چراغ قرض‌الحسنه پرفروغ می‌شود/برنامه‌هایی برای مردمی در بانک قرض‌الحسنه ایران

دعوت از مردم و فعالان اقتصادی برای انتقال گردش‌های مالی به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

چراغ قرض‌الحسنه پرفروغ می‌شود/برنامه‌هایی برای مردمی در بانک قرض‌الحسنه ایران

سه‌شنبه, دسامبر 12, 2017 - 14:22 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یکی از بانک‌هایی است که این روزها بیش از سایر بانک‌ها مورد توجه مردم قرارگرفته است.در شرایطی که تسهیلات بانکی به چالشی برای مردم و اقشار متوسط جامعه تبدیل‌شده و هرروز از گوشه و کنار کشور خبرهایی از فعالیت‌های بانکی با سودهای کلان مخابره می‌شود وجود بانکی که تمام منابعش را برای مردم با سودهای بسیار پایین اختصاص داده علاوه بر بعد خداپسندانه ارزش اجتماعی و اقتصادی فراوانی دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد، 10 سال پیش زمانی که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افتتاح شد بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که این بانک می‌تواند تحولی در نظام بانکی بدون ربا در کشور ایجاد کرده و نیازهای مردم به‌ویژه اقشار محروم جامعه را مطلوب‌تر از همیشه تأمین کند.
اکنون در جشن تولد 10 سالگی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران این تحول بیشتر از گذشته احساس می‌شود چراکه به گفته مدیرعامل این مجموعه پولی و مالی میزان تسهیلات پرداختی به مردم در 8 ماهه اول امسال معادل یک‌چهارم کل تسهیلات پرداختی در 10 سال گذشته بوده است.
آنچه در چنین شرایطی می‌تواند چرخ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را مقتدرانه بگرداند حمایت مردم و فعالان اقتصادی از این مجموعه است.آن‌هم نه با سپرده‌گذاری‌های کلان بلکه تنها با انتقال گردش حساب‌هایشان به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران.
اقدامی که می‌تواند چراغ سنت حسنه قرض را در کشور پرفروغ کند و دردهای بیشتری از مردم جامعه برطرف سازد.
روز گذشته جشن بزرگ ده‌سالگی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد و فعالان اقتصادی و دست‌اندرکاران بانکی کشور مهمان متولیان مهر ایران بودند تا دهه دوم فعالیت تنها بانک قرض‌الحسنه کشور را با جدیت و پشتکار بیشتری آغاز کنند.
مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با دیوان اقتصاد و به بهانه سالروز تأسیس این بانک از برنامه‌های ارزشمند این مجموعه سخن گفت و اظهار کرد:اقدامات خوبی در سال‌های اخیر در بانک انجام داده‌ایم که شاید مهم‌ترین آن افزایش میزان تسهیلات به مردم است.جامعه هدف ما افراد نیازمند هستند که هر چه تعداد تسهیلات پرداختی به آنان بیشتر باشد موفق‌تر بوده‌ایم.امسال خوشبختانه حدود 54 هزار میلیارد ریال تسهیلات جدید در 8 ماهه گذشته به حدود 500 هزار نفر پرداخت کرده‌ایم که در بانک بی‌سابقه بوده است.در تمام 10 سال گذشته 3 میلیون نفر بیش از 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دریافت کرده‌اند که سهم 8 ماه گذشته چشمگیر بوده است.
وی حفظ معوقات بانکی در سطح یک درصد در بانک مهر ایران را با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی کنونی اقدامی بزرگ توصیف کرد و افزود:این سطح یک‌درصدی محصول امسال نیست و سال‌های گذشته هم همین مقدار بوده است که ازنظر بانکداری بین‌المللی هم اقدام مطلوبی است.
