سرمایه گذاری چین در ایران به منظور افزایش تولید و بهبود تاسیسات نفتی چند برابر می شود

سرمایه گذاری چین در ایران به منظور افزایش تولید و بهبود تاسیسات نفتی چند برابر می شود

چین پس از برجام تلاش زیادی کرده تا روابط گسترده خود در عرصه تجارت و انرژی با ایران را گسترده تر کند و این موضوع بارها از سوی مقامات عالی این کشور تاکید شده است.

چین پس از برجام تلاش زیادی کرده تا روابط گسترده خود در عرصه تجارت و انرژی با ایران را گسترده تر کند و این موضوع بارها از سوی مقامات عالی این کشور تاکید شده است.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از ایرنا، چین به شدت به انرژی کشورمان نیاز دارد و از سوی دیگر این کشور به خوبی می داند که ایران برای توسعه صنایع و تاسیسات انرژی و میادین نفتی و بالا بردن میزان تولید خود به دنبال یک سرمایه گذار مطمئن است که بتواند مسئولیت نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری را در این زمینه بر عهده بگیرد.

به همین سبب از اواخر سال گذشته میلادی گمرک چین اعلام کرد که خریدهای نفتی چین از ایران افزایش یافته است و به تازگی نیز خبر داد که در جریان سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به تهران توافقات نفتی دو کشور و افزایش سرمایه گذاری چین در کشورمان قابل توجه خواهد بود.

حالا اخبار حاکی است که در ماه های آینده، هم نفت خریداری شده چین از ایران افزایش می یابد و هم سرمایه گذاری چین در ایران به منظور افزایش تولید و بهبود تاسیسات نفتی دوچندان خواهد شد.

گزارش اداره گمرک چین حاکیست که نزدیک به 70 درصد از انرژی مورد نیاز چین در سال جاری میلادی از خاورمیانه تامین خواهد شد که در این میان یکی از بزرگترین تامین کنندگان این محصول برای چینی ها، ایران است.

این در شرایطی است که چین تا سال 2006 میلادی فقط 44 درصد از انرژی خود را از این منطقه تامین می کرد.

آمار نشان می دهد که این کشور از سال ۲۰۱۳ میلادی با پیشی گرفتن از آمریکا بزرگترین وارد کننده نفت دنیا بوده است.

دولت چین سال گذشته میلادی اعلام کرد که نرخ واردات نفت از ایران که نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه در جریان تحریم ها بوده است بتدریج به ۵۷۰ تا ۶۶۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

بنیاد غربی «دیلی کالر» که مسائل ایران را مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد نیز در گزارشی به این موضوع اشاره کرده و یادآور شده که چین پیشتر سرمایه گذاری سنگینی در بخش های نفت و گاز ایران انجام داده است و در پنج سال آینده نرخ سرمایه گذاری، بیشتر و روابط دو کشور گسترده تر خواهد شد.

گزارش حاکی است که در شش سال گذشته به طور متوالی چین بزرگترین شریک تجاری ایران بود و در بخش های مختلف صنعتی و انرژی و حمل و نقل ایران سرمایه گذاری کرده است.

چین اعتقاد دارد که یکی از علت های ورود آمریکا به دریای جنوبی نیز مساله انرژی است تا این کشور تجارت انرژی دنیا را در کنترل بگیرد و در چنین شرایطی پکن لازم است با تامین کنندگان بزرگ نفتی نظیر ایران همکاری نزدیکتری داشته باشد.

رسانه های چین و گمرک این کشور گزارش کرده اند که ارزش تبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۵۲ میلیارد دلار رسیده است و هدفگذاری دو کشور رساندن آن به ۶۰۰ میلیارد دلاردر یک دهه آینده است.

بر این اساس، صادرات چین به ایران در این سال، 24 میلیارد و 360 میلیون دلار بود و ایران نیز در این مدت 27 میلیارد و 490 میلیون دلار کالا به چین صادر کرده است.

در این گزارش همچنین با اشاره به روند رو به رشد همکاری های دو کشور در سال های گذشته، مبادلات دو کشور در سال 2014 نسبت به سال 2013، رشد 72 درصدی داشته است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی اداره گمرک این کشور نیز حاکیست که در سال 2015 میلادی و در هشت ماه اول این سال واردات ایران از چین 12 میلیارد دلار و صادرات به این کشور نیز ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

ایران و چین از لحاظ سیاسی و اقتصادی به شدت به یکدیگر پیوند خورده اند و هر دو طرف به یکدیگر به عنوان مکمل نگاه می کنند.

برای نمونه، در حالی که امنیت انرژی برای چین اهمیت دارد، ایران می تواند در این راستا به پکن کمک کند و در عوض ایران از سرمایه گذاری این کشور برای توسعه اقتصادی خود بهره مند شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.