مهم در جهت دستیابی به اهداف قانون جدید محسوب می شود که می تواند در زمینه کاهش تقلب بیمه ای نیز بسیار راهگشا باشد.

 خسروشاهی با ارزیابی و تحلیل عملکرد سال جاری صنعت بیمه و چشم انداز سال پیش رو گفت : سال 94 روزهای پایانی خود را سپری می کند ، در این سال صنعت بیمه کشور برغم اینکه از ناحیه برخی مسائل درون صنعتی و برون صنعتی تحت فشار بود اما سال نسبتاً آرام و پرکاری را پشت سر گذاشت.

وی افزود : در پی توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، رفت و آمد هیأتهای بیمه ای خارجی برای ارزیابی وضعیت صنعت بیمه کشور برای سرمایه گذاری و معاملات اتکائی اوج گرفت و در سال جاری نزدیک 230 نفر در قالب نزدیک 130 هیأت خارجی فقط با مسؤلان بیمه مرکزی ملاقات داشتند که بیش از 3 برابر پارسال است.

 قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت : به دلیل رکود اقتصادی و کاهش تقاضا به ویژه در بخش خودروسازی و تخفیف های بعضاً غیرمتعارف در بازار بیمه، در سال 94 شاهد کاهش قابل ملاحظه رشد حق بیمه تولیدی در بیمه های اتومبیل و همچنین بخش های تولیدی و صنعتی و حمل و نقل بودیم.

 خسروشاهی گفت : حق بیمه تولیدی در دو رشته درمان و نفت و انرژی، رشد قابل توجهی داشت و پیش بینی می شود سهم درمان از پرتفوی صنعت بیمه به حدود 25 درصد افزایش پیدا کند. در بیمه های زندگی نیز حق بیمه تولیدی رشد سال قبل را حفظ کرد اما به نظر می رسد سهم آن از بازار بیمه به بالاتر از 12 درصد افزایش یابد.

 وی افزود : روند کاهشی نرخ رشد حق بیمه تولیدی صنعت در نیمه دوم سال اندکی بهبود یافت و در ماه های اخیر شاهد رشدهای بالاتر این متغیر نسبت به ماههای نیمه اول سال هستیم.

 وی گفت : برغم کاهش نرخ رشد حق بیمه تولیدی، در زمینه پرداخت خسارت شاهد افزایش نرخ رشد نسبت به سال گذشته هستیم و به نظر میرسد رشد خسارت پرداختی در سال جاری بالاتر از 20 درصد شود ، بنابر این نسبت خسارت در سال جاری در مقایسه با سال 93 افزایشی خواهد بود.

 خسروشاهی اعلام کرد : یکی از رویدادهای مهم کشور در سال 94 تهیه برنامه ششم توسعه کشور بود. در همین چارچوب "ارتقای کیفی و کمّی بازارهای رقابتی، بیمه اتکایی و... درصنعت بیمه کشور با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی به منظور توسعه سرمایه گذاری و ثبات و پایداری و کاهش خطرپذیری فعالیت های تجاری و اقتصادی کشور" به عنوان یکی از بندهای سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مطرح و متناسب با همین سیاست، راهکارهایی در اسناد مختلف برنامه ششم گنجانده شد.

 وی گفت : یکی دیگر از مهم ترین تحولات صنعت بیمه در سال جاری تصویب آیین نامه 90 در شورای عالی بیمه است. در قالب این آیین نامه ضوابط و شرایط حداقلی تصدی مشاغل کلیدی و عملیاتی در بخش های مدیریتی، مالی و فنی مؤسسات بیمه با لحاظ محدودیت ها و شرایط خاص صنعت بیمه کشور تعیین شد.

 قائم مقام بیمه مرکزی افزود : وضع مقررات مناسب برای صلاحیتادارهکنندگان موسسات بیمه، از اصول مهم آژانس بین المللی ناظران بیمه(IAIS) است. با اجری آیین نامه 90 انتظار می رود حتی الامکان کیفیت اداره موسسات بیمه در بخش های مدیریتی، مالی و فنی ارتقا یابد.

