امضای ۱۰ قرارداد جدید نفتی در سال ۹۶ منتفی شد

امضای ۱۰ قرارداد جدید نفتی در سال ۹۶ منتفی شد

چهارشنبه, نوامبر 22, 2017 - 16:44 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

موضوع "امضای ۱۰ قرارداد جدید نفتی در سال ۹۶" به طور کل منتفی شده و تنها مذاکرات برای امضای دو یا سه قرارداد به صورت جدی در حال انجام است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، امضای قراردادهای جدید نفتی با الگوی جدید یا همان IPC در دولت دوازدهم به عنوان یکی از محوری‌ترین برنامه های وزارت نفت اعلام شد.

در نخستین روزهای آغاز به کار این دولت، بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد که در حال تلاش برای امضای 10 قرارداد جدید نفتی در سال 96 هستیم. این مقام مسئول اظهار داشت: "این یک ایده است و نمی توان تعداد دقیقی عنوان کرد اما براساس مذاکرات جدی انجام شده با طرف قراردادها، پیش بینی می‌شود حدود 10 قرارداد امضا شود. امضای قراردادهای جدید نفتی اولویت بندی شده، همه مذاکرات بخوبی پیش می روند و هیچ مذاکره ای، مانع مذاکرات دیگری نیست."

پس از اعلام وزیر نفت در خصوص امضای قراردادهای جدید نفتی در سال 96، برخی مسئولان ارشد صنعت نفت کشور نیز اظهارنظرهای مشابهی در این خصوص داشتند. به طور مثال امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین المللی و بازرگانی وزیر نفت در این خصوص گفت: "تهران امیدوار است تا پایان سال جاری شمسی 10 قرارداد جدید نفت و گاز را نهایی کند. ایران هم اکنون در حال مذاکره بر سر 28 قرارداد نفتی با شرکت های خارجی است."

نه تنها رسانه های داخلی بلکه رسانه های خارجی همچون رویترز، فاینشنال تریبون، ترند و ... به این موضوع پرداخته و از برنامه ایران برای امضای 10 قرارداد جدید نفتی تا ماه مارس سال 2018 خبر دادند.

این تصور در همگان وجود داشت که این برنامه در حال انجام است تا اینکه دو روز پیش وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص تحقق امضای 10 قرارداد جدید نفتی تا پایان امسال گفت: "من این مساله را مطرح نکردم، افراد دیگری این موضوع را اعلام کردند."

ابتدا به نظر می رسید اینکه وزیر نفت با گذشت 82 روز از اعلام مذاکرات جدی برای امضای 10 قرارداد جدید نفتی در سال جاری، این موضوع را از اساس منکر می شود، به معنای این است که این مذاکرات یا با بن‌بست مواجه شده و یا حداقل مشکلاتی در توافقات و روند امضای قراردادها وجود دارد؛ اما بررسی های خبرنگار تسنیم از مجموعه وزارت نفت حاکی از این است که موضوع امضای 10 قرارداد جدید نفتی در سال 96 به طور کل منتفی شده و تنها مذاکرات برای امضای دو یا سه قرارداد به صورت جدی در حال انجام است که ممکن است در ماههای پایانی سال جاری شمسی و ماههای ابتدایی سال 2018 میلادی شاهد امضای دو یا سه قرارداد جدید در صنعت نفت و گاز ایران باشیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.