بانک ملت ؛ بانکی با 40 هزار میلیارد ریال سرمایه

بانک ملت ؛ بانکی با 40 هزار میلیارد ریال سرمایه

شنبه, می 28, 2016 - 14:17 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

 بانک ملت ، شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است، که هم‌اکنون پس از بانک ملی ایران و بانک صادرات ایران، با حدود ۱۹۰۰ شعبه داخل کشور و دو شعبه خارج از کشور به عنوان سومین بانک بزرگ ایران محسوب می‌شود. بانک ملت در سال مالی ۱۳۹۱ با درآمدی بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان)، در رتبه پنجم از فهرست بزرگترین شرکت‌های ایرانی قرار گرفت.

بانک ملت پس از انقلاب ۵۷ و در پی ملی شدن همه  بانک‌ها توسط شورای انقلاب، سپس ادغام کلیه بانک‌های تجاری، در قالب دو بانک تجارت و ملت، در خرداد ماه ۱۳۵۸ تأسیس شد.

سرمایه اولیه این بانک ۳۳٫۵ میلیارد ریال بود، که از دارایی‌های ۱۰ بانک تجاری؛ بانک پارس، بانک عمران، بانک فرهنگیان، بانک داریوش، بانک تهران، بانک تجارت خارجی، بانک اعتبارات تعاونی و توزیع، بانک بین‌الملل ایران، بانک ایران و عرب و بانک بیمه ایران، تشکیل می‌شد.

بانک ملت پس از تغییر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۴، بعنوان اولین بانک دولتی، برای خصوصی‌سازی آماده شد.

این بانک به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها (مورخ ۱۷ فروردین۸۷) و تصویب‌نامه هیات وزیران شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید. دراین سال مجموع دارایی‌های بانک ملت معادل ۱۳۱٫۰۰۰ میلیارد ریال اعلام شده‌است در این سال ۵ درصد از سهام بانک ملت، در بورس تهران عرضه گردید، که از این میزان 2.5 درصد به‌ فروش رسید و تنها خریدار آن نیز شرکت آتیه کارکنان بانک ملت (صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ملت) بود، که از زیرمجموعه‌های بانک به ‌شمار می‌آید.

بانک ملت در حال حاضر با سرمایه ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور است که درچارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌است.

بانک ملت علاوه بر ارایه خدمات مشابه سایر بانک ها خدمات خاصی را نیز ارایه می دهد که برخی از آنها به شرح زیر است .

** پایانه بانکی غیرنقد**

 در راستای توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی و افزایش استقبال مشتریان جهت استفاده از خدمات پایانه های خود پرداز بانک ملت ، پایانه بانکی غیر نقد طراحی و تولید گردید .

تمامی خدمات موجود بر روی پایانه های خود پرداز بانک ملت (به غیر از امکان برداشت وجه نقد) در پایانه  بانکی غیر نقد نیز قابل دسترسی بوده و مشتریان می توانند با استفاده از کارت های صادره بانک ملت و همچنین کارت سایر بانک های عضو شبکه شتاب از خدمات پایانه های مزبور بهره مند شوند. با عنایت به ابعاد متناسب پایانه بانکی غیر نقد برای نصب پایانه های مزبور فضای اندکی مورد نیاز بوده و قابلیت تجهیز و نصب آن در تمامی اماکن نظیر مراکز تجاری، فرودگاه ها ، ایستگاه های راه آهن ، پایانه های مسافربری ، جایگاه های عرضه سوخت ، شهرک ها ، سازمان ها ،شرکت ها و ... امکان پذیر می باشد.

** تسیهلات مشارکت مدنی **

مشارکت مدنی عبارت است از در آمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی با بانک به نحو مشاع برای تحقق امر معین در زمینه فعالیت های تولیدی ، بازرگانی و خدماتی به مدت محدود به منظور انتفاع طبق قرارداد.

از جمله موارد اعطای تسهیلات مشارکت مدنی می توان به ایجاد احداث ، توسعه و تکمیل طرح ها ، تولید و فروش محصول ، احداث یا تکمیل مسکن و ساختمان ( انفرادی و انبوه سازی)، بخش بازرگانی داخلی و خارجی ، صادرات قبل و بعداز صادرات و بخش خدمات اشاره کرد .

