علت کاهش صادرات میعانات گازی به کره‌جنوبی اعلام شد

علت کاهش صادرات میعانات گازی به کره‌جنوبی اعلام شد

دوشنبه, مارس 12, 2018 - 14:59 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

در حالی که خبرگزاری رویترز به استناد آمار شرکت ملی نفت کره جنوبی از کاهش حجم صادرات نفت ایران به کره جنوبی خبر داده، وزارت نفت این کاهش صادرات را مربوط به میعانات گازی دانسته و بر ثابت ماندن مقدار نفت خام صادراتی ایران به کره جنوبی تأکید کرده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، رویترز دو هفته پیش با انتشار گزارشی با استناد به آمارهای شرکت ملی نفت کره جنوبی اعلام کرد "در حالی که کل واردات نفت کره جنوبی در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته 6.6 درصد رشد داشته و به 99.8 میلیون بشکه رسیده، اما واردات این کشور از ایران با افتی 47.3 درصدی نسبت به ژانویه سال گذشته مواجه بوده است."

بر اساس این گزارش، "میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه گذشته میلادی 7.812 میلیون بشکه بوده است. این رقم نسبت به 8.712 میلیون بشکه ماه قبل از آن (دسامبر 2017) و 14.819 میلیون بشکه ژانویه 2017 کاهش نشان می دهد.ایران در ماه ژانویه پس از عربستان و کویت سومین تامین کننده نفت کره جنوبی بوده است. میزان واردات نفت کره جنوبی از عربستان و کویت در ماه ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است."

وزارت نفت با ارسال توضیحاتی به خنسبت به این خبر رویترز واکنش نشان داد و تأکید کرد: "تأمین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، علت کاهش صادرات میعانات گازی به کره جنوبی بوده است."

متن کامل توضیحات وزارت نفت بدین شرح است: "مقایسه آمار منتهی به ژانویه 2017 و سال 2018 میلادی به دلیل کاهش حجم صادرات میعانات گازی بوده و حجم نفت خام صادراتی ایران به کره جنوبی در مدت ذکر شده مطابق قراردادهای بلندمدت و بدون تغییر بوده است. بعد از اجرایی شدن برجام و با افزایش حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی، حجم قابل توجهی از میعانات گازی ذخیره سازی شده بر روی کشتی‌های نفتکش و انبارها به کشور کره جنوبی فروخته شده و در ماههای منتعی به ژانویه 2017 تا روزانه 350 هزار بشکه میعانات گازی به این کشور ارسال می شد.

با اتمام میعانات گازی ذخیره شده و همچنین به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ابتدای سال جاری و به منظور تأمین خوراک این پالایشگاه از حجم فروش میعانات گازی به کره جنوبی کاسته و معادل آن در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار گرفته و هم‌اکنون حجم آن به روزانه 200 هزار بشکه رسیده و متناسب با آن از حجم صادرات میعانات گازی به کره جنوبی کاسته شده است. بنابراین برخلاف تیتر خبر منتشر شده در خبرگزاری تسنیم، کاهش صادرات مربوط به میعانات گازی بوده و ارتباطی با صادرات نفت خام ندارد."




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.