اولین بانک کاملا اسلامی افغانستان آغاز به کار کرد

اولین بانک کاملا اسلامی افغانستان آغاز به کار کرد

بانک مرکزی افغانستان مجوز فعالیت بانک اسلامی این کشور که قرار است با نرخ بهره صفر درصد فعالیت کند را صادر کرد.

 

به گزارش دیوان لقتصاد، "بانک اسلامی افغانستان" که پیش تر با نام " بانک باختر " شناخته می شد، در سال ۲۰۰۹با بانک " عزیزی" ادغام شد. به گفته فیضان احمد- مدیر مالی و از اعضای هیات مدیره "بانک اسلامی افغانستان"، بانک مرکزی روز نهم آوریل پس از تکمیل ترازنامه، مجوز فعالیت این بانک را صادر کرده است.

این بانک از ماه ژانویه به منظور تطبیق فعالیت‌های خود با قوانین اسلامی نظیر ممنوعیت قمار، الکل و اعمال نرخ بهره بر روی بدهی ها، شروع به تبدیل دارایی‌ها و حساب‌های خود مطابق قوانین شرعی کرده است. "بانک اسلامی افغانستان" با دارا بودن ۵۹شعبه و ۲۵میلیون دلار سرمایه تاکنون موفق به جذب ۱۸۷میلیون سپرده از ماه دسامبر تاکنون شده است.

بخش بانکداری افغانستان کوچک است اما مالیه اسلامی می تواند نقشی مهم در جذب افراد بیشتری به سیستم مالی ایفا کند. بانک اسلامی افغانستان تخمین می زند تنها ۵.۷درصد از جمعیت این کشور با بخش بانکی سر و کار دارند. به گفته آقای احمد، این بانک انتظار دارد تا ۲سال آینده از طریق جذب منابع در شعب خود، سرمایه خود را در ترازنامه ۲برابر کند.

بانک مرکزی افغانستان در سال ۲۰۱۵چارچوب بانکداری اسلامی را معرفی کرد که مبتنی بر استانداردهای صادر شده سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای اسلامی مالی است. محصولات فعلی این بانک شامل حساب های پس انداز مضاربه، مشارکت در مدیریت سرمایه گذاری، قرارداد های لیزینگ و محصولات مالی مبتنی بر قرارداد اجاره است.

فیاض احمد افزود این بانک به زودی محصولات مدیریت ثروت و خدمات بانکداری دیجیتالی را معرفی خواهد کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.