تعاونی‌های سهامی عام با سرمایه های کوچک برای انجام کارهای بزرگ

تعاونی‌های سهامی عام با سرمایه های کوچک برای انجام کارهای بزرگ

چهارشنبه, اوت 16, 2017 - 14:00 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی‌های سهامی عام یکی از راههای افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور است و در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش کلیدی می توانند ایفا کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا،' علیرضا ناطقی 'روز چهارشنبه در نشست تعاونی های سهامی عام که در معاونت امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، ضمن اشاره به نقش کلیدی بخش تعاون در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، استفاده از سرمایه‌‌های کوچک مردم (پذیره‌نویسی) ، تشکیل تعاونی‌ های سهامی عام را برای مردمی کردن اقتصاد و بمنظور انجام کار‌های بزرگ اقتصادی و تولید اشتغال مولد و پایدار راه‌گشا دانست.
وی افزود: براساس بند (9) ماده (1) قانون «اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی»، تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی‌عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت‌های موجود در قانون مزبور تشکیل شده است.
به گفته ناطقی، دراین نوع تعاونی‌ها سرمایه‌ به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است و مؤسسان آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین خواهند کرد.
وی افزود: مهمترین دغدغه کارآفرینان و صاحبان سرمایه یعنی تأمین سرمایه برای کارهای بزرگ تولیدی از این طریق برطرف خواهد شد.
وی تعاونی‌های سهامی عام را نوعی از تعاونی معرفی کرد که می‌تواند وارد بورس شده و سهام خود را از طریق بازار سرمایه ارائه کند،در عین حال پس از ابلاغ قانون «اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» و معرفی تعاونی‌های سهامی عام ، بخش تعاون توانست به بازار سرمایه راه یابد.
ناطقی ورود تعاونی‌ها به فعالیت‌های اقتصادی بزرگ از جمله بانکداری و بیمه را نیز از طریق تعاونی‌های سهامی عام ممکن دانسته و از پیگیری دفتر تعاونی‌های خدماتی برای تشکیل موسسه های مالی و اعتباری و یا بانک در قالب تعاونی‌ سهامی عام خبر داد.
وی افزود: این نوع تعاونی‌ها به وسیله هیأت مدیره‌ای که از بین صاحبان سهام در مجمع عمومی مؤسس و مجمع عمومی عادی انتخاب شده، اداره خواهند شد در عین اینکه قابلیت عزل را دارند.
به گفته وی، متقاضیان تشکیل اینگونه تعاونی‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس www.mcls.gov.ir نسبت به دریافت دستورالعمل تشکیل تعاونی‌های سهامی عام اقدام نمایند.
مدیر کل خدماتی وزارت کار اضافه کرد: تاکنون تعداد 14 شرکت تعاونی سهامی عام در 6 استان کشور به ثبت رسیده است و این تعاونی‌ها دارای پنج هزار و 808 نفر سهامدار (عضو) متشکل از تعداد پنج هزار و 659 عضو حقیقی و 149عضو حقوقی و تعداد سه هزار و 854 نفر فرصت شغلی و سرمایه ثبتی آنها 799 میلیارد ریال است.
یادآور می شود، استان‌ تهران با تعداد پنج تعاونی سهامی عام و سرمایه بالغ بر 300 میلیارد ریال رتبه نخست کشور در تشکیل اینگونه تعاونی‌ها را دارد و سپس استان‌های خوزستان با تعداد چهار تعاونی سهامی عام (سه مورد تشکیل و یک مورد تبدیل) با سرمایه 33 میلیارد ریال، یزد با تعداد 2 تعاونی سهامی عام (یک مورد تشکیل و یک مورد تبدیل) با سرمایه 21 میلیارد ریال، استان فارس (تبدیل ) با سرمایه 435 میلیارد ریال، گلستان با سرمایه پنج میلیارد ریال و مازندران با سرمایه پنج میلیارد ریال هرکدام با یک شرکت تعاونی سهامی عام، رتبه دوم تا ششم را در کشور کسب کرده اند.
علاوه بر تعاونی های یاد شده و براساس موافقتنامه هایی که با پیگیری‌های این دفتر صادر شده، تعداد 2 شرکت تعاونی سهامی عام در استان‌های تهران با سرمایه 13میلیارد ریال و استان اردبیل با پنج میلیارد ریال سرمایه در حال پذیره نویسی قرار دارند و تعداد یک تعاونی سهامی عام نیز در استان گیلان با سرمایه پنج میلیارد ریال پذیره نویسی خود را انجام داده و مجمع عمومی موسسین را نیز برگزار کرده و در حال ثبت نزد اداره ثبت شرکت ها قرار دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.