بازار منطقه ای ارز باید جدی گرفته شود

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

بازار منطقه ای ارز باید جدی گرفته شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر لزوم جدی گرفته شدن بازار منطقه ای ارز و عکس العمل های مناسب نسبت به آن، خواستار تامین مالی ارزان قیمت برای شرکت های ایرانی صادرکننده کالاها و خدمات شد.

به گزارش دیوان اقتصاد،«علیرضا کلاهی» در گفت وگو با ایرنا، به کاهش بیش از 50 درصدی نرخ ارز ترکیه در پنج سال گذشته اشاره کرد و گفت: ارزش لیر طی این سال ها از 25 هزار ریال امروز به کمتر از 11 هزار ریال کاهش داشته و همین مساله رقابت پذیری شرکت های ایرانی را نسبت به رقبای ترک کاهش داده است.

کلاهی تاکید کرد: بازر ارز صرفا یک بازار جهانی نیست، بلکه بازاری منطقه ای نیز هست و باید به این مساله توجه ویژه داشت؛ وقتی قیمت ارز در کشورهای همسایه و اطراف کاهش می یابد اما عکس العملی از سوی ما دیده نمی شود، فعالیت اقتصادی و تجارت خارجی کشورمان با مشکلات و اختلال هایی مواجه خواهد شد.

وی با انتقاد از گران بودن تامین مالی در کشورمان، تصریح کرد: وقیتی رقیبان ترک و عربستانی تسهیلات با نرخ بهره یک تا 2 درصدی در اختیار شرکت هایشان قرار می دهند، تکلیف شرکت های ایرانی در بازارهای منطقه مشخص است.

به گفته وی، ضعف های اساسی شرکت های ایرانی بویژه در مقوله تامین مالی، بیم فرصت سوزی در این بازار بزرگ و جایگزین شدن شرکت های ترکیه ای و عربستانی را به دنبال داشته است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین درباره بازار عراق در پساداعش، افزود: هنوز افزایش تقاضای خاصی از سوی طرف های عراقی دیده نشده است، اما نگرانی اصلی فعالان اقتصادی ایرانی فرصت طلبی رقبای ترکیه و همچنین نفوذ سازمان یافته رقیبان عربستانی در این بازار است.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به چند سال گذشته و ابلاغ نشدن بسیاری از مناقصه ها به شرکت های ایرانی در عراق با وجود برنده شدن در مناقصه ها، از ضعف شرکت های ایرانی به عنوان دلیل اصلی این اتفاق ها یاد و خاطرنشان کرد: شاید برخی مسائل سیاسی نیز در این موضوع دخیل بود، از جمله اینکه «مقام های عراقی دوست نداشتند به عنوان عوامل ایران دیده شوند».

به گزارش ایرنا، پیشتر رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود: عراق یکی از مهمترین بازارهای صادراتی کشور است، به طوری که جمهوری اسلامی ایران در 6 ماه نخست امسال با سه میلیارد و 170 میلیون دلار صادرات، به دومین مقصد صادراتی این کشور تبدیل شد.

«مجتبی خسروتاج» افزود: این مهم در حالی به دست آمده که سهم سایر کشورها در صادرات به این کشور در این مدت کاهش داشته است.

وی بیان داشت: برای بازار عراق به حضور تیمی 10 نفره از سوی سازمان توسعه تجارت، استفاده از توانمندی نیروهای بومی و ایجاد شعبه ای از اتاق بازرگانی در این کشور نیاز است.

 

** بازار ترکمنستان

کلاهی همچنین با اشاره به بازار ترکمنستان، یادآوری کرد: متوقف شدن موضوع تهاتر گازی با این کشور یعنی واردات گاز این کشور و در مقابل صادرات کالا و خدمات به آن، اشتباهی بزرگ بود که موجب از دست رفتن صادرات سالیانه یک تا 2 میلیارد دلاری شرکت های ایرانی شد و بیشتر قراردادهای اقتصادی وتجاری با این کشور معطل همین موضوع تهاتر است.

وی ادامه داد: در مجموع مشکلات اقتصادی داخلی و نبود اطمینان های موجود در منطقه، شرایط نامناسبی را برای شرکت های ایرانی رقم زده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.