ربیعی: افزایش قیمت ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و به سرعت کاهش می‌یابد

ربیعی: افزایش قیمت ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و به سرعت کاهش می‌یابد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور، باید به دنبال راهکارهای مناسب برای شکوفایی اقتصاد، شفافیت امور و حفاظت از اموال مردم بویژه بازنشستگان باشیم گفت: افزایش قیمت نرخ ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، علی ربیعی در نشست هم اندیشی صندوق بازنشستگی کشوری با هلدینگ‌ها و شرکتهای تابعه در تهران، اظهار کرد: باید مدیریت‌داری را رها و بر سهام داری تاکید کنیم. زمینه فراهم شدن سلامت اداری و شفافیت را افزایش و در تمام امور، به ویژه انتصابات، بر اساس صلاح سازمان عمل شود.

وی امسال را سال موفقیتها و کارهای کوچک نامیده‌ام تا به واسطه این کارها و اقدامات کوچک که قطعا تحولات کوچکی را هم به همراه خواهد داشت، زمینه اصلاح شرایط و کارهای بزرگ فراهم شود. رسالت ما تغییر در محیط پیرامون خودمان است که اگر این اتفاق برای تک تک ما رخ دهد، در مجموع کل محیط پیرامونی تغییر می کند.

وی با ابراز امیدواری برای حصول نتایج مثبت از برگزاری این نشست گفت: به جهت ترکیب مناسب هیات مدیره کنونی باتوجه به تخصص و ابعاد مختلف هر یک از این عزیزان، می‌توان انتظار تحولات خوبی در آینده داشت که این انتظار با انتصابات شایسته‌ای که در صندوق و زیرمجموعه های آن در حال انجام است، روشن‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ سال سختی برای وزارتخانه و زیرمجموعه های آن بود، تصریح کرد: سال گذشته سالی پرفراز و نشیب بود که امیدواریم در سال جدید با کسب موفقیت‌های تازه این سختی‌ها به شیرینی تبدیل شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز هویت صندوق های بازنشستگی تغییر کرده است، گفت: صندوق‌ها باید محلی برای کاهش ریسک زندگی مردم در دوران سالمندی و بازنشستگی باشد و به کاهش ریسک زندگی، افزایش امنیت روانی و امید به زندگی بیانجامد و از شکنندگی جامعه پیشگیری کند.

ربیعی ادامه داد: افزایش مقاومت در جامعه و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در جامعه و بالارفتن روحیه جامعه برای کار و زندگی از جمله آثار مهم صندوق ها است. سالمندی نباید با فقر همراه شود و نباید فرد در این دوران از عمر خود دچار مشکل در زندگی و معیشت شود.

وی با بیان اینکه صندوق‌ها باید منابع را جمع آوری و سپس با توجه به ماهیت خود و محاسبات دقیق، سرمایه گذاری و سپس این منابع را در زمان خود به جامعه ذی نفعان خود بازگردانند، گفت: از ۵۰ سال قبل که صندوق های سازمانی شکل گرفتند، متاسفانه تصمیم های متعددی بدون کارشناسی و مطالعه توسط نهاد دولت و سایر نهادهای اثرگذار اتخاذ شد که عملا این صندوق ها را به دفاتر کارپردازی تبدیل کرد، به این معنی که شاغل در زمان اشتغال حقوق دریافت کند و در زمان بازنشستگی نیز به سازمان دیگری منتقل شده و حقوق دریافت کند.

ربیعی تاکید کرد: از سال ۹۳ مساله صندوق ها و ماهیت آنها فهم شد و تصور من این است که فهم این موضوع برای اولین بار در کشور توسط خود من مطرح و پیگیری شد و در آن زمان هیچ کس باوری از این اعداد و ارقام و وضعیت و آینده صندوق ها نداشت، اما امروز خوشبختانه این مساله برای بسیاری از افراد فهم شده و راه آن تنها حرکت در یک مسیر طولانی و منطقی است.