 

وی گفت : امسال، قانون جدید بیمه شخص ثالث پس از دو سال بحث و بررسی کارشناسی در دولت و مجلس شورای اسلامی با حضور کارشناسان و صاحبنظران صنعت و تلاش بیمه مرکزی به تصویب مجلس رسید و در شورای نگهبان در دست بررسی است. در قانون جدید بسیاری از مشکلات قانون قبلی برطرف شده و به صورت نسبتاً جامع زمینه برای تأمین حق و حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان و ارتقای رضایت آنان فراهم شده است.

 همچنین در قانون جدید امکان اعمال خصوصیات ریسکی راننده در تعیین حق بیمه فراهم شده است.

 اقای خسروشاهی گفت : لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی پس از نزدیک ده سال در نهایت در ماه های پایانی سال جاری در مجلس مطرح و کلیات آن به تصویب رسید. با تصویب نهایی این لایحه، زمینه برای پوشش بیمه ای گسترده ساختمان های مسکونی و تجاری کشور فراهم می شود.

در سال 94 ، با هدف توسعه تعاملات بین المللی و منطقه ای و به منظور انطباق با شرایط جدید بازار بیمه کشور پس از رفع تحریم ها، آئین نامه فعالیت موسسات کارگزاری اتکائی در شورای عالی بیمه تصویب شد. توسعه قبولی و واگذاری اتکایی بین ایران و سایر کشورها همواره یکی از سیاستهای اصلی صنعت بیمه ایران بوده است. از طرف دیگر، رفع تحریمها زمینه حضور بیمه گران ایرانی و خارجی در بازارهای یکدیگر را فراهم کرده است.

 وی افزود : کارگزاران بیمه اتکایی می توانند نقش تعیین کننده ای در تعاملات بیمه اتکایی ایفا کنند و دریافت اطلاعات مورد نیاز از مؤسسات بیمه داخلی و خارجی و مذاکره با آنها در باره نرخ و شرایط قبولی اتکایی، انجام امور مربوط به پیگیری و دریافت حق بیمه ها یا خسارت های بیمه ای و ارایه مشاوره در خصوص تأمین پوشش اتکایی یا مدیریت ریسک از مهم ترین وظایف کارگزاران اتکائی خواهد بود.

 خسروشاهی گفت : با تقویت ابزارها و رویکردهای نظارتی بیمه مرکزی و کنترل جدی توانگری مالی و ذخیره گیریها، ممانعت از شناسایی سودهای موهوم، الزام شرکتها به رعایت موازین فنی در صدور بیمه نامه ها ، نظارت جدی بر نحوه اداره موسسات بیمه و پایش عملکرد شبکه های فروش و بازاریابی بیمه، وضعیت انضباط مدیریتی، مالی و فنی در فرآیندهای بیمه گری کشور در سال 94تا حدی بهبود یافت. به عنوان مثال به دلیل کنترل جدی صورتهای مالی سال 93 از سوی نهاد ناظر، نسبت کسری ذخایر نگهداری به حق بیمه نگهداری صنعت بیمه از ارقام 3.5 تا 4 درصد سالهای اخیر به رقم 0.6 درصد برای سال مالی 94 کاهش پیدا کرد.

 قائم مقام بیمه مرکزی گفت : کسری های مورد اشاره بر اساس آیین نامه های موجود است و برآوردها از "کسری ذخایر انباشت شده صنعت بیمه طی سالهای متمادی"، بیش از این نسبت‌هاست ، بنابراین به منظور ارتقای کارائی و اثربخشی اقدامات نظارتی نهاد ناظر و بهینه سازی و پایدارسازی انضباط مدیریتی، مالی و فنی در صنعت بیمه؛ بازنگری در برخی مقررات مربوط ضروری به نظر می رسد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.