اختلاف خاموش آبی با عراق به زخم بزرگ فردا منجرنشود

اختلاف خاموش آبی با عراق به زخم بزرگ فردا منجرنشود

شنبه, ژانویه 20, 2018 - 13:25 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ایران یک کشور کم آب است و در حال حاضر از این موضوع رنج می برد. بدیهی است که بی تفاوتی نسبت به مهار آبهای مرزی و سرازیر شدن آنها به کشورهای مستقر درغرب ایران به ویژه عراق بدترین سیاست ممکن است و باید برای فردای آن از همین امروز فکری کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ساعت 24 ،در حالی که ایران در این باره تسامح نشان می دهد و مثل ترکیه آب را برروی عراق نبسته است اما برخی مقامهای عراقی رفتار ایران را همانند ترکیه  نشان داده و بذرهای اختلاف در اینده میان دوکشور را می کارند. کارشناسان ماهنامه امنیت اقتصادی که یک نشریه با نگاه به مسایل مهم امنیتی اقتصاد ایران است  این موضوع را دستمایه پژوهش کرده است . خلاصه ای از این پژوهش را می خوانید:

عراق به دلیل سیاستهای کنترل آبی اجرا شده از سوی ترکیه در حوضه رودهای دجله و فرات با مشکلات شدیدی در بخش آب روبهرو بوده و پس از سرکوب داعش و سروسامان یافتن اوضاع داخلی این کشور با نیازمندیهای بالایی در بخش آبی مواجهاست. از این رو انتظار می رود، مسدود کردن آب رودخانه های جاری از ایران به سمت عراق، روابط دو کشور را دچار مشکل کند. در این بین، احتمال تکرار استقلال کردستان عراق میتواند موضوع آبهای مرزی مشترک ایران و عراق را به موضوعی بغرنج و حساس تبدیل کند. عامل نگران کننده دیگری که در این خصوص وجود دارد، مربوط به سیاستهای آبی ترکیه است که میتواند تبعات زیست محیطی بالایی برای ایران دربر داشته باشد. تمام این موارد در کنار یکدیگر باعث شکل گیری کلاف سردرگمی از مشکلات آبی درغرب کشور شده که نیازمندبحث و بررسی بیشتر است.در سالهای اخیر هر دو کشور عراق و سوریه درگیر تنشهای مختلف بودند و ترکیه از این نابسامانی نهایت استفاده را کرده است تا به عنوان کشور بالادست، با ساخت سدهایی مانند ایلیسو تسلط کاملی بر دو رود دجله و فرات بهوجود آورد. سیاست پیاده شده از سوی ترکیه بر این منطق شکل گرفته که کشورهای پایین دستی مانند عراق و سوریه دارای منابع غنی نفت و گاز هستند و ترکیه به دلیل فقدان چنین منابعی باید بتواند برگ برنده و ابزار قدرتی مانند منابع آبی در اختیار داشته باشد. ایران برخلاف ترکیه ادعایی بر حاکمیت مطلق رودخانه های خود در خاک عراق ندارد و حتی به قطع جریان این آبها تهدید نکرده است. با وجود این، دولت عراق مدعی بوده  ایران مانند ترکیه عمل کرده است. نگاهی به تاریخچه روابط ایران و عراق در مورد آبهای مرزی و همچنین مسایل مربوط به سیاستهای کنترل آبی ترکیه و همه پرسی اقلیم کردستان عراق نشان میدهد بی توجهی به موضوع آبهای مرزی غرب کشور از سوی مسؤولان می تواند زمینه ساز بروز مشکلات بیشتری در این زمینه باشد. با وجود اینکه گسترش چنین اختلافاتی به حوزه های امنیتی و نظامی (دستکم در کوتاهمدت و میانمدت)، بعید به نظرمیرسد، اما لازم است اختلافاهای آبی بین دو کشور حل وفصل شود و چاره ای برای تبعات زیستمحیطی سیاستهای کنترل آبی ترکیه اندیشیده شود.در راستای جلوگیری از شکل گیری بحران آن در منطقه غرب کشور، توجه به موارد زیر ضروری است:

- قول همکاری و کمک به روند بازسازی عراق

- کمک به توانمند شدن عراق از طریق تسهیل دسترسی این کشور به خلیج فارس

- دیپلماسی فعال در جامعه جهانی برای پیوستن کشورهای منطقه به کنوانسیون آبهای بین المللی مللی 997

- استفاده از قدرت تصمیم گیری نهادهای بین المللی مانند برنامه محیط زیست سازمان ملل




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.