پرداخت 9207 میلیارد ریال تسهیلات صادرات

توسط بانک توسعه صادرات انجام شد؛

پرداخت 9207 میلیارد ریال تسهیلات صادرات

بانک توسعه صادرات از هشتم آبانماه ۹۵ تاکنون طبق قراردادهای فعال، مبلغ ۹۲۰۷ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ترجیحی پرداخت کرده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، علیرضا مرادی رئیس گروه کارشناسی خطوط اعتباری بانک توسعه صادرات درباره جزییات تخصیص منابع سپرده‌گذاری ریالی صندوق توسعه ملی نزد بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان بخش صنعت و معدن گفت: درحال حاضر بانک توسعه صادرات از تاریخ ۸ آبان ۹۵ تا امروز طبق قراردادهای فعال، مبلغ ۹۲۰۷میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ترجیحی پرداخت کرده است.

رئیس گروه کارشناسی خطوط اعتباری بانک توسعه صادرات در ادامه افزود: در حال حاضر منابع ریالی صندوق توسعه ملی نزد بانک توسعه صادرات در قراردادهای فعال به میزان ۱۴۷۰۰ میلیارد ریال است که عمده این منابع به جز ۵۰۰ میلیارد ریال آن (منابع غیرصادراتی با نرخ سود ۱۶ درصدی) و مابقی با نرخ سود ۱۱ و ۱۲ درصد در حوزه صادرات مصرف می‌شود.

وی به شرح جزییات شرایط تخصیص و نرخ سود این منابع پرداخت و گفت: از منابع فوق‌الذکر دو قرارداد ۶۰۰ میلیارد ریالی مجموعاً معادل ۱۲۰۰ میلیارد ریال جهت تخصیص سرمایه درگردش بخش صنعت و معدن در مناطق غیربرخوردار و دانش بنیان تمامی مناطق با نرخ سود ۱۲ درصد در نظر گرفته شده که تماماً به متقاضیان پرداخت شده است. سایر منابع نیز با نرخ سود ۱۱ درصد به فعالان مختلف حوزه صادرات تخصیص داده می‌شود.

این کارشناس بانکی در ادامه اظهار داشت: مطابق با بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی از ابتدای نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تمامی منابع صندوق توسعه ملی ویژه صادرات به صورت تلفیقی با منابع بانک به صادرکنندگان پرداخت می‌شود که با درنظر گرفتن میانگین سود تسهیلات از محل هرکدام از منابع، صادرکنندگان با نرخ سودهای ۱۳.۵ الی ۱۴.۵ درصد تامین مالی خواهند شد.

وی گفت: در راستای اجرای بسته حمایتی مذکور، از مهرماه سال جاری دو قرارداد سپرده‌گذاری به مبالغ ۴۰۰۰ و ۲۰۰۰ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۱ درصد از سوی صندوق توسعه ملی در اختیار بانک قرارداده شد که معادل همین مبالغ نیز از منابع حداکثر ۱۸ درصدی بانک به این امر اختصاص یافت. از مجموع پرداختی‌های مذکور تاکنون ۳۶۲۰ میلیارد ریال به صورت تلفیقی (۱۸۱۰میلیارد ریال سهم صندوق و معادل آن سهم بانک) به صادرکنندگان پرداخت شده است و ۴۵۰۰ میلیارد ریال نیز در شرف پرداخت است.

مرادی در مورد تخفیف‌های در نظر گرفته شده از سوی بانک به مشتریان خاص اظهار داشت: تخفیف‌ها در بخش تسهیلات سرمایه در گردش از محل منابع بانک اعمال و شامل مواردی همچون صادرکننده نمونه، میانگین وزنی بالا، وثیقه معتبر و ... می‌شود و مشتری برای برخورداری از تخفیف کامل باید نسبت به ارائه ضمانت‌نامه صندوق ضمانت صادرات اقدام کند تا از تخفیف ۲ درصدی برخوردار شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.