اکبری با اشاره به توسعه بانکداری الکترونیکی در بانک تابعه‌اش یادآور شد: سعی کرده‌ایم تا حد امکان از توسعه فیزیکی خودداری کرده و به سمت بانکداری الکترونیکی حرکت کنیم.تعداد شعب بانک را در شهرهای بزرگ کم کرده و شعبات را به شهرهای کم برخوردار منتقل کرده‌ایم تا بتوانیم جامعه هدفمان را بهتر و بیشتر پوشش دهیم.در نقطه مقابل برای جبران کمبود شعب در شهرهای بزرگ بانکداری الکترونیکی را به‌شدت توسعه داده‌ایم تا خلأ ایجادشده پر شود.
به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران امسال افتتاح حساب آنلاین و تسهیلات آنلاین ازجمله اقدامت خوب بانک در راستای توسعه الکترونیکی بوده و برای افتتاح حساب کلیه کارها اینترنتی انجام می‌شود و فقط احراز هویت به‌صورت حضوری است.درزمینهٔ تسهیلات نیز مشتریان فقط برای امضای قرارداد یک‌بار با ضامن به بانک مراجعه می‌کنند .
وی از طرح‌های جدید بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای مردم خبر داد و گفت:دو سه طرح در حال اجراست که آیین‌نامه اجرایی آن‌ها به‌زودی ابلاغ می‌شود.یکی از این طرح‌ها طرح اندوخته خانواده مهر ایران است که در آن اعتبارات صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی به بانک منتقل می‌شود و صندوق‌های خانوادگی می‌توانند دو برابر منابعی که به بانک آورده‌اند با هدایت و حمایت بانک، تسهیلات موردنیاز اعضای خود را پرداخت کنند.
اکبری تأکید کرد: این طرح منابع مشتری را افزایش داده و نظارت‌های بازپرداخت‌ها را هم دقیق‌تر می‌کند.
وی درباره طرح اندوخته بانوان مهر ایران نیز تصریح کرد:بانوان به دودسته بانوان سرپرست خانوار و بانوان عادی تقسیم‌شده‌اند.برای بانوان سرپرست خانوار، 100 میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم که می‌توانند بدون سپرده‌گذاری و با تنها 100 هزار تومان در حسابشان تا 3 میلیون تومان وام بگیرند.بر اساس توافقی که با معاونت زنان ریاست جمهوری شده معرفی این دسته از بانوان از طریق این معاونت انجام می‌شود.دسته دوم بانوان عادی هستند که می‌توانند با انتقال گردش حساب‌هایشان به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و پس از 4 ماه می‌توانند تا سه برابر مانده وام بگیرند. که البته مبلغ وام در فاز اول 3 میلیون تومان است و در فازهای بعدی افزایش می‌یابد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه فعالیت این بانک یکی از شفاف‌ترین فعالیت‌ها در سطح بانک‌های کشور است تأکید کرد:هیچ بانکی در حال حاضر صورت مالی شش‌ماهه خود را منتشر نکرده اما بانک مهر اقتصاد این صورت‌ها را منتشر کرده است.در طول فعالیت‌هایمان تمام شاخص‌هایی که بانک مرکزی برای بانک‌ها تعیین کرده رعایت شده است.
به گفته اکبری 90 درصد منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کاملاً به وام‌های قرض‌الحسنه اختصاص‌یافته و هیچ قراردادی جز قرض‌الحسنه در این بانک منعقد نشده است.همچنین بانک مهر ایران فعالیت‌های بنگاهداری نداشته و هیچ شرکتی نیز زیرمجموعه‌اش نیست.
وی در تشریح برنامه‌های آتی بانک تأکید کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یک بانک مردمی است و انتظاری از دولت نداریم.این بانک با منابع مردم فعالیت دارد و وظیفه بانک قرض‌الحسنه فقط مدیریت وجوه مردم است.کارمزدهای 4 درصدی هم که دریافت می‌شود برای تأمین هزینه‌های بانک است که خوشبختانه امسال هزینه و درآمدمان از محل کارمزدها را تراز کردیم.
