مکالمه بین‌الملل از انحصار دولت خارج می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

مکالمه بین‌الملل از انحصار دولت خارج می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه آزادسازی سرویس مکالمه بین‌الملل از انحصار شرکت دولتی زیرساخت تا سال آینده خبر داد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، محمدجواد آذری جهرمی در افتتاح هجدهمین نمایشگاه ایران تله‌ کام از برنامه آزادسازی مکالمه بین‌الملل و خارج شدن امتیاز ارائه این سرویس از انحصار شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت خبر داد و اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم این موضوع تا سال آینده اجرایی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: آزادسازی این سرویس و ورود شرکت‌های خصوصی به این بخش باعث افزایش کیفیت ارتباطات می‌شود.

جهرمی تصریح کرد: این طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در دست تهیه است.

وی بابیان اینکه طبق برنامه توسعه کشور، توسعه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات تکلیف شده است، گفت: برنامه‌های متعددی برای توسعه این بازار وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: با توجه به اشباع بازار موبایل برنامه توسعه ارتباطات ثابت در دستورکار قرار دارد و در این رابطه به‌زودی سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری توسط اپراتور فیبر نوری را شاهد خواهیم بود و همچنین شرکت مخابرات نیز طی 6 ماه گذشته 14 هزار پورس نوری واگذار کرده که تا سال آینده به 100 هزار پورس افزایش می‌‌یابد.

جهرمی افزود: همچنین ظرفیت 5 درصدی از بازار تلفن همراه برای اپراتورهای مجازی موبایل پیش‌بینی می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد ارزش بازار پستی تا سال با فعال شدن دو اپراتور پست خصوصی از 800 میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان افزایش یافته و دو برابر شود.

جهرمی با اشاره به اینکه شرکت‌های دارای مجوز تلویزیون اینترنتی از صدا و سیما و شرکت‌های دارای مجوزهای ویدئوی درخواستی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفت: این شرکت‌ها مرحله آزمایشی را گذرانده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال برندهایی در این حوزه داشته باشیم.

وی تأکید کرد: فعال شدن این شرکت‌ها در حوزه تولید محتوای بومی به صنعت تولید فیلم و سریال کمک می‌کند و 2 برابر کردن تولید محتوای داخلی یکی از مهمترین تکالیف توسعه شبکه ملی اطلاعات است.

اصلاح نظام تعرفه ها در بخش ارتباطات ثابت به توسعه آن منجر می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلاش برای توسعه بازار ارتباطی بخش ثابت خبر داد و گفت: از آنجا که در حوزه تلفن همراه به اشباع رسیده ایم، اصلاح نظام تعرفه ای در بخش ثابت به توسعه بازار می انجامد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی افزود: تلاش ما بر اصلاح تعرفه ها معطوف است تا روند توسعه بخش ثابت سرعت بیشتری بگیرد.

وی بر ایجاد یک ظرفیت مناسب در بخش ثابت کشور تاکید کرد و ادامه داد: انتظار می رود بازار ارتباطات ثابت کشور تا سال آینده با رشد خوبی مواجه شود.

وزیر ارتباطات همچنین از تلاش برای آزاد سازی مکالمه بین الملل از انحصار شرکت ارتباطات زیر ساخت خبر داد.

آذری جهرمی در ادامه به افتتاح هجدهمین نمایشگاه تلکام باحضور ۲۲۵ شرکت داخلی و ۱۰۲ شرکت خارجی اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی برای اعلام برنامه های ارتباطی برای توسعه کشور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه برنامه های جدیدی در نمایشگاه تله کام امسال پیشنهاد شد تا هر روز یک نشست تحصصی با سه موضوع مهم برگزار شود، افزود: پنل اول با موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال با حضور مدیرکل بانک مرکزی، معاون اقتصادی رییس جمهوری، وزیر اقتصاد یا نماینده وی، نمایندگان مجلس و وزارت ارتباطات برگزار می شود و بناست توسعه اقتصاد دیجیتال و فرصت های سرمایه گذاری را تشریح کنیم.

آذری جهرمی در ادامه تشریح کرد: پنل فردا مربوط به یکی از مهمترین اهداف در برنامه ششم توسعه کشور یعنی 2.5 برابر کردن حجم بازار ارتباطات و‌فناوری اطلاعات است که مشاور اقتصادی من آن را مدیریت می کند و مدیران اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات و‌ارتباطات رادیویی حضور دارند و در مورد الزامات 2.5 برابر کردن این بازار مورد بحث قرار می گیرد.

عضو‌ کابینه دولت تدبیر و‌ امید با اشاره به اینکه در شرایط فعلی محاسبات نشان می دهد که رشد بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امکان رشد بیش از ۸۰ درصد را ندارد، اظهار کرد: باید در این مورد تصمیماتی گرفته شود ضمن اینکه یکی از مهمترین حوزه ها اقتصاد مقاومتی و‌ تولیدات داخلی است که از طریق پیوست فناوری در یکی دیگر از نشست های تخصصی بررسی می شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه صنعت مخابرات و اپراتورهای مخابراتی احساس می کنیم که اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه (MVNO) ظرفیت جذب 5 درصد بازار را دارند، گفت: هرچند این سهم باید بیشتر باشد اما چون در ابتدای کار هستند ما این سهم را محافظه کارانه در نظر گرفتیم.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه اکنون اپراتورهای مجازی شکل گرفته اند و این اتفاق جدید در سپهر ارتباطی کشور رخ داده است، اظهار کرد: از رگولاتوری خواستیم که سال آینده ارتباطات بین المللی را برای آنها آزادسازی کند تا اپراتورها و MVNO ها خود مستقیم این ارتباطات را ایجاد کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم وقوع این اتفاق را باعث ایجاد تعرفه های رقابتی، مقابله با قاچاق دانست و تصریح کرد: این موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات درحال تنظیم شرایط است و با اعلام مقررات، اپراتورها فعالیت های خود را آغاز می کنند.

وی ‌به فعالیت دو ا‌پراتور پستی در بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: با فعالیت این اپراتورها، بازار پستی کشور که ظرفیت ۸۰۰ میلیارد تومانی دارد، به دو برابر فعلی می رسد.

وزیر ارتباطات سیاست این وزارتخانه را ملزم به توسعه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و‌ خاطر نشان کرد: با شرایطی که در حوزه تلفن همراه وجود دارد، اکنون به شرایط اشباع رسیدیم و از این رو به دنبال توسعه آن در حوزه بازار ثابت هستیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.