وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حمایت از کالای ایرانی باید در عمل و نه فقط در شعار توجه جدی شود و این مهم یک موضوع ملی است و ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) باید در این زمینه برنامه ریزی کند.
حمایت از کالای ایرانی موضوع ملی است
حمایت از کالای ایرانی موضوع ملی است
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا ، محمد شریعتمداری در دیدار با مدیران ایدرو(سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) با اشاره به ضرورت توجه به نخبگان و جوانان اظهار کرد: جهت گیری جهان به سمت استفاده از جوانان تحصیلکرده است و جوانان باید در این سازمان امکان ارایه نظر و در برخی موارد تصمیم گیری پیدا کنند و این اتفاق باید بیفتد و این خواسته جدی من است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر جهت گیری سازمان توسعه ای ایدرو بر اساس چشم انداز 1404 گفت: تبدیل شدن به قطب صنعتی، علمی و فناوری در منطقه و سنجش نسبت عملکرد سازمان ایدرو با چشم اندازمورد نظر در این زمینه ضروری است .
وی ایجاد یک فضای جدید در زمینه صنایع بالادستی نفت و گاز با مشارکت ایدرو را ضروری دانست و گفت: ایدرو به جوانان میدان دهد و با مشارکت جوانان تحصیلکرده، صنایع بالا دستی نفت را گسترش دهند و این موضوع مهمی است و باید برای آن برنامه ریزی عملیاتی و زمان بندی شده ارایه کند.
شریعتمداری با بیان اینکه کشور دارای استراتژی توسعه صنعتی نیست و این یک حلقه مفقوده است، تصریح کرد: ایدرو و ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) باید به سمت همکاری برای تدوین برنامه صنعتی حرکت کنند و این استراتژی باید زودتر آماده شود.
وی عنوان کرد: از معاونت طرح و برنامه وزارتخانه خواستیم که پیش نویس استراتژی صنعتی را با همکاری نخبگان، بخش خصوصی و فعالان این حوزه تهیه کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تامین مالی برای تحقق قانون حداکثر استفاده از توان داخل، یادآور شد: به موضوع تامین مالی باید توجه جدی شود و سازمان ایدرو برای پیدا کردن روش های نوین تامین مالی و فاینانس حرکت کند و دنبال حل مشکل و راه حل های موضوع باشد.
به گفته شریعتمداری، ماموریت ایدرو برای حمایت از کالای ایرانی بوده و این یک موضوع نه حکومتی بلکه ملی است و باید به تولید داخل باید بها داده شود و ایدرو باید در این زمینه ماموریت خود را تدوین و متمرکز تر روی این موضوع فکر کند.
وی با اشاره به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، گفت: ذخیره انرژی 50 درصدی، جلوگیری از آلودگی هوا و بهتر شدن سیستم لجستیک از نکات این طرح است و باید به سمت اینگونه سیستم های نیرومحرکه و پلت فرم های جدید حرکت کنیم و بخشی از اینها را بومی کنیم و ایدرو در زمینه اجرای این طرح باید مشارکت کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه علاوه بر آثار مثبت و فواید اجرای این طرح که بر کسی پوشیده نیست اظهار کرد: مهم ترین هدف این وزارتخانه برای پذیرش مسئولیت اجرای این طرح، زمینه سازی برای انتقال تکنولوژی و توسعه دانش ساخت خودروهای سنگین در داخل کشور است و اگر منابع مورد نیاز اختصاص یابد این موضوع باید اتفاق بیفتد که موضوع مهمی است.
شریعتمداری با اشاره به افزایش بار فولاد با ظرفیت 110 میلیون تن در آینده افزود: باید زیرساخت های مناسب حمل و نقل ایجاد شود و در این زمینه فرصت چندانی نداریم و باید اقدامات موثر انجام شود و ما نیز حمایت خواهیم کرد.
وی با تاکید بر پرهیز از تفرق صنایع نوین و فناورانه ادامه داد: تمامی داده های کشور در این زمینه باید تحت یک فرماندهی واحد قرار بگیرد ولی همه نمی تواند در یک سازمان جمع شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: لازم است غالب فعالیت های سازمان در بخش های فناوری های نوین بکار گرفته شود و برای صنایع دریایی یک شورای عالی تشکیل و در حال فعالیت است.
شریعتمداری با تاکید بر ضرورت توجه به ساخت داخل، تصریح کرد: کارهایی انجام شده اما ناکافی است و باید هم از ظرفیت های قانونی استفاده کرد و ایدرو در زمینه تصویب قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل و قوانین مرتبط همکاری کند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد