اقدامات بانکهادرباره پلاسکو

اقدامات بانکهادرباره پلاسکو

دبیرشورای هماهنگی بانک های دولتی اعلام کرد از سال گذشته تاکنون ۷۴ مورد از کسبه ساختمان پلاسکو برای استمهال۲ ساله بدهی های معوق و ۲۹ نفر دیگر برای دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی به بانک ها معرفی شده اند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، صبح روز پنج شنبه سی ام دی ماه ۱۳۹۵، یکی از تلخ ترین و غم انگیزترین روزهای تاریخ برای کسبه، اصناف، تولیدکنندگان، آتش نشانان و تمامی مردم ایران بود. در این روز ساختمان قدیمی پلاسکو که یکی از نمادهای اصلی مدرنیته در ایران و از مهم ترین مراکز تولید و پخش پوشاک ایران بود، دچار حریق شد و پس از سه ساعت به طور کامل فروریخت. در این حادثه، علاوه بر ۱۶ آتش نشان، چندین نفر دیگر از کسبه و کارگران این ساختمان نیز جان خود را از دست دادند. آتش سوزی ساختمان پلاسکو تقریبا یک هفته بعد خاموش شد و چند روزی طول کشید تا شهرداری تهران بتواند به طور کامل بقایای آن را از چهارراه استانبول تهران جمع آوری کند.
جان باختن آتش نشانان فداکار و همچنین زیان مالی شدید تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان ساختمان پلاسکو موجی از احساسات مردمی را در کشور به راه انداخت و باعث شد تا دستورات ویژه ای برای حمایت از کارگران و کارفرمایان آن صادر شود.
حدود ۶۰۰ واحد تولیدی و تجاری در ساختمان پلاسکو وجود داشت که تمامی آنها در این حادثه از بین رفتند. تنها ۱۵۰ واحد از این تعداد دارای بیمه نامه بودند و توانستند بخشی از خسارت خود را از شرکت های بیمه دریافت کنند. از سوی دیگر ۶۰ واحد دیگر دارای بیمه نامه مرهونات بانکی بودند و دست کم تسهیلات دریافتی آنها از بانک ها از طریق شرکت های بیمه تسویه شد. با این حال بخش مهمی از خسارت های وارده به کسبه و اصناف در این حادثه جبران نشد.
نظام بانکی کشور نیز متاثر از این حادثه تلخ و زیان بالای کسبه و بنا به مسئولیت اجتماعی خود تلاش کرد تا جای ممکن نسبت به استمهال بدهی ها و پرداخت تسهیلات جدید در قالب مصوبات هیات دولت و بانک مرکزی به یاری زیان دیدگان بشتابد.
در این راستا ستادی با محوریت بانک مرکزی و اتاق اصناف در داخل شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی تشکیل شد. براین اساس کسبه با نامه اتاق اصناف به دبیرخانه مستقر در شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی مراجعه کرده و بلافاصله به بانک های عامل اعم ازدولتی، نیمه دولتی و خصوصی معرفی شده و جهت تشکیل پرونده به بانک عامل مراجعه می کنند. افراد معرفی شده پس از تکمیل پرونده نسبت به استمهال یا دریافت تسهیلات اقدام لازم بعمل می آید.
هیات وزیران سال گذشته در مصوبه ای به تاریخ ۶ بهمن ماه مقرر کرد که مطالبات بانک ها از واحدهای اقتصادی ساختمان پلاسکو با معرفی اتاق اصناف ایران به مدت دو سال استمهال و علاوه بر بخشش تمامی جرایم و هزینه دیرکرد، ۵۰ درصد سود مطالبات مذکور توسط بانک ها و ۵۰ درصد باقیمانده نیز توسط دولت پرداخت شود.
علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی در این رابطه در گفتگو با ایبِنا گفت: از سال گذشته تاکنون ۷۴ نفر جهت استمهال بدهی ازطرف اتاق اصناف به دبیرخانه مستقر درشورای هماهنگی بانک ها معرفی شده اند که بلافاصله برای بانکی که متقاضی نزد آن بدهی معوق داشته، معرفی نامه صادر و تحویل آورنده شده است.
وی افزود: باتوجه به پیگیری های انجام شده آن دسته از بدهکارانی که پرونده استمهالی نزد بانک عامل خود را کامل کرده اند بدهی معوق آنان طبق مصوبه بانک مرکزی به مدت دو سال استمهال شده و الباقی هم درشرف انجام است.
از سوی دیگر با توجه به اعلام آمادگی بانک ها به موجب نامه شماره ۳۶۲۷۰۰/۹۵ در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ بانک مرکزی، مقرر شد با معرفی اتاق اصناف ایران به تمامی کارفرمایان واحدهای آسیب دیده ساختمان پلاسکوحداکثر تا مبلغ سه میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) تسهیلات بانکی با سود حداکثر ۱۸ درصد با بازپرداخت ۴۸ ماهه (یکسال دوره تنفس و ۳۶ ماه دوره بازپرداخت) پرداخت شود.
قیطاسی در این رابطه اعلام کرد: تا تاریخ بیست و ششم دی ماه سال جاری تعداد ٢٩ مورد برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند که بلافاصله برای بانک های عامل جهت تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات معرفی نامه صادر و ارسال شده است.
دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی ادامه داد: باعنایت به پیگیری های انجام شده، تعدادی از متقاضیان تسهیلات را دریافت کرده و سایر افراد نیز به محض تکمیل پرونده خود، تسهیلات مورد نظر را دریافت خواهند کرد.
وی اظهارداشت: در تاریخ بیست وهفتم دی ماه سال جاری، حدود ٥٠ مورد برای دریافت تسهیلات از سوی اتاق اصناف به دبیرخانه مستقر در شورای هماهنگی بانک ها معرفی شدند که در همان روز برای بانک های عامل معرفی نامه صادر و تحویل آوردندگان شد تا برای تشکیل پرونده به بانک های عامل مراجعه کنند.
قیطاسی توضیح داد: در مجموع حادثه دیدگانی که قبلا معرفی شده اند از تسهیلات و استمهال موضوع مصوبات دولت و بانک مرکزی استفاده کرده وافرادی که در روز بیست و هفتم دی ماه معرفی شدند نیز به محض تکمیل پرونده از امتیازات مصوبات بهره مند خواهند شد.
گفتنی است، به موجب نامه شماره ۳۱۵۸۹۹/۹۶ مورخ ۵ دی ماه سال جاری بانک مرکزی با مستثنی شدن حادثه دیدگان آتش سوزی ساختمان پلاسکو دارای چک برگشتی از محدودیت های دستورالعمل حساب جاری برای دریافت دسته چک جدید، با معرفی اتاق اصناف ایران به شورای هماهنگی بانکهای دولتی و در نهایت معرفی به بانک های عامل به مدت دو سال موافقت شده که در این خصوص هم به تازگی از طرف اتاق اصناف تعدادی ازحادثه دیدگان مشمول این بخشنامه معرفی که بلافاصله برای بانک های عامل معرفی نامه صادر و ارسال شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.