اتصال تهران و استانبول از مسیر بورس

مدیرعامل شرکت بورس تهران ترسیم کرد:

اتصال تهران و استانبول از مسیر بورس

مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: یکی از مهمترین ابزارها برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز، قراردادهای آتی و اختیار معامله ارز است. در این زمینه بورس تهران مطالعاتی برای راه‌اندازی معاملات این ابزارها انجام داد و دستورالعمل معاملاتی لازم برای ابزار مذکور را تهیه و به سازمان ارسال کرد.

ه گزارش دیوان اقتصاد،حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به سنا، گفت: راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی ارز منوط به موافقت بانک مرکزی و مجوز سازمان بورس است که در این صورت امکان راه‌اندازی معاملات ابزار مذکور در بورس تهران فراهم خواهد شد.

رشد سرمایه گذاری خارجی پس از برجام

مدیرعامل شرکت بورس تهران در خصوص جایگاه بین المللی اقتصاد کشور گفت: ایران از منابع طبیعی و نیروی انسانی فراوان و ارزشمندی برخوردار است و توسعه ادواری این منابع علیرغم چالش ها، جایگاه قابل توجهی به اقتصاد ایران از حیث اندازه و پتانسیل ها بخشیده است. با این حال، حفظ این جایگاه و توسعه آن نیازمند سرمایه گذاری های عظیم و ورود منابع خارجی به کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: معمولا بورس های اوراق بهادار میزبان سرمایه گذاری خارجی غیر مستقیم (FPI) هستند. این میزان سرمایه گذاری پس از برجام و به لطف تعاملات بین المللی رشد قابل توجهی نسبت به ادوار پیش ازآن داشته است. با این حال، حجم آن نسبت به اندازه بازار سرمایه بسیار ناچیز و در حدود نیم درصد کل گردش معاملات است. از جمله دلایل این نقیصه می توان به دشواری های نقل و انتقال پول به داخل و خارج از ایران، عدم حضور نمایندگان بانک های خارجی در کشور، و فقدان نهادهای واسط بین المللی برای تکمیل فرآیند سرمایه گذاری و هم چنین متصل نبودن بازار سرمایه ایران به بازارهای جهانی اشاره کرد.

قالیباف اصل راهکارهای ارتقای جایگاه ایران در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی را برشمرد و گفت: رفع موانع بانکی، شامل کاهش ریسک های سرمایه گذاری، اصلاح ساختارها و مقررات، بهره گیری از استانداردهای حسابداری و گزارشگری بین المللی رتبه بندی معتبر و در یک کلام حرکت در مسیری قابل درک و قابل اطمینان از سوی سرمایه گذاران خارجی از جمله اقدامات ضروری است تا سرمایه گذاران با تردید کمتر و اعتماد بیشتر وارد بازار ایران شوند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف بورس تهران در سال 1396 ورود به حوزه بین المللی بود لذا مذاکرات با بورس های مختلفی آغاز شد. البته تا به امروز جدی ترین همکاری و مذاکره با بورس استانبول بوده است. بورس استانبول با توجه به بیش از 60 درصد سرمایه گذاری خارجی، اتصال به سیستم های معاملات جهانی، دارا بودن رتبه هشتمین بازار بدهی در دنیا  و البته نزدیکی سیاسی و فرهنگی می تواند مقصد مناسبی برای اولین فعالیت های بین المللی بورس تهران باشد.

قالیباف اصل با بیان اینکه مذاکرات در خصوص سایر بورس ها نیز همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: همانطور که می دانید یک سری از نهادهای مالی و شرکت های بورسی نیز راسا مذاکراتی را با بورس لندن و استانبول و سایر بورس ها پیش برده اند که خود این موضوع در کنار مذاکرات بورس، پیشرفت های خوبی را در زمینه شناخت طرفین و نیز اقدامات مشترک رقم زده است.

وی افزود: در 2 سال گذشته و با توجه به گشایش های ایجاد شده در روابط بین المللی ایران، و با توجه به مناسبات و تشابه نسبی بین بازار های سرمایه ایران و ترکیه، تفاهم نامه امضا شده با بورس استانبول با جدیت بیشتری پیگیری شده است تا امکان عرضه متقابل سهام یا عرضه اوراق بهادار دیگری فراهم آید.

به گفته مدیرعامل شرکت بورس تهران، این پروژه که همکاری برخی دیگر از نهادها و ارکان بازار سرمایه کشور از جمله سپرده گذاری مرکزی را می طلبد، در حال پیگیری است تا امکان اولیه عرضه متقابل سهام شرکت های ایرانی در بازار های خارج از کشور فراهم شود. با توجه به گردش بیش از 50 درصد معاملات بورس استانبول توسط سرمایه گذاران خارجی، به نظر می رسد انتخاب این بازار به عنوان نخستین مقصد برای شرکت های ایرانی می تواند علاوه بر گشایش این مسیر، سبب آشنایی بیشتر سرمایه گذاران خارجی با شرکت های ایرانی شود.

قالیباف اصل در پاسخ به این سوال که طرح پذیرش متقابل سهام شرکت های ایران در بورس های خارجی به کجا رسیده است؟ گفت: مذاکرات با بورس استانبول تا سطح جزییات و مطالب فنی پیش رفته است و با سایر بورس ها در سطح مذاکرات اولیه است اما برخی قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران به ویژه در خصوص افزایش سرمایه و تقسیم سود و الزام قوانین حاکمیت شرکتی با قوانین جاری دنیا دارای تفاوت است و این موضوعات مذاکرات را پیچیده تر کرده اما با مذاکرات انجام شده، توافقاتی در این حوزه ها با بورس استانبول حاصل شد که با نهایی شدن این توافقات اولین پذیرش دوگانه به صورت عملی آغاز می شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.