مشاور وزیر نیرو: وضعیت سرانه آب کشور بحرانی است

مشاور وزیر نیرو: وضعیت سرانه آب کشور بحرانی است

دوشنبه, مارس 12, 2018 - 13:53 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که سرانه آب کشور یک سرانه بحرانی است، گفت: ورودی به سدها در سال گذشته در کل کشور تقریبا 14 میلیارد متر مکعب بود که این عدد امسال به حدود 10میلیارد متر مکعب رسیده و کاهشی حدود 27 درصد دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا٬ محمد حاج رسولی‌ها در پنجمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که امروز (دوشنبه 21 اسفند) در اهواز برگزار شد٬ اظهار کرد: باید بپذیریم که در گذشته اشتباهات زیادی کرده‌ایم و باید با همفکری معضل و چالشی که در بحث آب در کشور مطرح شده است را برطرف کنیم.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد آن است که با توجه به جمعیت کشور، هر یک هکتار زمین در قالب بحث تامین غذا و مباحث مرتبط با اقتصاد، برای 10 نفر است اما هر هکتار زمین در شاخص‌های بین المللی برای تامین غذای 25 نفر است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: اگر آینده‌نگری داشته باشیم، باید بتوانیم در هر یک هکتار، غذا و امنیت غذایی 20 نفر را تامین کنیم که این مساله در شاخص‌های بین المللی یک بحث بسیار مهم است.

حاج رسولی‌ها بیان کرد: در حال حاضر در کشور با یک فرصت و یک تهدید مواجه هستیم و باید با توجه به این فرصت و تهدیدها به این شاخص به سرعت نزدیک شویم. تاسیسات زیربنایی کشور، سدها و.. فرصت‌هایی هستند که در کشور وجود دارند.

وی ادامه داد: در کنار این فرصت با تهدید کاهش منابع آب در کشور مواجه هستیم. وقتی به کتاب‌ها مراجعه می‌کنیم در مقاطع مختلف متوسط بارندگی در کشور حدود 275 تا 280 میلیمتر بوده است اما به مرور زمان این عدد به 240 میلیمتر و در 10 سال اخیر نیز به 210 میلیمتر رسیده و اکنون سرانه آب کشور یک سرانه بحرانی است.

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: در سال جاری این تهدید بحرانی‌تر شده است. بارندگی که در کشور تا این لحظه شاهد آن هستیم 90 میلیمتر است و حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته و 45درصد نسبت به میانگین کمتر است.

حاج رسولی‌ها ادامه داد: مساله دیگری که در این زمینه وجود دارد، عدم تناسب در بارندگی‌ها است. در این راستا در حوضه ارومیه شرایط مثبت است و اما در حوضه خلیج فارس، ایلام، بندر عباس و خوزستان شاهد کاهش 46درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته هستیم.

وی گفت: در استان خوزستان میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته 5درصد کاهش و نسبت به میانگین دراز مدت حدود 52 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ورودی به سدها در سال گذشته در کل کشور تقریبا 14 میلیارد متر مکعب بود که این عدد امسال به حدود 10میلیارد متر مکعب رسیده و کاهشی حدود 27 درصد دارد. این عدد در استان خوزستان حدود 34 تا 35 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

حاج رسولی‌ها با بیان این‌که هیچوقت آب را در کشور به عنوان یک نهاده تلقی نکرده‌ایم، گفت: همیشه آب به عنوان یک کالای رایگان در اختیار گذشته شده است و این مساله باعث می‌شود هیچ انگیزه‌ای برای صرفه جویی در مصرف آب وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: در ابتدای دولت دوزادهم یکی از محورهای اصلی این بود که چرا مقوله آب را همیشه به صورت جزیره‌ای پیگیری می‌کنیم. اکنون فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و باید در زمینه مدیریت منابع آب، مباحث کارشناسی را در مجامعی که آب را به صورت یک مساله واحد نگاه می‌کنند، مطرح کنیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.