انباشت آثار علمی با برگزاری رقابت علمی کنز

انباشت آثار علمی با برگزاری رقابت علمی کنز

دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) با برگزاری رقابت علمی کنز به انباشت آثار علمی در سایت خود با هدف حل مسائل اجتماع با استفاده از طرح  ها و ایده  های شرکت  کنندگان می  پردازد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد، همه ما برای پیدا کردن یک فیلم سینمایی و دیدن امتیاز آن به سایت  های مرجع مراجعه و متناسب با نیازی که داریم فیلم خود را انتخاب می  کنیم؛ از طرفی برای موسیقی، اخبار و موضوعات سایت دیگری را به عنوان سایت مرجع انتخاب کرده و مورد مطالعه قرار می  دهیم. همچنین برای پیدا کردن طرح  های بصری از سایت مربوط به این موضوع استفاده می  کنیم؛ اما چقدر با سایت-هایی که طرح  ها و ایده  های علمی گسترده  ای را برای رفع مشکلات جامعه در اختیارمان قرار می  دهند آشنا هستیم؟

دبیرخانه جایزه مصطفی(ص)، رقابتی  را با عنوان کنز برای دانشجویان، دانش  پژوهان و اساتید برگزار کرده   است تا با انباشت آثار علمی در آینده  ای نزدیک به مرجعی برای علاقه  مندان حل مسائل جامعه با استفاده از علم و فناوری تبدیل شود. در این رقابت، شرکت  کنندگان ایده  های کاربردی خود را ارائه می  دهند؛ ایده  هایی که پیش از این یا اجرایی شده و یا بصورت یک مقاله معتبر و یک کتاب درآمده باشند.

پس از ارسال آثار، تیم داوری ایده  های کاربردی را بررسی کرده و سپس طرح  های برگزیده، بر روی سایت قابل دسترس خواهند بود تا برای آزادسازی ظرفیت  های علمی از آن  ها استفاده شود. با توجه به اینکه شرکت-کنندگان باید در ویدئو و کلیپ تصویری خود یا به زبان انگلیسی صحبت کنند و یا اگر به زبان دیگری صحبت می  کنند، برای ویدئوی خود زیرنویس انگلیسی تهیه کنند، بنابراین اگر شخصی در هر جایی از جهان به مشکلی در حوزه  های سلامت، انرژی، فناوری  اطلاعات و ارتباطات، آب و محیط  زیست و همچنین اقتصاد برخورد کرد، می  تواند از این سایت به عنوان مرجع استفاده کند و طرح مورد نظر خود را انتخاب و سپس با دانشمند آن حوزه برای استفاده از طرح او تماس بگیرد.

از آنجایی که شرکت  کنندگان رقابت علمی کنز زیر 45 سال هستند، سطح انگیزش و خلاقیت نخبگان جوان ارتقا خواهد یافت.

محمدحسین قمری؛ دبیر اجرایی رقابت علمی کنز، در خصوص افزایش انگیزش و خلاقیت نخبگان جوان بیان کرد: وقتی یک دانشجو می  بیند که افرادی همسن و سال و هم رشته خود کارهای تاثیرگذاری انجام می  دهند، برای او نیز انگیزه  ای می  شود تا ایده  ها و طرح  های خود را از روی کاغذ به میدان عمل آورد؛ این رقابت بستری برای دیده شدن ایده  های اجرایی نوپا است.

وی افزود: وقتی یک دانشجو این بستر را بشناسد و بتواند ایده  هایی که در سراسر جهان وجود دارد را ببیند، بشنود و از نزدیک با آن  ها مشارکت داشته باشد، باعث افزایش خلاقیت او خواهد شد؛ این رقابت در تلاش است تا دانشجویان به جای داشتن نگاه نمره   محور و یا مدرک  گرا، علم را به صورت کاربردی نگاه کنند و از خود بپرسند می  توانند چه استفاده  ای از اطلاعات و مدرک  شان کنند؟ چه تاثیری را بر جامعه بگذارند؟ و چه خدمتی به جهان کنند؟

قطعا وقتی سطح خلاقیت و انگیزش نخبگان جوان افزایش پیدا کند، شاهد تعدد ارسال آثار و معرفی دانشمندان بیشتر به جهانیان و همچنین افزایش انباشت آثار علمی به عنوان یکی از اهداف رقابت علمی کنز خواهیم بود و همچنین با اجرایی شدن طرح  های دانشجویان در جهان اسلام، از نظر علمی توسعه ایجاد می  شود و در نهایت منجر به حل مشکلات مهم جامعه و جهان اسلام خواهد شد.

حال همانطور که برای پیدا کردن یک موسیقی، فیلم و یا اخبار، یک سایت معتبر و مرجع را می  شناسیم، می-توانیم در آینده  ای نزدیک با برگزاری چندین دوره از رقابت علمی کنز، برخی از مشکلات جامعه در زمینه سلامت، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آب و محیط  زیست و همچنین اقتصاد را با مراجعه به سایتWWW.MUSTAFAPRIZE.ORG   به عنوان یک سایت مرجع و با استفاده از طرح  های اجرایی  دانشمندان در جهان اسلام رفع کنیم.

گفتنی است فرصت شرکت در دوره اول رقابت علمی کنز تا 25 خردادماه 1397 تمدید شده است و شرکت-کنندگان می  توانند ایده  های کاربردی خود را در قالب فیلم  های 3-5 دقیقه  ای برای دبیرخانه این رقابت ارسال کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.