افسارگسیختگی دلار و بازی پوند با بازار

اختصاصی دیوان اقتصاد؛

افسارگسیختگی دلار و بازی پوند با بازار

سه‌شنبه, دسامبر 12, 2017 - 09:59 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بازی ارز با حوزه عرضه و تقاضا طی  10 روز اخیر در حالی شدید تر شده که هنوز جوهر قلم ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی در خصوص اقدامات 100 روزه دولت دوازدهم خشک نشده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد ، رییس کل بانک مرزی در یادداشت گزارش 100 روزه که بخش کوچکی از آن به حوزه ارز اختصاص داشت ، آورده بود: سیاست ارزی بانک مرکزی ایجاد ثبات در بازار ارز است. آرامش در این بازار از یک ‌طرف کارایی نظام قیمت‌گذاری را برای صادرکنندگان و واردکنندگان بهبود بخشیده و از طرف دیگر اعتبار بین‌المللی اقتصاد ایران را با ‌هدف جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ارتقاء می‌بخشد.

باید پذیرفت که واژه های زیبای دولت رییس کل بانک مرکزی در تحسین اقدامات خود که البته بارها به انحاء مختلف مطرح شده بود به معنای واقعیت بازار ارز ایران نیست ، فراز و نشیب های زیاد بازار ارز در سال های اخیر آسیب های متعددی را به حوزه عرضه و تقاضا زده است . موضوعی که بارها تولید کنندگان و صادر کنندگان به آن اشاره کرده اند .

از مرداد سال 92 ماه های نخست تحویل دولت یازدهم توسط دولت روحانی که نرخ ارز در بازار آزاد 3180 تومان قیمت گذاری شده بود تا زمان حاضر بیش از 5 سال می گذرد در آن زمان نرخ رسمی ارز 2850 تومان بود ، و حال به مرز 5 هزار تومان نزدیک شده است ، براساس برخی گزارش های غیر رسمی نرخ دلار  روز یکشنبه 19 آذرماه به بالاترین قیمت  در تاریخ اقتصاد ایران یعنی 4 هزارو 220 تومان رسید .

نرخ دلار از ابتدای دولت یازدهم شاهد سه بار افزایش و سه بار کاهش بوده است و در واقع روند افزایشی در مواردی رو به کاهش بوده است هر چند که باید یک واقعیت انکار ناپذیر را پذیرفت در ایران هیچ نرخی نیست که روند کاهشی داشته باشد برسد به ارز که اغراق نیست اگر بگوییم نبض اقتصاد کشور در دستان اوست .!

سید رضی حاجی آقا میری فعال حوزه صادرات می گوید : :« در حال حاضر دلار اگر به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند، برگشت آن ۴ هزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود؛ به عبارتی دیگر به کانال ۳ هزار بازنخواهد گشت. دلار ۳ هزارتومانی را باید فراموش کرد. باید توجه داشت که اصلا دلار نباید به کانال ۳هزار تومانی بازگردد

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد:« دولت باید از این پس با یک حرکت آرام و با ایجاد یک ثبات در اقتصاد، بر روی کیفیت برنامه نرخ ارز کارکند، اقتصاد کشور نیز به این ترتیب صدمه نمی خورد

روند افزایشی نرخ دلار طی روزهای گذشته به بیانی دور از انتظار بوده ، به نحوی که از 4152 تومان شنبه گذشته به ترتیب به 4150، 4189 ، (سه شنبه )4210 ، 4198(پنج شنبه ) رسید این نرخ طی دو روز اول هفته جاری نیز به ترتیب 4203 و 4220 تومان اعلام شد ، هر چند که روز یکشنبه برخی قیمت آن را تا هر دلار 4 هزار و 222 تومان نیز اعلام کردند .

دیروز نیز هر دلار آمریکا با اندکی کاهش به 4 هزار و 207 تومان رسید و هر پوند انگلیس نیز 5 هزار و 816 تومان معامله شد .

