وضعیت بازار ارز در آستانه نوروز

وضعیت بازار ارز در آستانه نوروز

قیمت دلار در حالی که در هفته‌های گذشته تا ۴۹۵۰ تومان هم افزایش یافته بود، امروز شنبه در بازار ارز تهران به ۴۴۹۳ تومان کاهش یافت و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امکان افت تا ۴۱۰۰ تومان نیز وجود دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، یکی از برنامه های دولت در سال های اخیر مهار نرخ ها در بازار ارز و جلوگیری از شکل گیری رفتارهای هیجانی و سوداگرانه در این بازار بوده است. کارشناسان و فعالان بازار ارز می گویند دولت در این زمینه به موفقیت نسبی دست یافته و از پس کنترل نرخ ها برآمده است. به تازگی و در هفته گذشته نیز پلیس آگاهی تهران در جریان افزایش یکباره نرخ دلار در بازار آزاد، اقدام به دستگیری برخی دلالان و همچنین جلوگیری از فعالیت صرافی های غیرمجاز کرد.

رییس کل بانک مرکزی نیز در اینباره با تاکید بر مقابله با هرگونه فعالیت غیرمجاز و سوداگرانه در بازار ارز کشور، به افرادی که به دنبال شکل دهی دلالی ارزی در کشور هستند هشدار داد. نگاهی به روند قیمت دلار در هفته های اخیر که تا ۴۹۵۰ تومان نیز پیش رفته بود نشان می دهد که قیمت هر دلار آمریکا پس از اقدام دولت و پلیس در جمع آوری دلالان ارزی، دوباره در مسیر ثبات و کاهش قیمت قرار گرفته است.

افت ۲۳۲ تومان قیمت دلار در یک هفته

قیمت هر دلار آمریکا در حالی که در روز شنبه هفته گذشته (۲۸ بهمن ماه) در بازار آزاد تهران ۴۷۲۵ تومان بود، ‌در بازار امروز شنبه (۵ اسفندماه) به ۴۴۹۳ تومان کاهش یافت و برخی پیش بینی ها نیز حاکی از آن است که کاهش نرخ دلار ادامه دار خواهدبود.

سیدحسن حسینی شاهرودی؛ عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز گفت: نمی توان قیمت ارز را با دستور تعیین کرد، بلکه باید سیاست های اقتصادی کشور به نحوی باشد که عرضه و تقاضا در بازار کنترل شود. وی افزود: براساس مولفه های اقتصادی قیمت دلار می تواند در روزهای آینده تا حدود ۴ هزار و ۱۰۰ تومان نیز کاهش یابد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در روزهای پایانی سال معمولا تقاضا در بازار با رشد روبرو می شود و این رشد نرخ ارز به بهانه ای برای سوداگران تبدیل شده بود تا گرانی کاذب به مردم تحمیل کنند. پیگیری انجام اقدامات انتظامی از سوی بانک مرکزی برای برخورد با اخلال گران بازار ارز اقدام خوبی بود، اما باید انجام این مهم پیش تر صورت می گرفت.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: در تحولات بازار ارز در مدت اخیر برخی دشمنان نقش داشتند، اما در هر صورت باید تدابیری نیز اتخاذ می شد تا بازار ارز با چالش روبرو نشود. وی با تاکید بر تقویت ارزش پول ملی ادامه داد: باید پذیرفت ایجاد آرامش در بازار ارز نیاز به برنامه های صحیح دارد و ثبات در بازار ارز باید پایدار و در بلندمدت باشد تا شرایط برای سرمایه گذاری و رونق تولید فراهم باشد.

کمبود ارزی وجود ندارد

وی تصریح کرد: اقدامات بانک مرکزی مبنی بر انتشار گواهی سپرده ریالی، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و همچنین پیش فروش سکه بهارآزادی برای مدیریت بازار ارز به عنوان نسخه موقتی برای کنترل قیمت دلار در روزهای پایانی سال قابل قبول است، اما این اقدام نمی توان نسخه دائمی باشد.

همچنین مهدی تقوی؛ استاد اقتصاد دانشگاه علامه در اینباره به پایگاه اطلاع رسانی دولت می‌گوید: نیاز ارزی اقتصاد کشور مشخص است و در حال حاضر کمبود منابع ارزی در بازار به میزانی که بتواند اینگونه التهاب ها را به صورت واقعی دامن بزند وجود ندارد، بنابراین مشخص است که بخش مهمی از این التهاب حبابی و به دلیل تحریک برخی عوامل رخ داد.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه آنها می‌خواستند گودالی حفر کنند که همه منابع ارزی کشور را ببلعد، می‌افزاید: خوشبختانه مجموعه سیاست گذاری‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم به سمت عقل گرایی پیش رفته و در این مورد هم دیدیم که بانک مرکزی با وجود فشارهای روانی که بر آن وارد شد در این دام نیفتاد و موفق شد با تصمیم‌های منطقی التهاب بازار را کنترل کند.

تقوی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست که عده‌ای یک مشت دلار در دست، کنار خیابان‌ها اقدام به خرید و فروش ارز کنند، می‌گوید: بانک مرکزی باید همین روال را در برخورد با معاملات غیرمجاز ارز در بازار در پیش بگیرد و تلاش کند زمینه را برای تک نرخی کردن ارز فراهم کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.