کاهش قیمت تمام‌ شده تولید، پیش‌نیاز جذابیت کالای ایرانی

کاهش قیمت تمام‌ شده تولید، پیش‌نیاز جذابیت کالای ایرانی

نایب‌ رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: رفع چالش‌ها برای کاهش قیمت تمام‌شده تولید، پیش‌نیاز جذاب شدن کالای ایرانی برای مصرف‌کننده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از  ایبِنا، حسین سلاح ورزی افزود: برای اثرگذاری شعار حمایت از کالای ایرانی، باید بهبود فضای کسب‌ و کار و حمایت از تولیدات ملی به‌نحوی در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود که در عمل زمینه مساعد برای تولید کالاهای داخلی با کیفیت و دارای قیمت مناسب فراهم آید و مصرف‌کننده ایرانی نه برای یک سال، که برای بلندمدت طرفدار خرید این کالاها باشد.



وی اضافه کرد: برای پرداختن به شعار حمایت از کالای ایرانی، باید نگاه کلی‌تر و عام‌تری به مفهوم کالا و تولید ایرانی داشته باشیم و محصولات اقتصاد ایران اعم از کالا و خدمات را در دایره محاسبات مد نظر قرار دهیم.



سلاح ورزی با بیان اینکه نخستین معضلی که تولید ملی با آن روبروست بالا بودن قیمت تمام‌شده است افزود: بالا بودن قیمت تمام‌ شده قیمت کالا و خدمات در اقتصاد ایران بزرگترین مشکلی است که گرچه سرمنشأهای مختلفی دارد اما کل کالاها و خدمات تولیدی را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد و امکان رقابت در برابر مشابه خارجی را از فعالان اقتصادی می‌گیرد.



وی ادامه داد: معتقدم بخشی از معضل بالا بودن قیمت تمام‌ شده به بالا بودن هزینه‌های مبادلات برمی‌گردد که بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها ناشی از موانع موجود در فضای کسب‌ و کار است.



سلاح ورزی گفت: اگر دولت و حاکمیت می‌خواهد زمینه تولید کالای باکیفیت، رقابت‌پذیر و مورد اقبال بازار و مصرف‌کننده را فراهم کند، باید ضمن کاهش هزینه‌های مبادلاتی، بستر لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه تولید در کشور را فراهم کند. البته برای این کار باید به سراغ متغیرهای کلیدی مانند نرخ ارز، نرخ سود بانکی، نرخ تورم و دستمزد برود و تغییرات این متغیرها را مدیریت کند تا از یک‌سو برای تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت‌پذیری وجود داشته باشد و از سوی دیگر مصرف‌کننده نیز قدرت خرید کافی برای تهیه نیازها و گذران معیشت داشته باشد.



وی افزود: واقعیت امر این است که وقتی در اقتصاد ایران نرخ بهره بانکی و هزینه‌های مالیات و تأمین اجتماعی برای بسیاری بالاست و مداخله‌های دولت در فرایند تعیین دستمزد نیز که به‌دنبال افزایش۲۰ درصدی دستمزدهاست بر فرایند تولید تاثیر می‌گذارد، در عمل نمی‌توانیم شاهد ارائه محصولات باکیفیت و رقابت‌پذیر باشیم که با استقبال بازار نیز مواجه شود.



نایب رییس اتاق ایران گفت: در فضای کسب‌ و کار ایران، هماهنگی کافی میان سیاست‌های پولی، مالی و ارزی با سیاست‌های تجاری وجود ندارد به‌ نوعی که گاه دولت‌ها با نیت‌هایی غیر از حمایت از تولید داخلی، مثلاً کنترل تقاضا در بازار ارز، در حوزه تعرفه‌ها دخالت می‌کنند و مستقیما حوزه تولید را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهند.



سلاح ورزی افزود: اگر خواستار حمایت مردم از تولید داخل هستیم، باید بتوانیم کالا و خدمات را با قیمت و کیفیت مناسب تهیه و به مصرف‌ کننده عرضه کنیم و تحقق این امر منوط به این است که فعالان اقتصادی از نظر قیمت تمام‌ شده امکان نقش‌آفرینی مورد انتظار را داشته باشند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.