مدیرعامل بیمه البرز اعلام کرد که با توجه به زیانده بودن برخی از رشتههای بیمهای مانند رشتههای بیمه درمان و خودرو، بیمه البرز در صدد است ترکیب فعلی پرتفوی خود را بر مبنای رعایت اصول حرفهای بیمهگری تعدیل كرده و در صورت امكان، سهم رشتههای اختیاری و سودآور را افزایش دهد.
سهم رشتههای اختیاری و سودآور در پورتفوی بیمه البرز افزایش می یابد
سهم رشتههای اختیاری و سودآور در پورتفوی بیمه البرز افزایش می یابد
به گزارش دیوان اقتصاد، سیدرسول تاجدار در گفت و گو با پایگاه خبری نقدینه به سوالات حول محور فعالیت های این شرکت، قرار گرفتن آن در جمع شرکت های برتر و ... پاسخ داده است که در زیر می خوانید:
1. چه مؤلفههایی باعث قرار گرفتن شما در فهرست شرکتهای برتر ایران به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی ایران شده است؟
بیمه البرز در شاخصهای مربوط به اندازه و رشد شرکت ( شامل شاخصهای فروش، رشدفروش، ارزش افزوده، تعداد کارکنان، رشد اشتغال و ...) در شاخصهای مربوط به سودآوری ( شامل شاخصهای رشد سود، بازده فروش، بازده دارایی، گردش دارایی و ...) در شاخصهای مربوط به بازار (شامل شاخص ارزش بازار، بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت Pبه E و نسبت P به B ) امتیاز و رتبههای مناسبی را کسب کرده است .
بیمه البرز با 54 شعبه و حدود 2200 نماینده فعال در بازار حضور دارد که توانسته است در سال 1395 حدود 1900 میلیارد تومان حقبیمه تولید کند. شركت بيمه البرزدرسال1395چهارمين شركت از لحاظ حق بيمه توليدي بوده و سهمي معادل6.7 درصد از حق بيمه توليدي صنعت رابه خوداختصاص داده است. در بخش خسارت نیز در سال 1395، 1،331 میلیارد تومان خسارت از سوی بیمه البرز پرداخت شده که معادل 7.4 درصد از خسارت پرداخت شده از سوی صنعت بیمه است.
همچنين بيمه البرز در شرایط کنونی بالاترين سرمایه را بینشركتهایبيمه خصوصي دارد ودرارزیابیهایی که طی سالهای 1392 تا 1395 از سوی بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته، در سطح یک توانگری مالی قرار گرفته است.
2. چه برنامهای برای ارتقای رتبه خود در این فهرست دارید؟
بیمه البرز با تمرکز بر پنج بعد عملکردی شرکت که شامل بعد فنی و بیمهای، بعد مالی و سرمایهگذاری، بعد افزایش رضایت مشتری، بعد تسهیل فرآیندهای داخلی و بعد رشد و یادگیری میشود، تلاش کرده است تا همچنان به عنوان شرکتی نامدار در عرصه صنعت بیمه ماندگار بماند.
