نقش روابط عمومی ها در اقتصاد مقاومتی

نقش روابط عمومی ها در اقتصاد مقاومتی

یک‌شنبه, می 21, 2017 - 12:17 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» همواره بر پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی برای شکست و عقب نشینی دشمن ، افزایش توان ملی برای رویارویی با بحران‌های رو به افزایش جهانی تاکید داشته اند .

به گزارش دیوان اقتصادی به نقل از تصویر روز،بر طبق منویات ایشان اجرای اقتصاد مقاومتی ، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت می بخشد که زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق آن به مثابه حماسه اقتصادی فراهم خواهد کرد . در این میان انتقال صحیح و متناسب این سیاست ها برای اجرایی شدن و دست یافتن به آنچه در بر گیرنده اهداف تدوینی برنامه اقتصاد مقاومتی در سازمانها و به طریق اولی در جامعه و فرهنگ سازی است، از وظایف روابط عمومی هاست چرا که گفتمان‌سازی یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی بوده و تعیین این مهم که نقش و جایگاه هر فرد در به ثمر نشستن اقتصاد مقاومتی چیست ، از اهمیت به سزایی برخوردار است .

این وظیفه آنجا نقش مهم تری به خود می گیرد که به یاد داشته باشیم اقتصاد مقاومتی دارای وجهه های گوناگون است که به بخش های اقتصاد مرتبط می شود و انتقال پیام و مفهوم این سیاست ها به بدنه هر سازمان ، هماهنگ با وظایف و ماموریت های آن و از سویی کشف و مدون سازی ارتباط میان بندهای این منشور شکوهمند ، با محصولات و کارکردهای آن در جامعه اثرگذار خواهد بود . این مهم هوشمندی و شناخت کاملی از جامعه ، رسانه ها و ضرورت های روز آن را در حیطه وظایف و اختیارت هر سازمان به خود می خواند . گردید. در واقع وظیفه روابط عمومی ها افزون بر تعریف مبانی ، تغییر نگرش و رفتار در این حوزه بوده و این مهم با اطلاع رسانی در حوزه اقتصاد مقاومتی تفاوت های اساسی دارد ، چرا که هر تصمیم و فعالیت اقتصادی ، بدون مشارکت جمعی و حضور حداکثری جامعه با شکست مواجه خواهد.

بی تردید ، بدون مفهوم سازی و تعریف این مفاهیم با هدف مشارکت جامعه، به منظور تغییردر رفتارهای اقتصادی بسیار سخت و زمانبر خواهد بود و روابط عمومی ها به خوبی با این مهم آشنا هستند که فرهنگ سازی موضوعی است که نیاز به طراحی فرایندی علمی با توجه به خصوصیات جامعه هدف و مخاطبان دارد. هنگامی که از گفتمان سازی صحبت می شود ، منظور شیوه های تبدیل برنامه به ادبیات حاکم بر زندگی تک تک مردم جامعه از هر طیف و طبقه می باشد که به اقناع فطری و برنامه ریزی شده نیازمند است .

در این حوزه که یکی از تاکیدات تولید مقاله های علمی که به بحث و موشکافی مبانی و تعاریف اقتصاد مقاومتی پرداخته و انتشار آن در جامعه ، با توجه به مخاطبان آن ، از با هدف فرهنگ سازی در این زمینه و از دیگر وظایف روابط عمومی هاست. چرا که تشریح این سند اقتصادی پتاسیل تبدیل به الگویی جهانی را با تکیه بر توسعه توانمندی های داخلی ، و تبدیل به ادبیاتی که الگوی رفتاری در جامعه باشد، را دارا بوده و این نیز از تخصص های روابط عمومی هاست . این امر آنجا اهمیت بیشتر می یابد که علم اقتصاد و مکاتب نظام های اقتصادی در دیدگاه ها و تعرایف خود راه حل های متفاوتی را پیشنهاد داده اند اما این راه حل ها هرگز از الگویی با بستر اسلامی و برای کشورهای اسلامی با ساختار اقتصادی ویژه خود ، تعریف نشده است .همچنین تبلیغ برنامه ریزی شده برای گفتمان سازی ، که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد یکی از دیگر حوزه های تخصصی روابط عمومی هاست که با شناخت حرفه ای ایشان از رسانه ها و برگزیدن رسانه تاثیرگذار ، امکان رسیدن به اهداف عالیه این سند را میسر می سازد .

