روابط کارگزاری بانک‌ها راه افتاد

روابط کارگزاری بانک‌ها راه افتاد

سه‌شنبه, مارس 8, 2016 - 16:03 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بعد از حدود 9 سال ممنوعیت ورود بانک‌های ایرانی در عرصه بین‌الملل با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها برقراری روابط کارگزاری از اهم دستاورهای شبکه بانکی از مذاکرات هسته‌ای خواهد بود، مهمی که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی از اجرایی شدن آن خبرداده است.

بعد از حدود 9 سال ممنوعیت ورود بانک‌های ایرانی در عرصه بین‌الملل با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها برقراری روابط کارگزاری از اهم دستاورهای شبکه بانکی از مذاکرات هسته‌ای خواهد بود، مهمی که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی از اجرایی شدن آن خبرداده است.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از ایسنا، روابط کارگزاری بانکها از ضروریات روابط و فعالیتهای بانکها در حوزه بین الملل به شمار می رود . در این بین عملیات ارزی بین المللی به طور ویژه ای به این روابط وابسته است. به طوری که عملیات مرتبط با اعتبارات اسنادی، وصولی ها، تأمین مالی، ضمانتنامه‌های ارزی،معاملات بین بانکی در عملیات ارزی بازرگانی و همچنین عملیات ارزی غیر بازرگانی شامل عملیات مرتبط با خرید و فروش ارز، افتتاح انواع حسابهای ارزی، نقل و انتقالات، چکهای مسافرتی و کارتهای اعتباری ارزی متکی به روابط کارگزاری بین الملل است.

این در حالی است که در انجام عملیات ارزی بین المللی وجود شعبه بانکهای داخلی در خارج از کشور کارایی چندانی نداشته و این برقراری روابط کارگزاری با بانکهای بین المللی و حتی شعب بانکهای داخلی در کشورهای خارجی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. این ارتباطات برای بانکهای ایرانی در طول سالهای تشدید تحریم ها قطع و مانع از فعالیت های وابسته به آن از جمله اتصال به سوئیفت و امکان گشایش اعتبارات اسنادی به عنوان یکی از ضروریات تجاری شد.

در نتیجه مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 ، اجرایی شدن برجام از 27 دی ماه و به دنبال آن لغو تحریم ها که در صدر آن ملغی شدن محدودیت های بانکی قرار داشت، شرایط برای بازگشت بانکها به روابط کارگزاری نیز فراهم شد. این در حالی است کهرئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود از برقراری حدود 244 رابطه کارگزاری خبر داده است.

وی به اینکه بانک‌های خارجی در شروع کار خود با بانک‌های ایرانی، سوالات و ابهاماتی دارند و این امر طبیعی است اشاره کرده و البته گفته که بانک مرکزی ایران طی جلساتی که با بانک‌های خارجی داشته در این باره توضیحاتی ارائه کرده تا نگرانی‌های آنها برطرف شود.

موضوع مورد اشاره سیف، درباره نگرانی بانکهای اروپایی برای مراودات با بانکهای ایرانی در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش تخت روانچی-معاون وزارت امور خارجه- نیز یکی از چالش‌های موجود پسابرجام در حوزه بانکی را احتیاط بیش از حد بانک‌های اروپایی و نگرانی های آنها در این مورد اعلام اما تاکید کرده بود که با توجه به قانون هیچ‌گونه نگرانی در این مورد وجود نداشته و در چارچوب برجام مانعی برای مبادلات بین طرفین نیست.

تخت روانچی، با اعلام این‌که احتیاط بیش از حد بانک‌های اروپایی در مذاکرات با ایران بی‌پایه است، تصریح کرد که محافظه‌کاری وکلا و بخش حقوقی برخی بانک‌های اروپایی موجب عقب‌ماندن آنها از توسعه روابط با ایران خواهد شد.

اما رئیس کل بانک مرکزی به افول روابط کارگزاری بانکها در دوران تحریم که تا بیش از آن بسیار گسترده و وسیع نیز بوده اشاره داشته و گفته که برقراری ارتباطات کارگزاری قوی پیش از تحریم‌ها نیاز به زمان داشته و به تدریج بانک‌ها به این شبکه کارگزاری اضافه می‌شوند.

وی در عین حال اعلام کرده است که ضرب الاجل خاصی برای دستیابی به یک شبکه کارگزاری وسیع پیش از تحریم وجود ندارد و مسلم آن است که در حال حاضر ارتباطات کارگزاری بانک‌های ایرانی به تدریج در حال گسترش است.

باید یادآور شد که در نتیجه ایجاد روابط کارگزاری بین الملل بانکها، طی دو هفته گذشته حدود 744 مورد اعتبار اسنادی(lc) گشایش یافته است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.