نقش ٣٠ درصدي وزارت صنعت در اشتغال کشور/ ٢٢ درصد توليد ناخالص داخلي با سياستگذاري وزارت صنعت

شریعتمداری در مجلس مطرح كرد:

نقش ٣٠ درصدي وزارت صنعت در اشتغال کشور/ ٢٢ درصد توليد ناخالص داخلي با سياستگذاري وزارت صنعت

دوشنبه, اوت 14, 2017 - 07:46 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: به موضوع پنجره واحد سرمایه گذاری صد درصد قائل هستم و معتقدم که باید این سیاست در دولت آینده ادامه پیدا کند.

به گزارش ديوان اقتصاد به نقل از خانه ملت، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم بعدازظهر یکشنبه 22 مرداد در نشست فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به سئوالات نمایندگان این فراکسیون اظهار داشت: از نوع نگاه درست نمایندگان حاضر در فراکسیون که سئوالات تخصصی در حوزه صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند بسیار خرسند شدم چرا که فرض بنده بر این بود که سئوالات نمایندگان در فراکسیون ها بیشتر جنبه سیاسی داشته باشد هر چند که نمایندگان می توانند نظر سیاسی خود را نیز در رایی که می دهند، اعمال کنند.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم با بیان اینکه این وزارتخانه در صنعت و اشتغال جایگاه اساسی دارد افزود: 22.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در محدوده سیاست گذاری این وزارتخانه است و حدود 30 درصد در اشتغال کشور نقش دارد.
شریعتمداری در ادامه تصریح کرد: اگر به اصول و سیاست های اقتصاد مقاومتی پایبند باشیم باید به تولید توجه کنیم.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه دغدغه مجلس در خصوص سرمایه گذاری دغدغه ماست، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین راه ها برای توسعه فعالیت های صنعتی حمایت از سرمایه گذاری برای تولید است که اگر این مهم محقق شود می تواند به اشتغال با هزینه کم تبدیل شود.
وی تصریح کرد: امروز چه کسی است که نداند نرخ بالای سود بانکی مشوق امر تولید در کشور نیست و اگر قرار باشد تولید صورت گیرد باید از سیاست های اصولی اقتصاد پیروی کرد.
شریعتمداری با بیان اینکه در غیر این صورت تلاش های صورت گرفته از سوی سرمایه گذاران و فعالان تولید همچون کوبیدن آب در هاون بی حاصل است، تصریح کرد: باید به مسأله تأمین مالی قراردادهای صنعتی و تولیدی کشور توجه کرد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به استفاده از تحقیق و توسعه و شرکت های دانش بنیان در صنعت افزود: در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد که اگر با نگاه کارشناسانه این ظرفیت را در احیای واحدهای تولیدی به کار گیریم می تواند منجر به سرمایه گذاری در این بخش شود.
وی با بیان اینکه در حوزه قاچاق باید از راهکارهای اصولی تری استفاده کرد، تأکید کرد: کد شبنم طرح خوبی بود اما چون در آن تخلف صورت می گرفت عملا از حیز انتفاع خارج شده بود و در دولت یازدهم کد شناسایی کالا و سامانه ایجاد شد تا بتوانیم مسیر کالا را از ورود تا انبار رصد کنیم که مقدمات استفاده و گسترش این طرح نیز فراهم است که می تواند مشکلات ما را کاهش دهد.
شریعتمداری همچنین با تأکید بر تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهبود فضای کسب وکار تأکید کرد: در گذشته انجمن برای اخذ مجوز 254 روز کاری زمان نیاز بود اما در این دولت هزار و 800 مجوز واحد تولید و صنعتی صادر شد که باید این رویه ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه باید زمینه ی سرمایه گذاری داخلی و خارجی را در کشور فراهم کرد، افزود: در حال حاضر شرایط برای سرمایه گذاران راضی کننده نیست و باید شرایط را برای آن ها فراهم کنیم و موانع را از سر راه برداریم همچنان که برای جذب سرمایه گذاری خارجی نیز نیازمند فعالیت بیشتری هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا کارت های اعتباری وجود دارد که تقاضای تضمین شده در بازار را به وجود می آورد و این مسئله چیزی است که در بازار کنونی به آن احتیاج داریم و یکی از مهمترین عوامل ایجاد بازار خارجی مشوق های صادراتی است که باید به آن توجه شود.
شریعتمداری با اشاره به اینکه یکی دیگه از اقداماتی که باید در دولت آینده باید به آن توجه کرد استفاده از ظرفیت های صادراتی کشور است، تصریح کرد: تولید در بازار رقابتی و توجه به نیاز بازارهای هدف از الزامات توسعه صادرات است و ما در سال 76، 3 هزار میلیارد تومان برای صادرات و اعطای مجوزهای صادراتی هزینه کرد.
وی تأکید کرد: بی شک تولید داخلی نیازمند حمایت نظام بانکی است و بانک ها باید کمک بیشتری به فعالان این بخش کرده و در مسیر آن ها سنگ اندازی نکنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه برای توسعه صنایع کوچک و متوسط نیز باید گام های اساسی برداشت، تصریح کرد: در حال حاضر 81 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که می تواند زمینه بسیار خوبی برای اشتغال زایی فراهم کند.
وزیرپیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تأکید براینکه صد درصد به موضوع پنجره واحد قائل هستیم، ادامه داد: تلاش کردیم که این موضوع در دولت یازدهم نیز اجرایی شود چراکه سامانه جامع گمرکی، آرزوی دیرینه ای است که محقق شد و با همه توان در جهت تقویت، استقرار و تثبیت این سیستم یکپارچه عمل خواهیم کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.