از سویی از آنجا که روابط عمومی ها صاحبان رسانه بوده و امروزه به نوعی خود به یک رسانه مستقل و جامع تبدیل شده اند ، با شناخت صحیح از ارتباطات و تعاملات درون و برون سازمان ها و نیز انتخاب هوشمندانه زبان و بیان مخاطبان هر رسانه این مکان را دارند تا افزون بر انتقال پیام ، و تدوین چشم انداز روشن حاصل از اجرای سیاست های مقاومتی ، در انگیزه بخشیدن و و هدایت افکار عمومی برای رسیدن به هدف مشترک که همانا تولد الگویی کامل و یکپارچه از اقتصادی شکوفا و خلاق بر اساس چارچوب های دینی و اسلامی است ، به جهانیان معرفی کنند . این پدیده می تواند از یک سو موجب همبستگی و وفاق ملی شود و از سوی دیگر جامعه نیز می تواند از این پدیده در ایجاد همگونی، جهت دهی افکار عمومی و هماهنگ سازی دیدگاه های مخاطبان ، نسبت به دستاوردهای آن اثرگذار باشد .

این مهم در واقع به نوعی اجرای بند ۱ اقتصاد مقاومتی است که هدف آن فعال کردن تمامی امکانات و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و افزایش مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی و همچنین تشویق همکاری های گروهی با تاکید افزایش درآمد جامعه است . همجنین روابط عمومی ها این امکان را دارند تا با ایجاد فضای مناسب و انگیزشی ، از راه معرفی و برقراری تعامل سازنده میان بدنه ارگان ها و یا سازمانها به یکدیگر مانند رسانه های داخلی و یا برگزاری نشست های دوره ای ، ضمن توانمند سازی کارکنان از راه افزایش دانش و ایجاد راههای دسترسی به منابع اطلاعات ، با بستر سازی برای معرفی افراد خلاق و توانمند ، به تقویت روحیه رقابت بین ایشان اقدام کرده و با معرفی پتانسیل های موجود در سازمان ، همه کارکنان از ظرفیت های آن بهره ببرند و آنچه مد نظر بند سوم و پنجم اقتصاد مقاومتی می باشد را تحقق بخشند .

شناسایی و به کارگیری این نیروهای خلاق و خوش فکر به طور قطع سازمان ها را شکوفا کرده و در نهایت به بهبود فرایندهای کار و تولید و افزایش بهر وری خواهد انجامید . آنچه مدنظر این سند با تاکید بر افزایش تولیدات داخلی و ترویج رویحه اولویت دادن به محصولات داخل کشور است که در نهایت اصلاح الگوی مصرف و ارتقای تولید و افزایش توان رقابت پذیری تولید کنندگان داخلی و در انتها به افزایش ثروت ، ایجاد ارزش افزوده و کارآفرینی در جامعه منجر خواهد شد . همچنین در شناسایی و معرفی افراد مولد ، خوش فکر و خلاق به جامعه و الگوسازی از ایشان روابط عمومی ها بسیار موثر و فرهنگ ساز خواهند بود . از آنجا که این سیاست ها بر مبنای تداوم پیشرفت و تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله مدون شده و متکی بر اقتصاد دانش محور و پویا می باشد ، روابط عمومی ها می توانند با بهره برداری از ظرفیت ایجاد شده در زمینه رسانه های نوین و نیز بسترهای موجود در شبکه های اجتماعی با نگاه بندهای ۱۶ضمن تغییر رویکرد از رسانه های سنتی و پرهزینه ، با چابکی از فضای موجود ، بهره مناسب برده و ضمن صرفه جویی در هزینه های عمومی با تاکید بر اصلاح و بهبود ساختارها بخش های دیگری از جامعه را که هدف رسانه ها و ابزارها نو وتکنولوژی می باشند ، به جمع مخاطبان خود بیفزایند. همچنین با بهره گیری از همین بستر روابط عمومی ها می توانند به رصد هوشمندانه اخبار پرداخته و با نشان دادن واکنش های سریع به تحولات و دگرگونی ها جامعه را هدایت کنند .به واقع گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی فرآیندی زمان بر و چند وجهی است که در کوتاه مدت دست نخاهد یافت اما بی تردید کارشناسان روابط عمومی با توجه به تخصص های خود در حوزه های گوناگون چون فرهنگ سازی ، تبلیغات و اقناع و با توجه به مهارت ایشان در به کار بستن رسانه ها در این امر توانمند وموثر خواهند بود .

**مریم  وحیدنیا**




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.