15 بانک در میان 100 شرکت برتر

15 بانک در میان 100 شرکت برتر

رتبه بندی شرکت های برتر که از سال 1377 تاکنون توسط سازمان مدیریت صنعتی در دست انجام است با هدف ارائه برنامه روشن تری از فضای کسب و کار اقتصادی کشور ارائه می شود و به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی به مدیران اقتصادی ، سیاستگذاران و پژوهشگران در شناخت و درک دقیق تر از مقیاس ، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه های اقتصادی کشور کمک می کند.

به گزارش دیوان اقتصاد، 29 بهمن ماه امسال نیز در مراسمی با حضور مسئولان رده بالای کشور ، از 100 شرکت برتر تقدیر شد که در میان این اسامی 15 بانک قرار داشتند ، برخی از این بانک ها در صدر شرکت های برتر قرار گرفتند . همزمان در میان 10 شرکت پیشرو از این تعداد نام پنج بانک قرار گرفته است
شاخص هایی همچون اندازه و رشد شرکت، سود آوری و عملکرد ، بهره وری ، نقدینگی ، بدهی و صادرات عمده ترین ملاک های سنجش شرکت های برتر به شمار می آیند.
نقدینگی یکی از شاخص های مهمی است که در انتخاب بانک های برتر نیز مد نظر بوده، نسبت جاری، نسبت خالص وجود ناشی از عملیات به فروش، نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به سود عملیاتی از زیرشاخه های ارزیابی درصد نقدینگی شرکت ها ، قرار گرفتن چندین بانک خصوصی در میان شرکت های برتر بیانگر این است که این بانک ها در مدیریت نقدینگی های خود موفق عمل کرده اند.
از دیگر شاخص های برتری، سودآوری عملکرد است بانک ها دراین خصوص از نظر سود آوری، رشد سود ، بازده فروش ، گردش دارایی ، بازده دارایی ، سهم دارایی های غیر جاری از کل دارایی ، بازده ارزش ویژه و بهره مالکانه توانسته اند جایگاه شایسته ای را از آن خود کنند.
قرار گرفتن بانک ملت در رتبه نخست ، بانک پارسیان در رتبه دوم 100 شرکت برتر، بانک رفاه در رتبه نهم ، آینده دهم ، و دیگر بانک ها و موسسات اعتباری همچون آیده ، کار افرین ، انصار ، مهر اقتصاد ، کشاورزی ، سامان ، سینا ، شهر ، اقتصاد نوین ، صنعت و معدن و گردشگری در رتبه های بعدی بیانگر تلاش شبکه بانکی کشور برای رسیدن به نقطه ایده ال خدمات و فروش است .
و این در شرایطی است که نظام بانکی کشور در سال های اخیر با چالش های بسیاری مواجه بوده ، مسئله ای که مستقیما تاثیر خود را تمامی بخش های اقتصادی کشور برجای می گذارد ، هر چند که برخی معتقدند این بانک ها هستند که با رویکردهای کاسب کارانه و ترجیح منافع اقتصادی خود بر مردم موجب بروز التهابات بسیار در بازار می شوند .
روی آوری بانک ها به سمت انجام فعالیت هایی غیر از وظایف و تکالیف اصلی خود ، جهت دادن دارایی های مردم به سمت بانک ها ، تعیین چند نرخ سود برای مشتریان، عدم همراهی بانک ها در اشتغالزایی و در اختیار قرار ندادن تسهیلات برای حوزه تولید ، مقاومت اغلب بانک ها در مقابل کاهش نرخ سود از طریق ایجاد صندوق های متعدد با هدف جذب سرمایه مردم از دیگر مسائلی است که در خصوص بانک ها مطرح می شود .
درعین حال که برخی کارشناسان معتقدند شرایط اقتصادی کشور عامل اصلی پایین بودن کفایت سرمایه بانک ها است از این رو کفایت سرمایه پایین بانک ها که اغلب بین 10- 8 هستند باعث شده تا در مجامع، بانک مرکزی اجازه تقسیم سود بالا به بانک ها ندهد ز این رو نباید همه مسائل و مشکلات را به گردن بانک ها انداخت .
با وجود آنچه گفته شد باید این واقعیت را پذیرفت که انتخاب چندین بانک در میان 100 شرکت برتر در شرایطی که نظام بانکداری کشور با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه است ، نشان از تلاش نظام بانکداری برای عبور از بحران ها و مسائلی است که در حال حاضر اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.