وی افزود: صندوق ها محل زندگی معیشتی و زندگی اجتماعی است و ما باید به گونه ای برنامه ریزی، تدبیر و عمل کنیم که صندوق ها به ماهیت اصلی خود بازگردند، خوشبختانه با ورود افراد جدید، افکار تازه و علمی و جهت گیری هایی که شاهد آن هستیم، امیدوارم صندوق به ماهیت اصلی خود بازگردد.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه صندوق ها بین نسلی هستند و فقط برای نسلی که هزینه ای پرداخت کرده، نیست، گفت: البته در دنیا صندوق هایی وجود دارند که تنها برای یک نسل است و پس از پرداخت و بازگرداندن منابع، عمر آن ها پایان می یابد؛ ولی در ایران، صندوق ها بین نسلی هستند و برای منابع کسب شده باید سرمایه گذاری مناسب و پربازده ای انجام شود تا بتوانند با تکیه بر آورده این سرمایه گذاری ها، حقوق بازنشستگان امروز و فردا را پرداخت کنند.

ربیعی ادامه داد: به کفایت دارایی‌ها و شیوه سرمایه گذاری که عمدتا توسط دولتها به صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق ها تحمیل شده است، کاری ندارم، اما باید بررسی شود که چگونه این سرمایه موجود باید مدیریت شود تا بیشترین سود از آن حاصل شود. در صندوق تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری آن، ۸۰ درصد سودآوری مربوط به همان ۲۰ درصد سرمایه گذاری است که توسط خود صندوق انجام شده و این اتفاق می تواند در سایر صندوق ها هم رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه هدف از ایجاد صندوق ها سرمایه گذاری و تامین منابع لازم برای پاسخ به ذی نفعان بین نسلی است، گفت: این مساله به راحتی فراموش می‌شود و به صندوق، به مثابه یک سازمان توسعه ای نگاه می شود و همین موضوع انتظارات شخصی و منطقه‌ای پدید می آورد که همه انتظار دارند صندوق ها سرمایه گذاری خود را برای توسعه یک منطقه خاص انجام دهند؛ این شرایط افزایش فشار را به صندوق باعث شده و آن را از مسیر اصلی خارج می کند.

وی تاکید کرد: صندوق باید در جایی سرمایه گذاری کند که بیشترین سودآوری حاصل شود، نه اینکه به عنوان یک سازمان توسعه ای وارد عمل شده و خواسته افراد یا بخش و حوزه خاصی را برآورده کند. ما باید به این باور برسیم که صندوق، سازمان توسعه ای نیست.

ربیعی با بیان اینکه رفع فقر و برقراری عدالت از جمله وظایف و برنامه های این وزارتخانه و مجموعه‌های تحت پوشش آن است، خاطرنشان کرد: این به معنای قبول فشارها و حاشیه برای ورود به یک سرمایه گذاری نیست.

وی ادامه داد: گاهی صندوق ها به مثابه تیماردار تلقی می شوند که باید بنگاه‌های اقتصادی را تیمارداری کنند. اگرچه بنگاه هایی که به صندوق ها تحمیل شده یا در اختیار وزارت رفاه قرار گرفته، به گونه ای عمل کرده‌اند که همان کار تیمارداری بوده و تلاش شده تا نیروی شاغلی از آن ها خارج نشود، اما ماهیت این صندوق چنین چیزی نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: گاهی و در بدترین وجه آن، نگاه به صندوق ها استفاده و بکارگیری نیروهای سیاسی به عنوان جانشین در آینده و برای مناصبی در کشور است که این گونه نگاه‌ها به ایجاد ذی نفعان من غیرحق می‌انجامد و در چنین شرایطی هرچند روزنه‌ای کوچک باشد، در آینده به راحتی به منفذی بزرگ و غیرقابل ترمیم تبدیل می شود. ما باید در بهترین زمان و در بهترین ظرفیتها سرمایه گذاری کنیم و به آینده پاسخ دهیم. باید نهاد اقتصادی پایه گذاری شود تا بتواند به نسل‌های بعدی پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: ذی نفعان صندوق فقط و فقط بازنشستگان امروز و آینده هستند و نباید هیچ ذی نفع دیگری در این میان تعریف شده و اجازه ورود به سیستم داشته باشد. باید صندوق به سیستم BI مجهز باشد و بخش‌های مدیریتی مورد نیاز در درون آن شکل گیرد.

