سهم ۱۱.۵۱ درصدی تراکنش‎های ناموفق در شبکه پرداخت کشور

سهم ۱۱.۵۱ درصدی تراکنش‎های ناموفق در شبکه پرداخت کشور

طبق گزارش عملکرد ارایه شده از سوی شاپرک، سهم تراکنش های ناموفق از کل تراکنش ها در دی ماه سال جاری ۱۱.۵۱ درصد بوده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، برای همه مشتریان سیستم بانکی پیش آمده که هنگام انجام یک تراکنش با پیام "تراکنش ناموفق " مواجه شده و یا پس از انتظار چند دقیقه ای با خطا از سوی شبکه مواجه شده اند. برهمین اساس شرکت شاپرک در گزارش عملکرد دی ماه، سهم تراکنش های موفق از کل تراکنش ها را منتشر کرد که به شرح زیر است:

یکی از اصلی ترین برنامه های شرکت شاپرک، تلاش برای کاهش وقوع خطاهای شبکه و افزایش نسبت تراکنش های موفق از کل تراکنش ها است. در حال حاضر در شبکه پرداخت الکترونیک کارتی، خطاها در پنج گروه "خطای صادرکنندگی"، "خطای پذیرندگی"، "خطای شاپرکی"، "خطای کاربری" طبقه بندی می شوند.

اطلاعات مربوط به تعداد تراکنش های موفق و ناموفق (خطادار) کل شبکه شاپرک را نشان می دهد که این بررسی حکایت از سهم ۸۸.۴۹ درصدی تراکنش های موفق و ۱۱.۵۱ درصدی خطاهای رخداده در دی ماه ۱۳۹۶ دارد.

خطاهای تراکنش ها انواع مختلفی دارند که اطلاعات مربوط به آمار تعدادی هر یک از انواع خطا در دو ماه آذر و دی ۱۳۹۶ در جدول ارائه شده است. اطلاعات مندرج در این جدول تغییرات مربوط به هر یک از انواع تراکنش های موفق و ناموفق را نشان می دهد.

در دی ماه ۱۳۹۶ تعداد خطاها در گروه پذیرندگی با کاهش همراه بوده است. تعداد خطای پذیرندگی دی ماه ۹۶ در مقایسه با آذر ماه ۱۶.۹۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین در راستای بررسی های انجام گرفته، اطلاعات جدول حاکی از آن است که بروز خطای کاربری هنوز عمدهترین دلیل بروز خطاها بوده و ۷۵/۳۸ درصد از کل تراکنش های خطا را شامل می شود. این نوع خطا به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباطی نداشته و ناشی از عملکرد دارنده کارت (نظیر کمبود موجودی یا فراموشی رمز) است.

کمترین سهم در تراکنش های خطادار مربوط به خطای شاپرکی با سهم ۰.۰۳ درصدی از کل تراکنش ها بوده است. این نوع خطا سهم ۰.۲۴ درصدی را در بین تراکنش های خطادار داشته که در شکل ۱-۳ نشان داده شده است. جهت بررسی تغییرات تراکنش های خطا در دو ماه متوالی بهتر است سهم انواع خطا نسبت به کل تراکنش های صورت گرفته در ماه مورد نظر، مورد مقایسه قرار گیرد. لذا تغییر سهم تراکنش های خطا در دو ماه آذر و دی ۱۳۹۶ در جدول ۴-۳ ارائه شده است.

 

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.