شریعتمداری: فضا برای توسعه مراودات اقتصادی با بلاروس مهیاست

شریعتمداری: فضا برای توسعه مراودات اقتصادی با بلاروس مهیاست

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نقشه راه همکاری های ایران و بلاروس تهیه و در آن، توسعه همکاری ها در همه عرصه‌ها از امروز تا پایان سال2020 طراحی شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «محمد شریعتمداری»در خاتمه چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و بلاروس در جمع خبرنگاران افزود: در این نقشه راه، سقف کمی برای توسعه مراودات درنظر گرفته نشده اما همه عرصه‌های همکاری مشخص شده است.

وی یکی از زیرساخت‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را، توسعه روابط بانکی دانست و افزود:اکنون بین بانک تجارت ایران مستقر در بلاروس و بانک‌های این کشور همکاری های خوبی وجود دارد و صدور ضمانتنامه و انتقال وجوه انجام می شود، اما سطح روابط کارگزاری قابل قبول نیست.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار50 میلیون یورویی از سوی بانک توسعه صادرات ایران برای فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور، گفت: سال گذشته روابط اقتصادی و تجاری دو کشور جهش قابل قبولی داشته و خدمات فنی و مهندسی خوبی از سوی ایرانی ها در این کشور انجام شده است.

شریعتمداری افزود: در زمینه مسائل دارویی و تجهیزات پزشکی، تاسیس شرکت صنایع مشترک داروئی و همکاری های علمی و دانشگاهی توافق هایی انجام شده و در این رابطه یک سند همکاری امروز به امضا رسید، سه سند همکاری دیگر نیز به زودی اجرایی خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: هم اکنون تولید خودروی سمند در کارخانه خودروسازی مشترک دو کشور در بلاروس آغاز شده و صادرات آن به بازار اوراسیا در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین بیان داشت: بلاروس امروز از بازار بسیار گسترده برای فعالان ایرانی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های راه و ساختمان برخوردار است و امید می رود فعالان اقتصادی کشورمان از این فضا حداکثر استفاده را انجام دهند.

* تلاش برای توسعه مراودات تجاری تهران و مینسک به نیم میلیارد دلار

همچنین 'ویتالی میخایلوویج ووک'وزیر صنایع بلاروس نیز در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: تجارت تهران و مینسک در سال‌های گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده و در نظر داریم تا حجم مبادلات را به 500 میلیون دلار افزایش دهیم.

وی بیان داشت: همکاری بسیار خوبی در زمینه خودروسازی و مونتاژ، فروش و صادرات ماشین آلات آغاز شده، هرچند برخی مشکلات نیز وجود دارد که تلاش می شود تا مرتفع شود.

به گزارش ایرنا، براساس نقشه راه توسعه روابط ایران و بلاروس که اردیبهشت ماه سال 95 در مینسک امضا شد، دو کشور با تنظیم و اجرای برنامه های متعدد بازرگانی، صنعتی، سرمایه گذاری مشترک و بازرگانی، افزایش ارزش روابط اقتصادی را از سالیانه 75 میلیون دلار کنونی به 250 میلیون دلار تا پایان سال 2017 هدف گذاری کردند.

جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600 کیلومترمربع با پایتختی مینسک در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی قرار دارد و یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 در منطقه است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.