معرفی صادرکنندگان از ۵۰۰ میلیون دلار تا ۳ میلیارد دلار به عنوان نمونه

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

معرفی صادرکنندگان از ۵۰۰ میلیون دلار تا ۳ میلیارد دلار به عنوان نمونه

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: امسال صادرکندگان نمونه از بین ۱۶گروه‌ و ۱۷ شرکت، با کف صادراتی 500 میلیون دلار تا سقف 3 میلیارد دلار بررسی شد و برای شرکت هایی که رشد صادراتی داشتند، امتیازاتی در نظر گرفته شد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس محمد لاهوتی امروز در همایش معرفی صادرکنندگان نمونه سال 1396 استان تهران با ارائه گزارش فرآیند انتخاب صادرکنندگان و بیان مشکلات این بخش، گفت: امسال برای اولین بار دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران به اتاق بازرگانی تهران واگذار شد و این اتفاق نتیجه مصوبه استاندار استان تهران و نگاه مثبت رئیس وزارت صنعت، معدن اتاق تهران بود.

رییس کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران افزود: امسال در 16 گروه کالایی 17 شرکت را به عنوان صادرکننده نمونه استان تهران و 3 شرکت را هم با توجه به میزان قابل توجه صادرات به عنوان شرکت های شایسته تقدیر معرفی کردیم.

وی افزود: برای گروه‌های مختلف کف صادراتی از 500 میلیون دلار تا 3 میلیارد دلار در نظر گرفته شد و همچنین برای شرکت هایی که رشد صادراتی داشتند، امتیازاتی در نظر گرفته شد.

لاهوتی بیان داشت: با توجه به تعدد پرونده در برخی از گروه ها مثل گروه کشاورزی براساس مصوبه کارگروه قرار شد که گروه کالایی که بالای 5 پرونده بودند تعداد بیشتری صادرکننده از این گروه انتخاب شوند و به همین دلیل از این گروه امسال 3 صادرکننده نمونه از گروه کالایی کشاورزی انتخاب شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: در مورد فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استعلام از گمرک و بانک مرکزی هم در آئین نامه اجرایی وجود داشت و با رایزنی با ریاست گمرک و بانک مرکزی این استعلام ها را به موقع دریافت کردیم.

وی بیان داشت: انتخاب صادرکنندگان نمونه با همکاری سازمان های ذیربط حدود 2 ماه طول کشید.

لاهوتی اظهار داشت: انتخاب صادرکننده نمونه به عنوان یک رفتار معنوی و انتخاب استانی جای تقدیر و تشکر دارد، ولی دوستان معتقدند که حمایت هایی هم باید این صادرکنندگان از سوی دولت داشته باشند.

وی بیان داشت: ما باید برای توسعه صادرات به سمت بازارهای جدید و امریکایی در حرکت باشیم و حضور در نمایشگاه در این راستا بسیار مهم است که متاسفانه از صادرکنندگان برای حضور در این نمایشگاه حمایت نمی شود.

لاهوتی اظهار داشت: کف حضور در یک نمایشگاه خارجی حداقل 50 هزار یورو است و این موضوع نیازمند حمایت جدی است.

وی با اشاره به اینکه بسته حمایتی صادرات سال گذشته و امسال مبالغی بابت آن پرداخت نشده است، گفت: صادرکننده باید روی آن مبلغ حمایتی باید حساب باز کند.

لاهوتی در مورد عدم اجرای قانون و مصوبات گفت: وعده تک نرخی کردن ارز وعده دولت بوده که شاهد هستیم، نرخ ارز علیرغم تورم، ثابت است و افزایش پیدا نمی کند و این دقیقا  در قیمت تمام شده کالای صادراتی تأثیر دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: یکی از مشکلاتی که در ادامه می توان به آن اشاره کرد، عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است و براین اساس کالاهای صادراتی ایران با تعرفه بالایی به کشورهای هدف وارد  می‌کند که پیشنهاد ما برای جبران این مسئله انعقاد قرارداد تعرفه های ترجیحی با کشورهای هدف صادراتی است.

وی بیان داشت: در بحث صادرات قیمت تمام شده امکان حضور کالاهای ایرانی یبا ارزش افزوده بالاتر از از تولید کننده سلب می کند که یکی از عوامل تاثیر گذار بر آن هزینه حمل و نقل است که هزینه های حمل و نقل  در کشور ما 3 برابر برخی از کشورها است.

لاهوتی با بیان خدمات فنی و مهندسی می تواند افزایش تولید و ارز آوری را در پی داشته باشد، گفت: متاسفانه با قطع مشوق‌های صادراتی این بخش میزان صادرات ما در این بخش به کمتر از 2 میلیارد دلار رسیده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: مشکل دیگری در اقتصاد ایران و در حوزه صادرات خودنمایی می کند، مشکل صادرکنندگان با سازمان امور مالیاتی است و علیرغم معاون اول رییس جمهور و ابلاغ مصوبه خوب اقتصاد مقاومتی باز هم صادرکنندگان با مشکل مواجه هستند.

رییس دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه با اشاره به دو پیشنهاد سازمان توسعه تجارت در مورد ورود موقت گفت: یکی اینکه اورود موقت به ازای ارائه سفته انجام شود و امیدواریم این پیشنهاد تبدیل به یک مصوبه شود.

وی افزود: نکته دوم استفاده از صادرکنندگان گذشته صادرکنندگان برای ورود موقت است، تا بدون سپردن وثایق، ورود موقت داشته باشند.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.