کری برای بحث در مورد روابط تجاری با ایران، با بانکداران اروپایی دیدار کرد

کری برای بحث در مورد روابط تجاری با ایران، با بانکداران اروپایی دیدار کرد

پنج‌شنبه, می 12, 2016 - 15:14 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

به دنبال نگرانی بانکهای اروپایی در خصوص رویارویی با اقدامات تنبیهی آمریکا در صورت تجارت با ایران، وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که این بانکها نباید در خصوص از سرگیری تجارت قانونی با ایران واهمه داشته باشند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نشستی با مدیران ارشد بانک‌ها در «لندن» تصریح کرد که بانک‌های اروپایی نباید برای از سرگیری تجارت قانونی با ایران، از تنبیه شدن از سوی آمریکا بهراسند.
بنا به گفته یک مقام انگلیسی، حدود 10 مدیر بانک‌های مهم اروپا در این نشست شرکت داشتند و وزیر خارجه آمریکا تلاش داشت تا از شدت نگرانی‌ بانکداران اروپایی در خصوص تجارت با ایران بکاهد.
به نوشته خبرگزاری رویترز، کری گفت: «ما می‌خواهیم به وضوح مشخص کنیم که تجارت قانونی که طبق تعاریف برجام مشخص است، برای بانک‌ها فراهم است».
از حاضران نشست می‌توان به «لرد لامونت» فرستاده تجاری به ایران و «ساجد جاوید» وزیر امور تجاری انگلیس اشاره کرد.
آمریکا و اروپا در ماه ژانویه طبق برجام، تحریم‌های هسته‌ای ایران را رفع کردند اما تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران از جمله ممنوعیت تعاملات دلاری که از طریق سامانه مالی آمریکا انجام می‌شود برجای خود باقی مانده است.
کری گفته است که هدف از نشست لندن، شنیدن نگرانی‌های بانک‌ها در خصوص تجارت با ایران و مورد ارزیابی و بررسی قرار دادن این مسئله می‌باشد.
کری در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که نشریه فایننشال تایمز روز پنج‌شنبه از بی‌میلی بانک‌های اروپایی برای از سرگیری روابط مالی با ایران خبر داد و نوشت بعید است که جلسه امروز (پنج‌شنبه) «جان کری» و «فیلیپ هاموند»، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس، با نمایندگان بانک‌های اروپایی اثربخش باشد.
به نوشته فایننشال تایمز، با وجود رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران پس از توافق با گروه 1+5، بانک‌های اروپایی همچنان به واسطه باقی ماندن تحریم‌های یکجانبه آمریکا، از برقراری رابطه با ایران هراسان هستند.
بانک استاندارد چارترد که دو سال قبل به دلیل مراوده اقتصادی با ایران چند میلیارد دلار از سوی آمریکا جریمه شد، با از سرگیری رابطه با ایران مخالفت کرده است. این بانک به فایننشال تایمز گفته است: «خوشحال می‌شویم که ملاحظات عملی و حقوقی موضع‌مان در قبال ایران را اعلام کنیم. ما هیچ مشتری‌ جدیدی را که در ایران مستقر باشد، یا شرکت‌هایی را که در تملک یا کنترل افرادی در آنجا هستند نپذیرفته و هیچ تراکنشی را که ایران یا طرفی در ایران در آن دخیل باشد، انجام نمی‌دهیم.»
بنا بر این گزارش، بانکداران غربی بعید می‌دانند که اظهارات کری تأثیر چندانی بر رویکردشان داشته باشد. آن‌ها می‌گویند حتی اگر وزارت خزانه‌داری آمریکا هم به آن‌ها اطمینان دهد، ممکن است که دادستان‌ها یا مراجع غیردولتی آمریکایی به دلیل رابطه با ایران علیه آن‌ها دست به اقدام بزنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.