اتصال ریلی ایران به افغانستان در سال جاری

معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور:

اتصال ریلی ایران به افغانستان در سال جاری

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت کشور با بیان اینکه 4 هزار و 700 کیلیومتر خط آهن در سطح کشور در دست ساخت است، گفت: امسال ساخت قطعه پایانی راه آهن ایران به افغانستان هم به اتمام می رسد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت کشور با بیان اینکه 4 هزار و 700 کیلیومتر خط آهن در سطح کشور در دست ساخت است، گفت: امسال ساخت قطعه پایانی راه آهن ایران به افغانستان هم به اتمام می رسد.

به گزارش دیوان اقتصاد ،مسعود نصر آزادانی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر 10 هزار کیلومتر خط‌ آهن در کشور در حال بهره‌برداری است و به همین میزان نیز در پیوست قانون، خط‌ آهن در دست ساخت داریم.

وی افزود: از 10 هزار کیلومتر طرح ساخت راه‌آهن در کشور، ‌4 هزار و 700 کیلومتر خط‌ آهن در حال ساخت است که بین 15 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نصر آزادانی  با بیان اینکه 3 هزار و 500 کیلومتر راه‌آهن نیز در حال مطالعه و آماده‌سازی برای اجرا است، ادامه داد: 1500 کیلومتر از طرح‌های پیوست قانون به تدریج برای بهره‌برداری تکمیل شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور گفت: توسعه شبکه ریلی به نحوی است که باید در فازهای مختلف اجرا شود؛ بهره‌برداری از یک فاز شروع می‌شود و با افزایش تقاضا ظرفیت پیش‌بینی شده در طرح اولیه، اجرا می‌شود.

نصر آزادانی با بیان اینکه سهم حمل و نقل ریلی از کل بار و مسافر کشور در حال حاضر رقم بالایی نیست ، اظهار داشت: با وجود تأکید همه مدیران و سیاست‌های کلان توسعه ریلی امروز سهم ریل در حمل بار و مسافر کمتر از 10 درصد است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور ادامه داد: با توجه به گستردگی کشور و پراکندگی قطب‌های ترافیکی و موقعیت استراتژیک کشور در ترانزیت باید سهم راه‌‌آهن در جابه‌جایی‌های کشور بیش از 50 درصد باشد.

وی با بیان اینکه فاصله متوسط مبداء تا مقصد در حمل بار در کشور ما متوسط 600 کیلومتر است، گفت: طبق قاعده باید بارهایی که در مسیری بیشتر از 500 کیلومتر جابه‌جا می‌شوند، با راه‌آهن حمل شوند در حالی که امروز سهم حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی بار کشور 90 درصد است.

نصر آزادانی افزود: در حال حاضر راه‌آهن بافق-مشهد و اتصال آن به خاف و هرات افغانستان 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در حال بهره‌برداری است و 74 کیلومتر باقیمانده آن در حال تکمیل روسازی است که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور بیان کرد: این پروژه مشکل تأمین منابع مالی داشت و اگر چنین مشکلی وجود نداشت در سال 94 به بهره‌برداری کامل می‌رسید.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور گفت: اتصال کریدورهای ترانزیتی به کشورهای همسایه اولویت اصلی این معاونت است تا علاوه بر منافع اقتصادی، منافع ملی قابل توجهی برای کشور داشته باشد. در این راستا کریدور ترانزیتی به افغانستان را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از بارهای کشور افغانستان به آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان می‌رود و تلاش می‌کنیم این کشور را از طریق ریل و خط آهن داخل کشور به آب‌های آزاد متصل کنیم، مسیری که بخش قابل توجهی از آن در سال جاری به افتتاح می‌رسد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.