پنهان‌کاری دولت از ابعاد شیوع آنفولانزای پرندگان

پنهان‌کاری دولت از ابعاد شیوع آنفولانزای پرندگان

یک‌شنبه, ژانویه 21, 2018 - 16:10 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

باوجوداینکه مسئولان کشور در ماه‌های گذشته از بیماری آنفولانزای پرندگان بارها سخن گفته و مدعی‌اند که این بیماری کنترل‌شده اما خبرهای رسیده از ساوه و برخی دیگر از شهرستان ها حکایت از عمق بحران در این منطقه داشته و از نقاط دیگر کشور نیز اخبار خوبی در این زمینه مخابره نمی‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از یک منبع آگاه وسعت بیماری آنفولانزای پرندگان در ساوه به حدی است که 6 مرغدار در حال حاضر در مرغداری خود تحت شدیدترین تدابیر قرنطینه‌ای هستند و اجازه خروج هم ندارد.
در روزهای گذشته مسئولان و فعالان اقتصادی بارها از وضعیت بحرانی آنفولانزای پرندگان در کشور سخن گفته‌اند اما هیچ‌کدام اطلاع‌رسانی ویژه‌ای درباره بحرانی که اکنون برای برخی از مردم ایجادشده نکرده‌اند.
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به گسترش سریع بیماری آنفلوانزا در بین مرغداری‌های کشور و درگیر شدن گله‌های مرغ، نسبت به شیوع این بیماری در بین مرغ‌های مادر گوشتی هشدار داد.
مهدی معصومی اصفهانی در اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون مرغ تخم‌گذار و یک‌میلیون مرغ مادر گوشتی در کشور به دلیل ابتلا به آنفلوانزا معدوم شده و از بین رفته‌اند و این بیماری به‌شدت در بین گله‌های مرغ در ۶ استان اصفهان، قم، تهران، آذربایجان شرقی، قزوین، البرز و مازندران که استان‌های اصلی تولید تخم‌مرغ و مرغ گوشتی کشور هم محسوب می‌شوند، در حال گسترش است.
پنهان‌کاری دولتی‌ها درباره بیماری آنفولانزای مرغی در حالی است که رئیس‌جمهور به‌جای پاسخ به مطالبات مردم درباره این بیماری به یک منتقد تبدیل‌شده و وزیر کشاورزی را عامل این پنهان‌کاری می‌داند.
روحانی دو هفته پیش با فرافکنی درباره شیوع مجدد آنفولانزای پرندگان که مسئولان مدعی کنترل آن بودند خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اظهار گفت: اگر آنفلوانزای پرندگان وارد کشور می‌شود، نباید اقدام به پنهان‌کاری کرد و بیماری را مخفی نمود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید در همان روز اول که آنفلوانزا وارد کشور می‌شود، بدون پنهان‌کاری آن را با مردم در میان گذاشت .
این در حالی است که عملکرد روحانی درباره آنفولانزای پرندگان از همان ابتدای ورود بیماری با آنچه مدعی است متفاوت است.
در حال حاضر استان‌های زیادی از کشور با بحران آنفولانزای پرندگان مواجه‌اند که علاوه بر اثرات مخرب اقتصادی بر تولیدکنندگان بر نرخ‌های محصولات مرتبط با پرندگان به‌ویژه مرغ و تخم‌مرغ نیز تأثیرگذار خواهد بود و به نظر می‌رسد مسئولان باید در چنین شرایطی ضمن بالا بردن آگاهی‌های مردم شرایط را برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری فراهم کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.