ایران بالاخره خودروساز می‌شود

ایران بالاخره خودروساز می‌شود

با آغاز همکاری ۱۰ جانبه بین‌المللی بین پنج شرکت اروپایی و آسیایی و پنج نهاد و شرکت ایرانی گام نهایی دولت تدبیر و امید برای خودروساز شدن ایران برداشته شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، عمر صنعت خودروسازی در ایران به حدود پنجاه سال می‌رسد اما با وجود این سابقه طولانی ایران هنوز به معنای واقعی کلمه خودروساز نشده و به دانش فنی طراحی و تولید پلت‌فرم خودرو به عنوان زیربنای صنعت خودروسازی، دست نیافته است.

به دلیل عدم دستیابی به توان طراحی و تولید پلت‌فرم‌های جدید و به‌روز خودرو در ایران است است که تنوع خودروهای تولیدی با برند داخلی پایین بوده و کیفیت برخی خودروهای داخلی نتوانسته رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کند.

این نقیصه در دولت تدبیر و امید شناسایی شده و پس از زمینه‌سازی‌های لازم برای جبران افت شدید تولید خودرو در دوران تحریم، شرایط برای برداشتن گام نهایی در این صنعت مهیا شد.

در این زمینه هفته گذشته با مدیریت دولت تدبیر و امید قرارداد و تفاهمنامه ۱۰ جانبه بین‌المللی طراحی و تولید اولین پلت‌فرم خودرو در ایران در کنسرسیومی با مشارکت پنج نهاد و شرکت ایرانی و پنج شرکت معتبر اروپایی و آسیایی منعقد شد.

طبق این قرارداد که بین ۱۰ طرف داخلی و خارجی حاضر در این کنسرسیوم به امضا رسید یک پلت‌فرم خودرو براساس جدیدترین تکنولوژی روز جهان با مالکیت ایران طراحی و تولید خواهد شد.

پلت‌فرم زیربنا و پایه‌ای است که خودرو بر روی آن ساخته می‌شود و به‌طور کلی مجموعه زیربندی و جلوبندی، مجموعه شاسی، سیستم تعلیق، موتور و اکسل و محل قرارگیری پیشرانه خودرو را شامل می‌شود.

درواقع خودروسازی که بتواند به دانش طراحی و تولید مستقل پلت‌فرم خودرو دست یابد به معنای واقعی کلمه خودروساز شده و می‌تواند بر روی پلت‌فرم طراحی شده خودروهای مختلف و متنوعی تولید و عرضه کند.

در این زمینه براساس قرارداد منعقده، اولین پلت‌فرم خودروی ایران ظرف دو و نیم سال آینده به تولید رسیده و با استفاده از آن ظرف ۱۰ سال ۲۳ مدل خودروی مختلف در کلاس‌های سدان، شاسی‌بلند، هیبریدی و برقی تولید و عرضه خواهد شد.

با استفاده از این پلت‌فرم خودروسازی ایران برای اولین بار وارد فرایند طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی خواهد شد.

در کنسرسیوم بین‌المللی تشکیل شده برای طراحی و تولید اولین پلت‌فرم خودرو در ایران شرکتهای اروپایی و آسیایی بنتلر آلمان، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی، ماهله آلمان و پینین فارینا ایتالیا حضور دارند.

گروه صنعتی ایران خودرو، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و انجمن قطعه‌سازان نیز طرفهای ایرانی این کنسرسیوم هستند.

به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید در آستانه پایان دوره اول فعالیت خود در حال تحقق وعده داده شده در شروع فعالیت این دولت مبنی بر "خودروساز شدن ایران" است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.