لیکن باید توجه داشت که صنعت خدمات مالی به صورت عام و صنعت بیمه به صورت خاص در حال تجربه کردن یک تحول بسیار اساسی است و روند تحولات دیجیتالی، بسیاری از حلقههای زنجیره ارزش این صنعت را مورد تغییرات اساسی قرار خواهد داد. مطالعات نشان میدهد خودکارسازی فرآیندها در صنعت بیمه میتواند تا 30 درصد هزینهها را کاهش دهد. تکنولوژی تغییرات خود را شروع کرده است و ظرف 3 الی 5 سال آینده سرعت تغییرات به شدت افزایش خواهد یافت چرا که این تکنولوژیهای جدید انتخابهای بیشتر، سرویسدهی بهتر و قیمتهای پایینتری را برای مشتریان به ارمغان میآورد . در این میان شرکتهایی که از این نوآوریهای دیجیتالی در حلقههای مختلف زنجیره ارزش خود – از طراحی محصول و بیمهگری گرفته تا مدیریت خسارت- بیشترین استفاده را صورت دهند، به مزیت رقابتی دست خواهند یافت. مطالعات بینالمللی نشانمیدهد که پیادهسازی این فناوریها منجر به افزایش درآمد و کاهش خسارت پرداختی و کاهش شگرف هزینههای عملیات بیمهگری شده است. مشتریان از شرکتهای بیمه انتظار ارائه محصولات و خدماتی سادهتر، شفافتر و منعطفتر را دارند که تحقق این سطح از انتظار در دنیای امروز تنها به مدد بهرهمندی از مزایای دنیای دیجیتال، اپ استارها، برنامههای نرمافزاری قوی و ... امکانپذیر است که بیمه البرز در برنامههای آتی خود با در نظر گرفتن منافع شبکه فروش این مهم را مد نظر قرار داده است . باید توجه داشت که امروزه پیمودن این راه ، نه یک انتخاب که یک اجبار است.
علاوهبراین، با توجه به زیانده بودن برخی از رشتههای بیمهای مانند رشتههای بیمه درمان و خودرو، بیمه البرز در صدد است ترکیب فعلی پورتفوی خود را بر مبنای رعایت اصول حرفهای بیمهگری تعدیل كرده و در صورت امكان، سهم رشتههای اختیاری و سودآور را افزایش دهد.
قابل توجه است که بیمه البرز در رشتههایی مانند بیمههای باربری، مهندسی و آتش سوزی بصورت تخصصی فعالیت دارد. برای مثال، با اینکه سهم بیمه البرز از حق بیمه تولیدی صنعت بیمه حدود 6.7 درصد است لیکن سهم بیمه البرز از پورتفوی تولیدی صنعت بیمه در رشتههای سودآور و تخصصی در سال 1395 بسیار بالاتر بوده است به گونهای که حدود 16 درصد از پورتفوی بیمههای باربری صنعت بیمه و حدود 14 درصد از پورتفوی بیمههای مهندسی صنعت بیمه، مربوط به بیمه البرز است. با بررسی عملکرد گذشته مشاهده میشود که بیمه البرز در رشتههایی مانند بیمههای باربری، مهندسی و آتش سوزی به صورت تخصصی فعالیت دارد و طبق آمار ارائه شده ازسوی بیمه مرکزی رتبه بیمه البرز از پورتفوی صنعت بیمه در رشته درمان 3، مسوولیت 2 مهندسی 3، نفت و انرژی 1 و هواپیما 3 بوده است. بنابراین معتقد هستیم بیمه البرز باید به سمت پورتفوهای سنتی خود که در آن تخصص دارد، حرکت کند. در این راستا تولید محصولات جدید بیمهای و تشویق نمایندگان به فروش بیمههای خرد و انفرادی نیز در الویت خواهد بود.
