شاخص توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات تا پایان برنامه ششم توسعه30 رتبه ارتقا می یابد

آذری جهرمی:

شاخص توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات تا پایان برنامه ششم توسعه30 رتبه ارتقا می یابد

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: دولت در برنامه ششم توسعه مکلف به ارتقای 30 رتبه ای شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در طول پنج سال شده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا محمد جواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:بنابر گزارش اخیر اتحادیه جهانی مخابرات، جمهوری اسلامی ایران با صعود چهار رتبه‌ای به رتبه هشتاد و یکم جهان در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیده است.

وی افزود: مبنای گزارش آمار سال 2017 است و در قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به ارتقای 30 رتبه‌ای این شاخص در 5 سال شده است.

اتحادیه جهانی مخابرات در روزهای اخیر اقدام به انتشار گزارشی از وضعیت شاخص (IDI )شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کرده است که براساس آن ایران با رشد 5.04 واحدی این شاخص با چهار پله رشد مواجه شده است و اکنون ارزش این شاخص برای کشورمان 5.58 واحد گزارش شده است. ارزش این شاخص در سال 2016 برای کشورمان 5.04 واحد گزارش شده بود.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی با موضوع بررسی وضعیت استان های کشور در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سال 1395 تهیه کرده است که در آن قید شده است: شاخص با استفاده از اطلاعات ماخوذه از سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مورد محاسبه قرار گرفته و جایگاه استانهای کشور از منظر شاخص مذکور، در سالهای 1389 تا پایان سال 1395 مورد بررسی قرار گرفته است بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد که بیشتر استانها با بهبود وضعیت خود نسبت به سالهای قبل به سمت جامعه اطلاعاتی حرکت کرده‌اند.

با توجه به بخشی از این گزارش استان تهران با دارا بودن مقدار 7.24 رتبه اول شاخص IDI را به خود اختصاص داده است و پس از آن استانهای سمنان، قم و مازندران به ترتیب با امتیاز 6.53 و 6.50 و 6.45 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

استانهای آذربایجان غربی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان رتبه‌های آخر را به خود اختصاص داده‌اند.

با استفاده از این شاخص حرکت یک کشور به سمت جامعه اطلاعاتی با استفاده از سه گام آمادگی ICT ، شدتICT و اثرات ICT توضیح داده می‌شود که به این منظور برای شاخص IDI سه زیر شاخص دسترسی، استفاده و مهارت تعریف شده که انتخاب زیرشاخص‌ها‌ بر پایه قابلیت دسترسی به اطلاعات و کیفیت دسترسی به آن‌ها، نتایج بررسی‌های آماری گوناگون، ارتباط یک شاخص خاص در بیان هدف اصلی و چارچوب مفهومی IDI و توصیه‌های کارشناسان و شرکت‌کنندگان در ششمین جلسه جهانی شاخص‌های ICT و مخابرات در سال 2007 بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.