**(#712*)**

مزایای بانکداری الکترونیک از طریق #712* شامل عدم نیاز به نصب نرم افزار بر روی گوشی تلفن همراه ، عدم نیاز به اعمال تغییرات در تنظیمات گوشی تلن همراه ، سازگاری با هر مدل گوشی تلفن همراه ، سهلوت دسترسی در هر نقطه تحت پوشش همراه اول / ایرانسل .

این سامانه محصول جدیدی است که می تواند خدمات متنوع را صرفا از طریق تلن همراه و از بستر ussed در تمامی ساعات شبانه روز در اختیار مشتریان قرار دهد .

** بسته اعتباری تدبیر سلامت **

گروه هدف بسته اعتباری تدبیر سلامت شامل تولید کنندگان و وارد کنندگان ، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی – شرکت های پخش دارو – داروخانه ها- آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها ، سونوگرافی ها و سایر مراکز تصویر برداری و توان بخشی ها – درمانگاه ها ، کلینیک ها – پزشکان ، دندانپزشکان – بیمارستان، هتل بیمارستان ها و مراکز توریسم درمانی .

نوع این تسهیلات سرمایه در گردش ، سرمایه ثابت و نوع تعهدات نیز اعتبارات اسنادی داخلی ریالی ، اعتبارات اسنادی و وارداتی است .

موضوع این تسهیلات تامین مالی خرید مواد اولیه داخلی جهت تولیددارو ، تامین مالی خرید قطعات یدکی خطوط تولید از داخل یا خارج از کشور، تامین مالی وارد کنندگان دارو به منظور واردات دارو از خارج از کشور ، تنزیل اسناد ناشی از مطالبات فروش دارو و تجهیزات پزشکی (فروش نسیه ) با استفاده از ابزار اعتبار در حساب جاری ، تامین سرمایه در گردش متقاضیان درقالبتسهیلات موردی ، سقف یا حد اعتباری جهت خرید مواد مصرفی ، دارو و ملزومات پزشکی ،اعطای تسهیلات سرمایه ثابت به منظور تامین مالی تجهیزات پزشکی مورد نیاز پزشکان و دندانپزشکان حداکثر به میزان 30 میلیارد ریال و حداکثر 36 ماهه .

** پایانه های پرداخت بهای سوخت **

بانک ملت به منظور رفاه حال بیشتر هموطنان ، امکان پرداخت الکترونیکی با بهره گیری از پایانه ویژه پرداخت بهای سوخت را برای تمامی مشتریان بانک های عضو شتاب در جایگاه های سراسر کشور فراهم نموده است .

** مجازی کارت ملت **

مجازی کارت ملت یک عدد 16 رقمی متصل به حساب متمرکز حقوقی مورد نظر صاحبان آن می باشد ، هدف از طراحی این کارت انتقال وجه به حساب ایشان از طریق درگاه های الکترونیک تظیر دستگاه خود پرداز . پایانه های شعب توسط اشخاص ثالث از طریق کارت های عضو شتاب است .

مشخصات مجازی کارت ملت : صرفا برای استفاده حساب های حقوقی ریالی به غیر از سپرده بلند مدت تعریف می شود ، یک شماره کارت مجازی تک منظوره جهت واریز وجوه است ، قابلیت پرداخت برای این نوع کارت تعریف نشده است ، لذا فاقد رمز اول ، رمز دوم و کد امنیتی است ، کارت فیزیکی برای آن صادر نمی شود .

این کارت را می توان از طریق شعب و یا مراجعه به صفحه اینترنتی دریافت کرد.

** درگاه پرداخت اینترنتی( VPOS)**

این درگاه برای آن دسته از مشتریانی که از طریق یک وب سایت اینترنتی اقدام به فروش نقدی کالاها و خدمات خود می نماید ، کاربرد دارد

دانشگاه ها ، کارگزاری های بورس اوراق بهادار ، آژانس های فروشنده بلیت قطار ، هواپیما و اتوبوس ، شرکت های ارائه کننده اینترنت ، دفاتر پیشخوان دولت ، دفاتر بیمه و .....از مصادیق مشتریان حقوقی و حقیقی استفاده کننده از این وع پایانه فروش می باشند.

واریز مبلغی تراکنش های درگاه پرداخت اینترنتی در حساب متصل به آن به صورت ریز تراکنش و یک بار در شبانه روز صورت می گیردبه نحوی که تراکنش های انجام شده طی یک شبانه روز بین ساعت 4 تا 6 صبح روز بعد به حساب متصل به پایانه وریز می شود.

 

     




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.