نمی‌توان به تکنولوژی‌های نو دید انفعالی داشت

مدیرعامل بورس انرژی:

نمی‌توان به تکنولوژی‌های نو دید انفعالی داشت

مدیرعامل بورس انرژی با تاکید بر تاثیرگذاری تکنولوژی‌های نو در پیشبرد اهداف حوزه حسابرسی تاکید کرد: لازم است نهادهای سیاست‌گذار حسابداری کشور اقدام فرابورس ایران در زمینه آشنایی بیشتر با تکنولوژی‌های نو در زمینه حسابرسی را حمایت کرده و ادامه دهند.

 

به گزارش دیوان اقتصاد، سید علی حسینی در نشست تخصصی «آینده حرفه‌ حسابرسی و فین‌تک» گفت: سال‌هاست در دنیا بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایران نیز می‌توان توسعه فین‌تک‌ها را از دیدگاه خدمات مالی بررسی کرده و تاثیر آن‌ها بر حرفه حسابرسی را مد نظر قرارداد.

مدیرعامل بورس انرژی همچنین متذکر شد: زمانی که بحث پیاده‌سازی استانداردهای IFRS مطرح شد برخی کشورها مانند آمریکا کتب درسی خود را بر این مبنا تدوین کردند تا در حوزه دانشگاهی آشنایی بیشتری با این مفاهیم ایجاد شود و حسابدارها هم بتوانند در محل کار خود از این تکنولوژی بهره بگیرند. در کشور ما نیز لازم است آموزش‌های این حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: حسابداری و حسابرسی‌ مشاغلی هستند که ایجاد خدمت می‌کنند و هر چه در حوزه خدمات ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد شود برای فعالیت‌های این عرصه متقاضیان بیشتری وجود خواهد داشت به همین دلیل بهره‌گیری از فین‌تک‌ها می‌تواند موجب تسریع خدمات، کاهش هزینه‌ها و اختصاصی کردن آن‌ها شود و بهره‌گیری از این موضوع در شرکت‌های بزرگ بورسی نیز می‌تواند موجب تسریع فرآیندها شود.

مدیرعامل بورس انرژی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به تکنولوژی‌های نو و اثرات آن‌ها بی‌توجه بود گفت: اگر قرار است گفته شود در کسب‌وکاری نیاز به این تکنولوژی‌ها حس نمی‌شود باید این صحبت‌ها بر اساس شناختی عمیق صورت گیرد. به همین دلیل باید تحقیقات و مطالعات متعددی در این حوزه انجام شود.

وی ادامه داد: طی 10 تا 12 سال گذشته در بازار سرمایه نیز تکنولوژی‌های نو به ما کمک‌های بسیاری کرده است و به عنوان مثال سامانه کدال در بازار سرمایه تاثیرات بسیاری داشته است که باعث شده به شفافیت و سرعت کارها افزوده شود.

حسینی با تاکید بر نقشه بدنه مدیریتی کشور در پرداخت بیشتر به این تکنولوژی‌ها اظهار امیدواری کرد که مدیران مرتبط برای این بخش ردیفی خاص باز کرده و در سازمان‌های خود مدیری را برای این حوزه منصوب کنند.

نیاز به آموزش شرکت‌های بزرگ عرصه حسابداری

دبیر کل انجمن حسابداری از دیگر سخنرانان این نشست بود که در صحبت‌های خود بر لزوم ارائه آموزش‌های مربوطه به شرکت‌های بزرگ حسابداری تاکید کرد و گفت: سالانه ۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل کارشناسی حسابداری و بیش از ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی داریم که این افراد با فین‌تک آشنایی ندارند.

ناصر پرتویی افزود: در کشور بیش از ۴۵۰ هزار شرکت ثبت‌شده وجود دارد که تمامی این شرکت‌ها دارای حسابدار و حسابرس هستند بر همین اساس لازم است در گام اول به موسسات بزرگ آموزش‌های لازم داده شود.

پرتوی همچنین اظهار کرد: ما در IFRS  شکست خوردیم و بانک‌های ما دچار مشکل شدند امسال هم بانک‌ها دچار مشکلات بیشتری خواهند شد به همین دلیل لازم است در گام اول مؤسسات بزرگ حسابرسی مورد دعوت قرار گرفت و آموزش‌های لازم درباره‌ی فناوری‌های نو به آن‌ها ارائه شود.

وی ادامه داد : باید توجه داشت در پیاده‌سازی فین‌تک‌ها دچار مشکل نشویم بر همین اساس بهتر آن است که دو ساله مرحله آزمایش برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود تا راه شکست بسته شود.

دبیر کل انجمن حسابرسان همچنین تاکید کرد: پس از بهره‌گیری از این فناوری‌ها هیچ‌گاه حسابرسان ما بیکار نخواهند شد و نباید ترسی از بیکار شدن وجود داشته باشد.

پرتوی ادامه داد: بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید باعث خواهد شد سرعت و شفافیت در فعالیت‌های ما افزایش یافته و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.