هر چند که مسئولان دولت به جهت عادت همیشگی کشور به «سوپرایزهای مختلف» واکنش یکسانی را نشان می دهند و در مقابل مسائلی چون افزایش بی حساب و کتاب نرخ ارز واکنسینه هستند درعین حال عوامل مختلفی همچون اربعین و افزایش تقاضای ارز را در مدت زمان کوتاه برای سفر به عراق ، برنامه ریزی برای یکسان سازی نرخ ارز ،  نزدیک بودن فاصله پایان سال را موثر می دانند اما به نظر می رسد که ارز آنگونه که بخواهد با  بازار عرضه و تقاضا بازی می کند و همه هم تسلیم این بازی هستند .

تکانه های بعد از برجام ، روی کار آمدن دولت ترامپ، بسته تر شدن دایره تحریم ها ، فقدان اتفاقات خوب در حوزه اقتصاد مالی ایران با سایر کشورها پس از برجام وو ...از جمله مسائلی است که بارها به عنوان دلایل نوسانات نرخ ارز عنوان شده است ، اما این نکته را نیز باید در خاطر داشته باشیم که نابسامانی نرخ ارز در صورت تداوم ، روند کار کابینه دوازدهم را قطعا سخت تر خواهد کرد، و اولین اثر آن در بودجه 97 ملموس تر از آنچه که تصور می شود ، خواهد بود 

درعین حال که باید پذیرفت رفتار دستوری و ثبات تصنعی نرخ ارز از گذشته تاکنون در شرایطی که دائما مسئولان شعار دوری از دلار در مبادلات خود مطرح می کنند بزرگترین بلایی است که بر سر نرخ ارز در اقتصاد ایران آورده است .

به همین دلیل است نرخ بالای ارز که بنا به اذعان همگان بالاترین نرخ در اقتصاد ایران را تجربه کردیم هیچ نگرانی را در دل مسئولان ذیربط ایجاد نکرده است شاید قرار است در آینده ای نه چندان دور نرخ هر دلار به 5 هزار تومان برسد !

نکته سوال برانگیز در روند افزایشی نرخ انواع ارز ، قیمت پوند درهفته گذشته است این نرخ نوسانات عجیبی را پشت سر گذاشته است به نحوی که هر پوند در 13 آذرماه 5787 ریال بود ، این رقم یک روز بعد به 5 هزار و 854 تومان رسید اما 15 آذر روند کاهشی پیدا کرد و هر پوند 5 هزار و 470 تومان معامله شد .

با این وجود نرخ پوند که روز شنبه 5 هزار و 843 تومان در بازار آزاد خرید و  فروش می شد روز یکشنبه به آرامشی نسبی رسید و هر پوند 5 هزار و 790 تومان معامله شد .اینکه نرخ برخی پول های خارجی همزمان با دلار در مواردی کاهش یا افزایش داشته است را باید امری طبیعی دانست اما چرایی تغییرات نرخ پوند بی پاسخ مانده است ، در عین حال که تاکنون هیچ مسئولی دراین خصوص واکنشی نشان نداده است .

برخی کارشناسان اخبار قبل از سفر وزیر خارجه انگلیس برای عزیمت به ایران را تنها دلیل بروز چنین مسئله ای می دانند چرا که تاریخ پوند در اقتصاد ایران نشان داده که بر یک خط تقریبا ثابت با روند افزایشی در حال حرکت است .

با مروری به سخنان چندی پیش سیف در باره بازار ارز مبنی براینکه تلاطم و نااطمینانی در بازار ارز بر متغیر های کلان اقتصادی تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد این نرخ بر متغیرهای اقتصادی همچون صادرات، واردات، ‌سرمایه‌گذاری، تولید، مصرف و تورم، آثار مختلف و غیرهم‌جهتی دارد و بانک مرکزی روند تعادل مناسب ارز را دنبال می کند شاید بتوان امیدوار بود که قرار نیست مسئله خاصی در حوزه ارز رخ دهد چرا که بانک مرکزی به دنبال تضمین حداکثری شدن منافع اقتصادی کشور به نحو پایدار و متناسب با رویکردهای اقتصادی مقاومتی است ، اما آیا این عبارات زیبا شدنی ست ؟ پاسخ را باید از ساکنان خیابان میرداماد پرسید ...

 

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.