توافق ایران و پاکستان برای رونق گردشگری با راه اندازی قطار مسافری و زیارتی

توافق ایران و پاکستان برای رونق گردشگری با راه اندازی قطار مسافری و زیارتی

ایران و پاکستان در خصوص رونق صنعت گردشگری بین دو کشور با راه اندازی قطارهای مسافری، زیارتی و گردشگری به توافق رسیدند.

به گزارش دیوان اقتصاد،مدیرکل راه آهن جنوب شرق ایران مستقر در زاهدان در پایان نشست دو روزه کمیته مشترک حمل و نقل ریلی ایران و پاکستان در اسلام آباد، در گفت و گو با ایرنا با تشریح دستاوردهای این نشست، گفت: ایران و پاکستان برای راه اندازی قطار مسافری زیارتی و گردشگری بین دو کشور و آسان شدن رفت و آمد زائران پاکستانی به اماکن مقدس در شهرهای ایران و عراق توافق کردند.

'مجید ارجونی' اضافه کرد: پس از برگزاری نشست های تخصصی اعضای کمیته مشترک کارشناسی راه آهن کویته پاکستان و زاهدان ایران، دو کشور بررسی خود را در خصوص رونق صنعت گردشگری با همکاری سازمان های گردشگری دو طرف انجام می دهند.

وی احیای سرویس دهی قطارهای مسافربری بین زاهدان و کویته را از دیگر توافق های مهم این نشست عنوان کرد و افزود:این قطارها پیش از این نیز در این مسیر فعال بود، ولی به دلیل مسائل امنیتی متوقف شد، با این حال راه آهن پاکستان اعلام تمایل کرده که این قطار دوباره راه اندازی شود.

ارجونی اضافه کرد: بر اساس این توافق، می توان مسافران دو کشور را با راه اندازی قطارهای مسافری جابجا کرد، به ویژه زائران مسیر عتبات عالیات عراق یا شهرهای زیارتی ایران این طرح با استقبال خوبی مواجه می شود.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق ایران مستقر در زاهدان در بخش پایانی سخنانش اضافه کرد: در این نشست همچنین توافق شد که توافقنامه سال 1959 میان دو دولت به پیشنهاد طرف ایرانی به روز رسانی می شود.

وی ادامه داد: هیات ایرانی از وزیر، قائم مقام وزیر و مسئولان ارشد راه آهن پاکستان برای سفر به تهران در راستای بررسی مجدد موافقت نامه های دو کشور دعوت کرد و طرف پاکستانی نیز در این خصوص قول مساعد داد.

وی گفت: هدف از سفر پیشنهادی طرف پاکستانی به ایران، مباحث کلی توسعه حمل و نقل ریلی زاهدان-کویته و اصلاح موافقتنامه از طریق فعالیت گروه های فنی و فعال بوده است.

ارجونی گفت: همچنین در این نشست مقرر شد که طرف پاکستانی، نماینده ای در تفتان (مرز میرجاوه) مستقر کند تا بحث های حمل و نقل دو جانبه را آسان کرده و به عنوان کارشناس، مسائل مربوط به ایران را نیز پیگیری کند.

این نشست کارشناسی با حضور هیات ایرانی و سرپرستی 'مجید ارجونی' مدیرکل راه آهن جنوب شرق ایران روزهای پنجشنبه و جمعه 28 و 29 دیماه در اسلام آباد برگزار شد و با صدور بیانیه به کار خود پایان داد.

راه آهن کویته - زاهدان به طول 700 کیلومتر تنها مسیر ریلی ایران و پاکستان است.

با توجه به اینکه ایران و پاکستان از توانمندی های نهفته اقتصادی زیادی برخوردار بوده و دو کشور قدرتمند منطقه محسوب می شوند، افزایش حجم مبادلات دو کشور در بخش های مختلف می تواند گامی موثر برای بهبود وضع منطقه باشد.

هم اکنون بسیاری از مردم کشور پاکستان خواستار سفر به ایران و زیارت امکان مذهبی ایران هستند، اما با توجه به سخت بودن تردد جاده ای در مرزها، راه اندازی قطار مسافربری می تواند گامی موثر در رفع این مشکل باشد.

همچنین ایرانیان زیادی می توانند با سفر به پاکستان ضمن دیدن امکان جذاب و گردشگری این کشور به کشورهای آسیای شرقی نیز سفر کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.