ربیعی با اشاره به افزایش چشمگیر منابع برای پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: در گذشته و ابتدای کار، ماهانه تنها ۷۰۰ میلیون تومان منابع برای پرداخت حقوق تامین می شد، اما این رقم امروز به حدود ۴ هزار میلیارد تومان در ماه رسیده است؛ ضمن اینکه منابع بیمه تکمیلی درمان نیز توسط خود ما تامین می شود.

وی اصلاح ساختار را یکی از روش‌های نیل به استراتژی افزایش سرمایه، دارایی‌های بین نسلی و مدیریت سازمانی عنوان کرد و افزود: سازمان کار، شکل کار و شکل مدیریت هلدینگ‌های ما باید تغییر کند. منظور از تغییر ساختار، تغییر شکل و مهمتر از آن، شیوه کار در سال جدید است. باید به سمت شفافیت و تخصص‏گرایی در شیوه مدیریتی حرکت کنیم.

وی گفت: مدیران حوزه اقتصادی باید به شیوه بخش خصوصی اداره شوند و عملکرد اجتماعی داشته باشند. این حوزه باید غیرسیاسی باشد و این یکی از تاکیدات مهم برای مدیریت حوزه اقتصادی در صندوق بازنشستگی کشوری است. باید به نهادهای نظارتی به درستی و سرعت پاسخ داده شود و با ایجاد شفافیت لازم، از ابهام‌های احتمالی جلوگیری شود.

ربیعی افزود: شیوه مدیریت در کار باید اصلاح شود. باید به سمت بین‌المللی شدن فعالیت‌های اقتصادی حرکت کنیم. ما نیازمند ورود به بازارهای اقتصاد جهانی هستیم. استفاده از کالاهای ایرانی و ظرفیت‌های داخلی صندوق،  یکی دیگر از ضرورتهای سال جدید است و باید به عنوان یک تعصب سازمانی دنبال شود. وقتی ظرفیت و کالایی در سطح صندوق در حال تولید است، باید از همان کالا استفاده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه گذاری خارجی سالم و بخش خصوصی سالم استفاده شود، تصریح کرد: باید در خروج از بنگاه داری، از ظرفیت‌های خارجی و بخش خصوصی داخلی، به درستی استفاده شود و از بنگاه داری غیر ضروری خارج شویم.

وی ادامه داد: باید مدیریت داری را رها و بر سهام داری تاکید کنیم. سلامت اداری و شفافیت را افزایش دهیم و در تمام امور، به ویژه انتصابات، بر اساس صلاح سازمان عمل کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: آنچه در اختیار ما است اموال بازنشستگانی است که با حداقل حقوق، در حال امرار معاش و زندگی هستند. اگر درست و صادقانه عمل کنیم، زندگی شخصی و کاری ما پر برکت خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صندوق، سازمان توسعه نیست، اما باید به اقتصاد کشور کمک کند، گفت: در شرایطی که دنیا در حال بازی روانی با ایران است و از سوی دیگر مخالفان دولت نیز، به دنبال ضعیف نشان دادن دولت هستند و امنیت روانی کشور، با چالش مواجه است، صندوق‌ها باید در حوزه اقتصادی با دقت و حساسیت ویژه عمل کنند.

وی اظهار کرد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور، باید به دنبال راهکارهای مناسب برای شکوفایی اقتصاد، شفافیت امور و حفاظت از اموال مردم بویژه بازنشستگان باشیم.

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش گفت:  افزایش قیمت نرخ ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

ربیعی در پایان خواستار بهبود نسبت جنسیتی مدیران حوزه اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری و استفاده از ظرفیت بانوان در امور مدیریتی شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.