3. عملکرد خود را در سال 96 چگونه ارزیابی میکنید و آیا به اهداف تعیین شده دست پیدا کردهاید؟
در سال 1396 اقتصاد و صحنه سیاسی کشور به علت انتخابات ریاست جمهوری در ایران، تغییر وزرا و رویکردها نسبت به اصلاحات، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و کندتر شدن روند برجام، با تلاطم بسیاری مواجه بوده است. در این میان پیشامدهایی مانند غرق شدن کشتی سانچی، انفجار معدن یورت در استان گلستان، حادثه آتشسوزی پالایشگاه تهران، واژگونی اتوبوس دانشآموزان هرمزگانی، زلزله در استانهای غربی کشور و سقوط هواپیمای پرواز تهران – یاسوج، شرایط نامطلوبی را برای هموطنان عزیزمان رقم زد که کام همگان را تلخ و ایران عزیز را داغدار کرد و بر صنعت بیمه و بیمه البرز نیز به لحاظ پرداخت خسارت، تاثیر زیادی گذاشت . برای مثال، درپی زلزله آبانماه سالجاری در استانهای غرب کشور و کرمان، بیشترین حجم پروندههای خسارتی در این حوزه ( حدود 15 هزار پرونده ) متعلق به بیمه البرز بوده یا اینکه نفتکش سانچی در قالب کنسرسیوم میان بیمه البرز و یکی از شرکتهای بیمه داخلی به میزان 30 درصد تحت پوششبوده (70 درصد آن از سوی بیمهگزار رأساً نزد شرکتهای بیمه خارجی پوشش داده شده است) که متعاقباً با ارائه مدارک و گزارش مقامات ذیصلاح در چارچوب شرایط بیمهنامه ضمن بررسی سهم از خسارت، خسارت وارده به بدنه کشتی پرداخت خواهد شد.از طرف دیگر در بخش فروش و سرمایهگذاری نیز شرایط حاکم بر صنعت بیمه در سال 1396 همچون سالهای اخیر، تحت تاثیر فضای ناسالم رقابتی و شرایط اقتصادی کشور بوده است. اخذ عوارض وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و نیروی انتظامی، کاهش سود سپردههای بانکی و افزایش هزینه سهم صندوق تأمین خسارتهای بدنی و... سودآوری شرکت را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. بیمه البرز باوجود این شرایط در سال 1396، با تلاش همکاران و شبکه فروش خود توانسته است ضمن رعایت اصول حرفهای به بخشهای عمدهای از اهداف خود برسد. بیمه البرز بیش از همه به ارتقای کیفیت ارائه خدمات و بهبود ترکیب پورتفوی خود توجه دارد. افزایش حدود اختیارات واحدها همراه با افزایش نظارت بر عملیات بیمهگری به خصوص کنترل در پرداخت خسارت، از سیاستهای تاکید شده در سال 96 بود که به لطف خداوند بدان جامه عمل پوشیده شد. از جمله اهداف راهبردی شرکت حفظ و ارتقاي وضعيت توانگري (پشتوانه مالي و تخصص حرفهاي) و ماندگاري (حضور هميشگي در صنعت بيمه و اقتصاد كشور از طريق مشتريمداري، مديريت علمي، افزايش بهرهوري و كارآيي) شركت؛ انتخاب الگوي مشتري مداري ضمن حفظ حداکثر بازدهی؛ حفظ منافع ذینفعان با به كارگيري كارآمد ذخاير فني و اندوختهها در بازار پول و سرمايه؛ تنوع بخشي به پوششهاي بيمهاي و ايجاد آمادگي در جهت اجراي آن؛ حضور فعال در بازار رقابتي بيمه، ضمن احتراز از رقابت ناسالم و غيرمنطقي با رقبا و بهبود و افزايش مداوم بهرهوري منابع بوده است که شرکت همه تلاش خود را به کار برده تا بدان عمل کند.
4. سال آینده را با چه رویکردی برنامهریزی کردهاید و آیا سالی پربارتر از امسال را پیشبینی میکنید؟
همانطور که بیان شد، بیمه البرز اهداف راهبردی بلندمدتی دارد که تلاش میکند تا بدان عمل کند. برای رسیدن به این اهداف، بیمه البرز برنامههایی برای کاهش دوره وصول مطالبات، طراحی محصولات جدید بیمهای ، گسترش شبکه فروش به ویژه در زمینه نمایندگان تخصصی بیمه عمر، کاهش وابستگی در زمینه فناوری اطلاعات ( به ویژه در زمینه نرمافزار بیمهای) به شرکتهای بیرونی، ارتقای دانش و مهارت کاری کارکنان و نمایندگان، افزایش نرخ بازدهی سرمایهگذاریها، انجام فعالیتهای سرمایهگذاری در بخش ساختمان، عرضه بیمههای عمر و سرمایهگذاری با ترکیب و تنوع جدید، افزایش سود هر سهم از طریق انتخاب ترکیب پورتفوی مناسب و کاهش نسبت خسارت، افزایش رضایت مشتریان در سطح کشور از طریق استانداردسازی فعالیتها، استفاده از فناوریهای جدید جهت ارائه خدمات و ... دارد که به کمک همکاران و شبکه فروش در صدد عملیاتی کردن آنها است و بالتبع تمامی این تلاشها جهت کسب سود بیشتر و ارتقای رتبه شرکت در ارزیابیها است.
