30 هزار و 500 واحد مسکونی و تجاری در زلزله غرب کشور آسیب دید

رئیس بنیاد مسکن:

30 هزار و 500 واحد مسکونی و تجاری در زلزله غرب کشور آسیب دید

چهارشنبه, نوامبر 22, 2017 - 13:33 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تخریب و آسیب 30 هزار و 500 واحد مسکونی و تجاری در زلزله بزرگ غرب کشور خبر داد و افزود: مبلغ 767 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره چهار درصد در هیات وزیران برای توزیع بین آسیب دیدگان مصوب شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «علیرضا تابش» در نشست خبری افزود: شمار واحدهای تخریب شده غیرقابل تعمیر 15 هزار و 500 واحد است که چهار هزار و 500 واحد آن در مناطق شهری و 11 هزار واحد در مناطق روستایی قرار دارد.
تابش با تأکید بر اینکه بازسازی و تعمیر واحدهای تجاری در شهر و روستا که حدود 15 هزار واحد است با اعطای تسهیلات کار بازسازی آنها آغاز خواهد شد، گفت: در جلسه هیأت وزیران مصوبه‌ای برای تأمین تسهیلات و کمک‌های بلاعوض صورت گرفت، بنابراین برای پرداخت تسهیلات مبلغ 767 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزانقیمت با نرخ سود 4 درصد تصویب شد که مقرر شد دراختیار بنیاد مسکن قرار گیرد.
رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه بانک مرکزی این مصوبه را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده گفت: یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای دریافت وام، سفته زنجیره‌ای است که در این مصوبه به آن تأکید شده است، بنابراین از هفته آینده پرداخت کمک‌های بلاعوض آغاز و به حساب افراد واریز خواهد شد.
به گفته وی، از هفته آینده تشکیل پرونده برای پرداخت تسهیلات نیز آغاز و مراحل پرداخت انجام خواهد شد.
تابش ادامه داد: سقف فردی این تسهیلات برای بازسازی اماکن روستایی که حدود 11 هزار واحد مسکونی است، 25 میلیون تومان و برای 4 هزار و 500 واحد شهری 35 میلیون تومان است.
وی ادامه داد: سقف پرداخت تسهیلات برای واحدهای تجاری آسیب‌دیده که نیازمند تعمیر هستند 12 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای تعمیر لوازم خانگی نیز 10 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به پرداخت کمک‌های بلاعوض در همان مصوبه هیأت وزیران 281 میلیارد و 616 میلیون تومان که به صورت هزینه‌ای دراختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت، گفت: برای احداث 11 هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد 5 میلیون تومان و برای 4 هزار و 500 واحد مسکونی شهری نیز به ازای هر واحد 6 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
تابش خاطرنشان کرد: در جهت پرداخت کمک‌های بلاعوض برای مرمت و تعمیر 15 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد مسکونی 2 میلیون تومان و برای تعمیر لوازم خانگی برای این تعداد واحد مسکونی به ازای هر واحد 2 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، در راستای پرداخت کمک‌های بلاعوض برای تأمین اسکان موقت زلزله‌زدگان، برای 11 هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد 3 میلیون تومان و برای 4 هزار و 500 واحد مسکونی شهری برای اسکان موقت 5 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.
تابش با تأکید بر اینکه بعد از سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله‌زده، تحول خوبی در رسیدگی به زلزله‌زدگان صورت گرفته است، گفت: 9 استان ستاد معین در منطقه مستقر شدند تا اقدامات آواربرداری را به نحو احسن انجام دهند.
وی با بیان اینکه شیوه بازسازی بنیاد مسکن، مدیریت احداث واحدهای مسکونی آسیب‌دیده و دادن مشاوره خواهد بود، گفت: بنیاد مسکن پیگیری‌های لازم برای تأمین مصالح، انتخاب پیمانکاران خواهد بود، بنابراین مدیریت هزینه برعهده مالکان خواهد بود، پس بنیاد مسکن به نیابت از مالک هزینه نخواهد کرد و پول دراختیار مالکان قرار خواهد گرفت و آنها خودشان هزینه خواهند کرد.
وی ادامه داد: وظیفه بنیاد مسکن کمک به تأمین اسکان موقت، کمک به آواربرداری واحدهای تخریب‌شده، تهیه طرح‌های ساختمانی، فراخوان گروه‌های کار برای تأمین نیروی انسانی، انجام کنترل‌های فنی و حسن انجام کار از طریق هدایت تشکل‌ها خواهد بود، پس خواهشی که از مردم منطقه داریم این است که برای سرعت دادن به بازسازی منطقه، افرادی که در فروش مصالح ساختمانی فعالیت می‌کردند به منطقه بازگردند.
وی تأکید کرد: خواهش ما در خصوص کمک‌های مردمی که ارزش معنوی دارد این است که افرادی که قصد کمک دارند، با مراجعه به ستاد معین بنیاد مسکن، از آنها برای اینکه چگونه کمک‌های خود را توزیع کنند مشورت بگیرند.
وی در پاسخ به سؤال که اخبار ضد و نقیضی در خصوص تخریب واحدهای مسکونی مهر منتشر شده است، در بازدیدی که از منطقه داشتید آیا میزان تخریب واحدهای مسکن مهر بالاتر از واحدهای مسکونی شخصی بود یا خیر، گفت: مسکن مهر در حوزه وزارت راه و شهرسازی است، بنابراین بنیاد مسکن به این حوزه ورود نکرده است، اما از چند روز آینده بنیاد مسکن به بازسازی واحدهای مسکن مهر ورود خواهد کرد، بنابراین طبق هماهنگی که با وزارت راه و شهرسازی صورت خواهد گرفت، آواربرداری و بازسازی را در واحدهای مسکن مهر همانند سایر واحدهای مسکونی آغاز خواهیم کرد.
وی افزود:طبیعتاً میزان خسارت در واحدهای مسکن مهر نسبت به 15 هزار و 500 واحد مسکونی شهری و روستایی پایین‌تر است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.