آمار تخلفات واردات خودرو در سایت ثبت سفارش پاک می‎شود؟

آمار تخلفات واردات خودرو در سایت ثبت سفارش پاک می‎شود؟

آیا در نقل و انتقال اطلاعات ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت، آمار ثبت سفارش های غیر قانونی پاک خواهد شد یا وزارت صنعت برای این امر پیش بینی های لازم را انجام داده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم،" تمامی ردیف تعرفه‌های باقی‌مانده در سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت انتقال خواهد یافت" این بخشی از بخشنامه جدید سازمان توسعه تجارت در فرآیند ساماندهی ثبت سفارش است که براساس آن مجوز ثبت سفارش، اعم از افتتاح یا تمدید صرفاً باید از درگاه سامانه جامع تجارت انجام شود.

در این بخشنامه سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که این امر در راستای تسهیل امور متقاضیان و در اجرای تصویب‌نامه هیات وزیران در جهت ساماندهی و یکپارچه‌سازی فرآیند ثبت سفارش انجام شده است.

 به دنبال ابلاغ این بخشنامه تعدای از واردکنندگان خودرو برای پیگیری ثبت سفارش های دی ماه  96 خود به سازمان توسعه مراجعه کرده اند و به آنها اعلام شده ثبت سفارش های دی ماه تا پایان 96 به سامانه جدید انتقال خواهد یافت و ثبت سفارش های قبل از دی ماه 96 در سامانه پاک خواهد شد.  با توجه به این موضوع  بحث تخلفات واردات خودرو در ماه های بسته بودن سایت سفارش با ابهامات زیادی همراه خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت یک شنبه 2 اردیبهشت امسال اعلام کرده بود"بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از توقف ثبت سفارش واردات خودرو​ تخلف صورت گرفته است، برای روشن شدن این موضوع پرونده تخلفات به دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی قضایی ارسال شده است".

وی با تأکید بر این‌که قطعاً در این باره تخلف صورت گرفته است گفت: این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت سفارش بودند ولی وقتی موضوع را با شرکتهای واردکننده در میان می‌گذاریم می‌گویند "کارمندانمان ثبت سفارش انجام داده‌اند و ما از آن بی‌خبریم".

خسروتاج با یادآوری این‌که فعلاً نباید قضاوت‌های زودهنگام انجام داد و باید منتظر رسیدگی‌ها بود گفت: ما هم تأیید می‌کنیم تخلفاتی صورت گرفته و اعلام هم کردیم که کدام شرکتها و کدام واردکنندگان چه نوع تخلفاتی انجام داده‌اند، چون این موارد اشکال، در شرایطی انجام شده که مرتب اطلاع‌رسانی می‌کردیم در این ایام ثبت سفارش برای این افراد و شرکتهای خاص ممنوع است، اما این‌که آنها چطور توانستند این کار را انجام دهند باید رسیدگی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت­ درباره تعداد خودروهای ترخیص‌شده پس از اعلام توقف ثبت سفارش واردات نیز گفت: آمار ثبت سفارش هیچ‌گاه آمار قطعی واردات نیست و ممکن است به‌دلیل کمبود منابع ریالی یا ارزی واردکننده به‌تعداد ثبت سفارش، خودرو وارد نشود.

 البته پیش از این خبرگزاری تسنیم با مستنداتی اعلام کرده بود" براساس ابلاغیه اخیر دفتر مبارزه با جرائم سازمان‌یافته به گمرکات کشور بیش از 6400 خودرو به‌دلیل استفاده از ثبت سفارشهای غیرقانونی مشمول مقررات قاچاق کالا شدند".

 با توجه به این موضوعات آیا واقعاً در نقل و انتقال اطلاعات ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت آمار ثبت سفارش های غیر قانونی پاک خواهد شد یا وزارت صنعت برای این امر پیش بینی های لازم را انجام داده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.