نخستین مزیت عرضه گندم در بورس کالا، کاهش بار مالی دولت است

نخستین مزیت عرضه گندم در بورس کالا، کاهش بار مالی دولت است

دوشنبه, اوت 21, 2017 - 11:09 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نخستین مزیت عرضه گندم در بورس کالا، کاهش بار مالی دولت است؛ به طوری که با جایگزینی سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی، دولت راحت‌تر می‌تواند نقدینگی خود را مدیریت کند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، جواد صمدی، مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: شعب بانک کشاورزی استان زنجان مبلغ 1000 میلیارد ریال بابت ۵۰ درصد بهای گندم خریداری شده از کشاورزان تا تاریخ ۲۴ مردادماه امسال به حساب کشاورزان واریز شده است.
این مسئول ادامه داد: امیدواریم الباقی بهای گندم به محض تأمین مالی از سوی شرکت بازرگانی دولتی به حساب گندم‌کاران منظور خواهد شد.
وی افزود: مقدار گندم خریداری شده امسال تا ۲۴ مردادماه برابر با 157 هزار تن است و خرید گندم هم‌چنان ادامه دارد.
صمدی با اشاره به گندم خریداری شده در سال گذشته توسط این بانک، یادآور شد: کل گندم خریداری شده در سال گذشته 350 هزار تن به مبلغ 4 هزار و 480 میلیارد ریال بوده است.
مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان، با اشاره به عرضه گندم در بورس، خاطرنشان کرد: نخستین مزیت عرضه گندم در بورس کالا، کاهش بار مالی دولت است؛ به طوری که با جایگزینی سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی، دولت راحت‌تر می‌تواند نقدینگی خود را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: مزیت دیگر عرضه گندم در قالب سیاست قیمت تضمینی این است که وقتی قیمت گندم روی تابلو بورس و به‌صورت رقابتی تعیین می‌شود، دولت یارانه کمتری در این بخش پرداخت می‌کند، چون با کشف قیمت این محصول در بورس کالا، دولت به جای پرداخت کل وجه محصول به کشاورز، مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کند و این امکان فقط در بورس کالا فراهم می‌شود که با عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا، پول کشاورزان نیز به سرعت و در چند روز پرداخت می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.