اکبری ادامه داد:.از بخش خصوصی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی انتظار داریم گردش حسابشان را به این بانک منتقل کنند.نیاز به سپرده‌گذاری بلندمدت نیست. بلکه بانک به گردش حساب‌های آنان اعتبار می‌دهد و می‌توانند برای هر کس که بخواهند وام قرض‌الحسنه بدهند.اشخاص حقیقی هم می‌توانند از وام با کارمزد 4 درصد استفاده کنند.
همه فعالان اقتصادی بخش خصوصی در بانک‌های دیگر حساب‌جاری دارند اما سایر بانک‌ها به‌حساب جاری اعتبار نمی‌دهند اما در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران این امکان وجود دارد که به‌حساب جاری آنان اعتبار داده شود و از مزایای تسهیلات استفاده کنند.
علاوه بر این گفت‌وگوی اختصاصی ، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در جشن دهمین سالگرد تأسیس این بانک نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر نقش این بانک در توسعه اقتصادی و ارتقا زندگی مردم تأکید کرد.
اکبری گفت:در حال حاضر منابع قرض‌الحسنه بانک بالغ‌بر 90 هزار میلیارد ریال است که نسبت به ابتدای سال بیش از50% رشد داشته است.بانک توانسته در سال جاری بیش از سی هزار میلیارد ریال منابع جدید قرض‌الحسنه جذب کند که در نوع خود بی‌نظیر است به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال این رشد به 70% برسد .
وی افزود: ر تمام سال‌های فعالیت خود،پس از کسر 10% سپرده قانونی، کلیه منابع قرض‌الحسنه گردآوری‌شده را به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد 4 درصد و کمتر اختصاص داده. به‌طوری‌که مانده تسهیلات قرض‌الحسنه بانک در پایان آبان ماه سال جاری حدود 80 هزار میلیارد ریال است. در حوزه اعطای تسهیلات کمک‌هزینه ازدواج نیز در ده سال گذشته مبلغ 11 هزار میلیارد ریال به 250 هزار نفر پرداخت‌شده که خود گویای اهمیت این حوزه در این بانک است.
بر اساس این گزارش بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با چشم‌انداز "تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه‌یافته" برنامه‌هایی در طول سال‌های گذشته در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز انجام داده است.
به گفته اکبری، پرداخت 9500 فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش بیش از 1200 میلیارد ریال به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، پرداخت 5000 فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش بیش از 500 میلیارد ریال به مددجویان سازمان بهزیستی،پرداخت 33000 فقره تسهیلات اشتغال و کارآفرینی با مبلغ 3000 میلیارد ریال باهدف تقویت تولید ملی، اختصاص 3000 تسهیلات قرض‌الحسنه به آسیب دیدگان زلزله غرب کشور و تقبل بازسازی سه مدرسه و سه خانه بهداشت روستایی ، مشارکت 25 میلیارد ریالی در ساخت بیمارستان 300 تخت خوابی بیماران اعصاب و روان ، تهیه و توزیع بیش از 300 هزار قلم وسایل آموزشی و بهداشتی به ارزش 15 میلیارد ریال در بین دانش آموزان مناطق محروم11 استان کشور، مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد و حمایت از اشتغال آن‌ها از طریق پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ، مشارکت درفروش انشعاب آب و فاضلاب و همچنین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باهدف جلوگیری از آلودگی آب‌وهوا و بهبود محیط‌زیست از طریق اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازجمله اقدامات این بانک در حوزه اجتماعی بوده است.
گزارش دیوان اقتصاد حاکی است برنامه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در 8 ماهه گذشته در حالی افزایش چشمگیری داشته است که کارشناسان توسعه فعالیت‌های قرض‌الحسنه را یک ضرورت برای پایان بحران‌های اقتصادی مردم می‌دانند.حال ده‌سالگی بانک مهر ایران فرصت خوبی است تا مردم با بررسی بیشتر فعالیت‌های این بانک برای فروغ بیش‌ازپیش چراغ این بانک مشارکت‌های فعالی را از خود در عرصه تأمین منابع مالی به نمایش گذارند.
امیرعلی امینیان




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.