اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده، جریمه های مالیاتی را تعدیل می کند

اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده، جریمه های مالیاتی را تعدیل می کند

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در قانون کنونی مالیات بر ارزش افزوده، جرایم سنگینی برای مودیان در نظر گرفته شده که در لایحه اصلاحیه این قانون که به مجلس ارسال شده است، این جریمه ها تعدیل می شود.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،محمد مسیحی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دولت لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده را با کسب نظر فعالان بخش خصوصی، صاحب نظران اقتصادی، تجربه ناشی از اجرای 9 ساله این قانون در ایران و دیگر کشورها اصلاح کرده است که لایحه آن اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است.

وی افزود: این لایحه به گونه ای تدوین شده است که کمترین اصابت را به بخش تولید و امور زیرساختی کشور داشته باشد.

مسیحی، یکی از رویکرد های این لایحه را هدفمندسازی معافیت های مالیاتی و نیز افزایش ضمانت های اجرایی آن با هدف تمکین فروشندگان کالا و خدمات و خریداران به قانون برشمرد.

وی گفت:در قانون کنونی مالیات بر ارزش افزوده، جرایم سنگینی در نظر گرفته شده که در لایحه دولت، آنها تعدیل شده است تا بخشی از مشکلاتی که در حوزه قانونگذاری و اجرا وجود داشت، حل شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در عین حال یادآور شد: در 2 سال اخیر بازنگری خوبی در بخشنامه ها و دستورالعمل های مرتبط با این نوع مالیات انجام شد که یکی از آنها تسهیل فرآیند استرداد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض پرداختی صادرکنندگان بود.

وی درباره زمان بررسی این لایحه در جلسات علنی مجلس نیز گفت: اکنون رسیدگی به این لایحه در کمیسیون های فرعی مجلس به اتمام رسیده و در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی رسیدگی کننده قرار دارد و انتظار می رود تا 2 ماه آینده مراحل نهایی تصویب را در مجلس پشت سر بگذارد.

مسیحی، درباره نظر نمایندگان برای افزایش چتر معافیت های مالیاتی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: ما تابع تصمیم های مجلسیم اما به نظر می رسد گسترش معافیت های مالیاتی در این بخش به نفع فعالان اقتصادی نباشد.

وی افزود: معافیت های مالیاتی در بخش ارزش افزده باید محدود باشد زیرا گستردگی این معافیت ها، اجرای آن را مشکل می کند.

وی همچنین از نمایندگان مجلس خواست هرجا معافیت مالیاتی در حوزه ارزش افزوده در نظر می گیرند، اثر درآمدی آن را نیز ببینند تا فشار به بخش های دیگر اقتصادی وارد نشود.

مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

در حالی که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران 9 درصد محاسبه می شود و در لایحه جدید دولت نیز همین نرخ حفظ شده، متوسط نرخ استاندارد این نوع مالیات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود 16 درصد برآورد شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.