5. معیارهای انتخاب برترین شرکتهای ایران را تا چه حد مطابق با استانداردها و همچنین علمی میدانید؟
همانطور که مستحضر هستید در رتبهبندی صد شرکت برتر، از روش «ارزیابی جایگاه و نتیجه عملکرد شرکتها» استفاده میشود. این روش، روشی است که بسیاری از شرکتهای بزرگ رتبهبندی و اعتبارسنجی جهان مانند فورچون ، FTSE، S&P و ... مورد استفاده قرار میدهند. سایر روشها مانند « روش ارزیابی فرآیندی عملکرد شرکت یا روشهای فرآیندگرا»به دليل نياز به دامنه گستردهای از اطلاعات بر پایه «خودارزيابي»، غیر قابل اتکا محسوب میشوند.
لیکن در اقتصادی که قیمتها بعضاً منعکسکننده عملکرد واحد اقتصادی نیست نتایج حاصل از روش «ارزیابی جایگاه و نتیجه عملکرد شرکتها» برای رتبهبندی شرکتها، انحرافاتی را به همراه خواهد داشت. برای مثال، در صنعت بیمه، ممکن است به دلیل تورم، سرمایه مورد بیمه در بیمههای آتش سوزی و به تبع حقبیمه دریافتی، از سالی به سال دیگر افزایش یافته باشد. در این میان اعداد و ارقام صنعت بیمه، رشد فروش را نشان میدهد اما در حقیقت، ممکن است صنعت بیمه و شرکتهای بیمه رفتار توسعه ای خاصی از خود بروز نداده باشند. بنابراین، تحلیل عدد شاخص به تنهایی و بدون در نظر گرفتن شرایط موجود در اقتصاد، تحلیلها و ارزیابیها را به بیراهه خواهد برد.
در شاخصهای مربوط به داراییهای ثابت نیز گاهاً مشاهده میشود، شرکتهایی که به تازگی تجدید ارزیابی داراییها را انجام دادهاند و شرکتهایی که داراییهای آنها با قیمتهای تاریخی ثبت شده است، با یک معیار سنجیده میشوند و در این حالت عدد شاخصها نمیتواند بیانگر تمامی واقعیت باشد.
توضیح نهایی اینکه تاکید صرف به میزان فروش وعدم توجه به شاخص های مهم واثرگذاری چون مانده عملیات ، میزان مطالبات (خصوصاً بدهکاران سنواتی ، E.P.S و بازدهی سرمایه وحقوق صاحبان سهام ، همواره نتایج گمراه کننده ای خواهد داشت.)
6. چه پیشنهادی برای رتبهبندی بهتر شرکتهای برتر ایران ارائه میدهید؟
به نظر اینجانب، تازمانی که یک فعالیت اقتصادی در معرض یک رقابت واقعی قرار نگرفته و مبادلات بین المللی مناسب و کافی نداشته باشد یا اینکه شاخص ها هم وزن نشده باشند، نمی توان قضاوت قابل اتکایی داشت، لذا امیدوارم در سال های آتی با اتکا به توانمندی های داخلی ورویکرد مثبت به مبادلات خارجی و پیوستن به اقتصاد جهانی ونهایتاً بهره مندی ازخدمات موسسات ارزیابی معتبر، ضمن ارتقای عملکرد اقتصاد کلان، بتوانیم با ارائه خدمات مناسب به بیمه گزاران، تصویر صحیح و منطقی از توان و تخصص این شرکت ها داشته وانتخاب را برای مشتریان بر مبنای شاخص های علمی، میسر و ممکن کنیم. به اعتقاد اینجانب چنانچه فرآیند مذکور عملیاتی شود عملاً انتخاب بیمه گران از سوی بیمه گذاران از مبنای قیمت به مبنای خدمات وسرویس مناسب تغییر خواهد کرد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد